Nästa artikel
Här är Vi Bilägares långteststall 2018
Långtest

Här är Vi Bilägares långteststall 2018

Publicerad 10 januari 2018 (uppdaterad 11 januari 2018)
Nu kan vi avslöja vilka nya bilar vi kommer att syna extra noga under året.
Vi Bilägares långtestverksamhet börjar så smått att nå mogen ålder och rullar nu in på sitt 31:a år. Sedan starten 1987 har totalt 173 nya bilmodeller köpts in och nagelfarits av långtestlaget under minst ett år och åtskilliga tusen mil vardera. Den sammanlagda körsträcka som hittills avverkats är smått fantastisk, nästan 700 000 mil!

Inför 2018 har långteststallet fyllts på med fem nya högintressanta bilar – en investering som dränerat redaktionskassan med 1 569 000 kronor. Det kostar att göra Sveriges grundligaste biltest...  

Alla deltagare i det nya stallet är lackade i skinande vitt och har startnummer 174–178. Bilarna är (i bokstavsordning): Kia Optima SW Plug-in, Opel Insignia Sports Tourer, Skoda Karoq, Volkswagen Polo och Volvo XC40. 
Kia Optima SW 2.0 gdi Plug-in hybrid (pluspaket 2)  
Grundpris: 404 800 kr.*
Extra utrustning: Vit pearlmetallic 6 900 kr.  
Testbilens pris: 411 700 kr.*
Garantier: 7 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 5 års lackgaranti, 3 års vägassistans. 
Skatt: 0 kr/år.**
Mått & vikt: L 486/B 186/H 147 cm. Tjänstevikt 1 870 kg. Maxlast 391 kg. Släpvikt 1 500 kg. Bagagevolym 440–1 574 liter (VDA).
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor på 2,0 l/156 hk plus laddbar elmotor på 67 hk. Hybridsystemets maxeffekt 205 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 375 Nm vid 2 300 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexstegad automatlåda. Uppgiven körsträcka på enbart el: 62 km.  
Deklarerad förbrukning: 1,4 l/100 km (NEDC).***
CO2-Utsläpp: 33 g/km (NEDC).
Prestanda: Toppfart 192 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,7 s (fabriksuppgifter). 
Betyg i Euro NCAP: 5/5.
VIB:s rostbetyg: 3.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 3/helljus 2.

 
Opel Insignia Sports Tourer 1.5 T Business, Aut.
Grundpris: 279 900 kr.
Extra utrustning: Dragpaket (infällbar dragkrok, bränsledriven motorvärmare) 15 900 kr, läderpaket 15 900 kr, Opel Eye Plus 5 900 kr, akustikrutor 2 900 kr.  
Testbilens pris: 320 500 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 2 års lackgaranti, 1 års vägassistans. 
Skatt: 1 020 kr/år. 
Mått & vikt: L 499/B 186/H 150 cm. Tjänstevikt 1 610 kg. Maxlast 497 kg. Släpvikt 1 405 kg. Bagagevolym 650–1 665 liter (VDA).  
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Cylindervolym 1 490 cm3. Maxeffekt 165 hk (121 kW) vid 5 600 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 2 000–4 500 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexstegad automatlåda.   
Deklarerad förbrukning: 6,2 l/100 km (NEDC).***
CO2-Utsläpp: 141 g/km (NEDC).
Prestanda: Toppfart 214 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,6 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5.
VIB:s rostbetyg: 4.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 3/helljus 3.

 
Skoda Karoq TSI/150 ACT DSG7 Style
Grundpris: 272 600 kr.
Extra utrustning: Dragpaket 10 600 kr (backningskamera, elbaklucka, takräcke, elutfällbart drag), Lane Assist-paket 6 700 kr.  
Testbilens pris: 289 900 kr. 
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, vägassistans förnyas vid service. 
Skatt: 668 kr/år.
Mått & Vikt: L 438/B 184/H 160 cm. Tjänstevikt 1 450 kg. Maxlast 479 kg. Släpvikt 1 500 kg. Bagagevolym 521–1 630 liter (VDA).  
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo med cylinderavstängning (ACT). Cylindervolym 1 498 cm3. Maxeffekt 150 hk (110 kW) vid 5 000–6  00 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 000 v/min.  
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sjustegad dubbelkopplingslåda (DSG). 
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km (NEDC).***
CO2-Utsläpp: 125 g/km (NEDC).
Prestanda: Toppfart 203 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,6 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5.
VIB:s rostbetyg: 3.    
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 4/helljus 5.

 
Volkswagen Polo 1.0 TSI/95 hk 
Grundpris: 158 000 kr.
Extra utrustning: Komfortpaket (p-sensorer fram/bak samt ljus- och regnsensorer) 5 900 kr.
Testbilens pris: 163 900 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, vägassistans förnyas vid service. 
Skatt: 360 kr/år. 
Mått & vikt: L 405/B 175/H 143 cm. Tjänstevikt 1 180 kg. Maxlast 421 kg. Släpvikt 1 000 kg. Bagagevolym 351–1 125 liter (VDA). 
Motor: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo. Cylindervolym 999 cm3. Maxeffekt 95 hk (70 kW) vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 175 Nm vid 1 500–3 000 v/min.  
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda.   
Deklarerad förbrukning: 4,4 l/100 km (NEDC).***
CO2-utsläpp: 101 g/km (NEDC).
Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,8 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5.
VIB:s rostbetyg: 4.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 3/helljus 2.

 
Volvo XC40 D4 AWD Momentum Intro Edition 
Grundpris: 398 900 kr.
Extra utrustning: Klimatpaket (Volvo On Call med Car sharing) 13 900 kr, Intellisafe surround (utökat säkerhetspaket) 5 900 kr, infällbara ytterbackseglar 2 000 kr, Smartphone integration 2 900 kr.   
Testbilens pris: 423 600 kr. 
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, ett års servicegaranti, vägassistans förnyas vid service.
Skatt: 2 250 kr/år. 
Mått & vikt: L 443/B 186/H 165 cm. Tjänstevikt 1 824 kg. Maxlast 426 kg. Släpvikt 2 100 kg. Bagagevolym 460–1 336 liter (VDA). 
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Cylindervolym 1 969 cm3. Maxeffekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrivning, åttastegad automatlåda.   
Deklarerad förbrukning: 5,0 l/100 km (NEDC).***
CO2-Utsläpp: 133 g/km (NEDC).
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5.
VIB:s rostbetyg: Ej testad.
VIB:s ljusbetyg: Ej testad.

*Med supermiljöbilspremien på 20 000 kr avdragen.
**Miljöbilsklassad och skattebefriad i fem år. 
***NEDC är den nuvarande körcykeln för certifiering av bilarnas förbrukning/utsläpp. Den kommer under de närmaste åren successivt kompletteras med den mer verklighetstrogna WLTP-cykeln. Från 1 januari 2020 tar WLTP helt över och kommer då också att ligga till grund för fordonsskatten.


Diskutera: Vad tycker du om långteststallet 2018?
 
Nyhet: Följ bilarna i cyberrymden!

Nytt för i år är att vi gett varje bil en unik identitet på sociala medier. Om du är intresserad av att följa vad som händer någon av långtestbilarna under året söker du på den #-tagg som är kopplad till just den bilen.



Volkswagen Polo: #vibil174

Kia Optima: #vibil175

Opel Insignia: #vibil176

Skoda Karoq: #vibil177

Volvo XC40: #vibil178

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.