Vi har förvisso haft missljud i vår bil, men inte där det borde ha förekommit. 3 045 ägare i Sverige av Hyundai i40 berörs av en servicekampanj där länkarmarna bak, höger och vänster, byts ut inom ramen för garantin. Enligt tillverkaren finns det risk för att missljud kan uppstå och därför byts länkarmarna i förebyggande syfte.
Vid senaste verkstadsbesöket klagade vi över just ett missljud, ett gnissel- och skrapljud vid vänstersväng. Drivaxeldamaskerna fram var hela, men de behövde smörjas med spray.
Vår Hyundai i40 har inte hållit förväntad kvalitet så här långt och det är tur att femårsgarantin finns. Under året har en strejkande backkamera bytts ut, vidare ett bränslefilter i förtid (redan efter 4 400 mil) och en kollapsad remskiva, där aggregatremmen blev så skadad att det krävdes bärgning till verkstaden.
Den senaste garantireparationen, utöver länkarmarna, är att vi också fått ratten utbytt. Här handlade det om en kosmetisk detalj, en flagnande rattkrans.
Glädjande är att förbrukningen hålls på bra nivå, påverkat av stor andel landsvägskörning.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i40?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Hyundai i40 1,7 CRDi BusinessBetyg
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 270 400 kr
Aktuell körsträcka: 6 516 mil
Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,0 l/100 km
Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:
Honda CR-V, 2013
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Ford C-Max, 2011
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Vår Hyundai i40 har inte hållit förväntad kvalitet så här långt och det är tur att femårsgarantin finns. Under året har en strejkande backkamera bytts ut, vidare ett bränslefilter i förtid (redan efter 4 400 mil) och en kollapsad remskiva, där aggregatremmen blev så skadad att det krävdes bärgning till verkstaden."
Hoppsan då. Vilken otur.
Skräpbilar.
Asiatisk kvalitet. :)
Undrar om det är lättare att få felen åtgärdade via garantin när det står Vi Bilägare längs hela sidan på bilen. Gissar att servicenivån är en smula högre på just detta exemplar.
Ja, Koreanerna har bevisligen en bit kvar till Japanernas kvalitet, men de slår iaf japanerna på fingrarna när det gäller design.
Korea är inte hela Asien Raphael.
Jag är mycket imponerad av Hyundais kvalitet. Min första H-1 gick drygt 30.000 mil i min ägo och det enda som behövdes åtgärdas på garanti var byte av huvudcylinder efter ca. 5000 mil. Min andra H-1 har nu gått nästan 11000 mil utan ett enda fel. Vår första i30 hade vi i 4 år och 4000 mil utan ett enda fel. Vår andra i30 har vi visserligen bara haft i 5 minuter men hittills är den helt frlfri. Vår gamla Accent av 2002 års modell inköpt 2006 för att döttrarna skulle ha något att åka i har fått otroligt mycket stryk under åren men är totalt oförstörbar. Allt är så billigt gjort som möjligt men ingenting går någonsin sönder eller ens skramlar. Jag tycker faktiskt att ni som aldrig ägt en Hyundai inte vet vad ni snackar om. Ni vet helt enkelt inte vad vad ni missat.
Det är riktigt Peter, vi som inte ägt en Hyundai vet inte vad vi snackar om så det är därför vi läser långtidstestet här på Vib. Enligt artikeln ovan så håller inte Hyundai förväntad kvalitet eller kanske Vib inte heller vet vad de snackar om?
Har raderat en kommentar som inte hade något alls med artikeln att göra.
Moderator/Hackenbush
VIB har bara testat en enda i40 och jag tycker det låter som de fått ett måndagsexemplar. Jag har visserligen mycket liten erfarenhet av just i40. Jag hade en i40 sedan som lånebil i en dag. Jag tyckte inte alls om den. Jag tyckte den var bullrig och glastaket var otroligt irriterande. Men rent kvalitetmässigt vill jag påstå att Hyundai inte ligger någon efter när det gäller driftsäkerhet och allmän kvalitet. Även äldsta dotterns i30 hon köpte fabriksny i september 2012 har varit helt felfri. ´Min ända kritik mot min nuvarande H-1 är att AC inte hänger med när det blir riktigt varmt. I fradags hade vi 41 grader och trots att jag hade fullt sprut på ACn så blev det ganska svettigt inne i bilen men det är ju inget ni behöver bekymra er om i Sverige.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.