Nästa artikel
Hyundai Ioniq 5 ny långtestbil 2022: Bästa elbilen?
Långtest

Hyundai Ioniq 5 ny långtestbil 2022: Bästa elbilen?

Publicerad 5 januari 2022
Hyundais kantiga elbilsnyhet är bil nummer två att avslöjas i Vi Bilägares långteststall 2022. Nu ska den nya elbilsmodellen få bekänna färg mot bland andra MG Marvel R.

Hyundai Ioniq 5 RWD kändes nästan självskriven som långtestbil när de tekniska specifikationerna blev officiella. Här är en elbil i åtminstone hyfsat rimlig prisklass och som samtidigt har ungefär så bra laddningsprestanda det över huvud taget går att få just nu, tack vare 800-voltsteknik.

Bilen i sig är också spännande, med annorlunda design, stora utrymmen och mycket utrustning i priset. Vår bil är bakhjulsdriven (fyrhjulsdriven finns också) och har stora batteriet kombinerat med lägsta effekten – som ändå är 217 hk. Plats i registreringsstatistiken till och med november 2021/antal exemplar: 134/317 (nyintroducerad).

Vi presenterar en ny långtestbil per dag. Läs om alla nya långtestbilar här!

hyundai ioniq 5 Lr rwd

GRUNDPRIs: 579 900 kr. (509 900 efter bonus)

Tillval: Komfortpaket 9 900 kr, avtagbar dragkrok 11 563, lastbågar 6 250, vinterhjul ContiVikingContact 7, 19 tum 29 375.

TESTBILENS PRIS/skatt: 641 028 (571 028 efter bonus)/360 kr.

GARANTIER: 5 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti,
batteri 8 år/16 000 mil, vägassistans 1 år.

MÅTT: L 464/B 189/H 161 cm.

Tj.vikt/maxlast/släp: 2 048/382/1 600 kg.

MOTOR: Synkron permanentmagnetmotor. Litiumjonbatteri 77,4 kWh brutto. Max effekt 217 hk (160 kW). Max vridmoment 350 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn bak, bakhjulsdrift, enväxlad reduktionslåda.

Räckvidd (WLTP): 481 km, stad 686 km.

DEKLarerad FÖRBRUKNing: 16,8 kWh/100 km (WLTP).

CO2-UTSLÄPP: 0 g/km.

PRESTANDA: Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,4 s (fabriksuppgifter). Snabbladdning 220 kW.

EURO NCAP/VIB:S ROSTBETYG 5/3

VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 4/helljus 2.

Så funkar långtestet

För den som följt långteststallens öden och äventyr under åren sedan 1988 (ni är sannerligen många!) kommer 2022 års omgång inte att innebära några direkt revolutionerande nyheter – utom en: alla kvintettens bilar har dragkrok.

Det är inte för att tillgodose frekventa båtdragare och snickerinödiga fritidshus-ägare i långtestlaget. Nej, syftet är att lägga till ytterligare en viktig dimension i den totala bilden av bilarnas egenskaper under ett helt år och 4 000 mils körning.

Särskilt intressant lär det bli när vi kopplar något till våra elbilar, för sådana har vi två stycken denna gång. Vad händer med räckvidden när släpvagnen är på? Vad händer med bilen? Det tar vi reda på och berättar om.

Hittills har Vi Bilägares långtestbilar avverkat nästan 775 000 mil i inte mindre än 193 olika bilar. Regelbundet återkommande rapporter om vad som händer med bilarna varvas med större temagenomgångar. 

Teståret inleds annars med en veckas rejäl vinterresa, med snö, kyla och allmänt bistra förhållanden. Vi undersöker värme- och ventilationskapacitet, stols- och rattvärme och kollar hur köregenskaper och konstruktioner klarar den kalla årstiden. Senare under vintern kommer den kompletta redovisningen av vintertestet.

I sommar synar vi klimatanläggningarna. Vi testar kör- och undanmanöveregenskaper utan och med last, i bilen och på taket. Acceleration, omkörningsförmåga och bromsar testas. Vi undersöker förstås de praktiska egenskaperna också. Får semesterprylarna plats? Vid det här laget har bilarna rullat 2 000 mil så det blir en fullödig redovisning av ekonomin också.

Barnsäkerheten är viktig för oss och våra läsare så den kollar vi noggrant i ett specialavsnitt, liksom hur multimediasystemen är att leva med. Bränsleekonomi, strålkastartester och rostskyddsanalyser (de båda sistnämnda är unika för Vi Bilägare) är självklarheter. Åtskilligt kommer att hända utanför protokollet också, det vet vi av erfarenhet. Numera berättar vi ju inte bara i tidningen utan också på vår hemsida, i vår mycket populära poddradio, på Facebook och på Instagram.

Missa ingenting de närmaste 20 000 milen före årets slut då långtestvinnaren 2022 utses. Nu drar vi!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (25)

  • 6 januari 2022 Pi skrev: Guran - så…
  • 6 januari 2022 Jag handlar gärna när det är…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.