Nästa artikel
Hyundai i40 får nya länkarmar
Långtest

Hyundai i40 får nya länkarmar

Publicerad 21 december 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Hyundai byter länkarmarna bak på 3 045 svensksålda exemplar av modellen i40. Vi Bilägares långtestbil är en dem som påverkas.

Vi har förvisso haft missljud i vår bil, men inte där det borde ha förekommit. 3 045 ägare i Sverige av Hyundai i40 berörs av en servicekampanj där länkarmarna bak, höger och vänster, byts ut inom ramen för garantin. Enligt tillverkaren finns det risk för att missljud kan uppstå och därför byts länkarmarna i förebyggande syfte.

Vid senaste verkstadsbesöket klagade vi över just ett missljud, ett gnissel- och skrapljud vid vänstersväng. Drivaxeldamaskerna fram var hela, men de behövde smörjas med spray.

Vår Hyundai i40 har inte hållit förväntad kvalitet så här långt och det är tur att femårsgarantin finns. Under året har en strejkande backkamera bytts ut, vidare ett  bränslefilter i förtid (redan efter 4 400 mil) och en kollapsad remskiva, där aggregatremmen blev så skadad att det krävdes bärgning till verkstaden.

Den senaste garantireparationen, utöver länkarmarna, är att vi också fått ratten utbytt. Här handlade det om en kosmetisk detalj, en flagnande rattkrans.

Glädjande är att förbrukningen hålls på bra nivå, påverkat av stor andel landsvägskörning.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i40?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai i40 1,7 CRDi Business

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Hyundai i40 1,7 CRDi Business

Årsmodell: 2012

Inköpspris: 270 400 kr

Aktuell körsträcka: 6 516 mil

Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 5,0 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013

Kia Cee'd, 2013

Mazda6, 2013

Volkswagen Golf, 2013

Volvo V40, 2013

BMW 118d, 2012

Hyundai i40, 2012

Mercedes B180, 2012

Opel Ampera, 2012

Ford C-Max, 2011

Peugeot 3008, 2010

Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-12-21 12:09
Hackenbush

Det är riktigt Peter, vi som inte ägt en Hyundai vet inte vad vi snackar om så det är därför vi läser långtidstestet här på Vib. Enligt artikeln ovan så håller inte Hyundai förväntad kvalitet eller kanske Vib inte heller vet vad de snackar om?

#9 • Uppdaterat: 2013-12-21 12:16
Hackenbush

Har raderat en kommentar som inte hade något alls med artikeln att göra.

Moderator/Hackenbush

#a • Uppdaterat: 2013-12-21 12:43
Peter i Sydney

VIB har bara testat en enda i40 och jag tycker det låter som de fått ett måndagsexemplar. Jag har visserligen mycket liten erfarenhet av just i40. Jag hade en i40 sedan som lånebil i en dag. Jag tyckte inte alls om den. Jag tyckte den var bullrig och glastaket var otroligt irriterande. Men rent kvalitetmässigt vill jag påstå att Hyundai inte ligger någon efter när det gäller driftsäkerhet och allmän kvalitet. Även äldsta dotterns i30 hon köpte fabriksny i september 2012 har varit helt felfri. ´Min ända kritik mot min nuvarande H-1 är att AC inte hänger med när det blir riktigt varmt. I fradags hade vi 41 grader och trots att jag hade fullt sprut på ACn så blev det ganska svettigt inne i bilen men det är ju inget ni behöver bekymra er om i Sverige.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.