Nästa artikel
Hyundai i40 bärgad efter rembrott
Långtest

Hyundai i40 bärgad efter rembrott

Publicerad 29 september 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vi Bilägares långtestbil Hyundai i40 fick bärgas till verkstad för att åter bli stridsduglig. Bilen blev plötsligt stående nere i redaktionsgaraget med lysande laddningslampa.

En snabbkontroll nere i motorrummet gav misstankar om kollapsad  remskiva och skadad aggregatrem. Remmen går runt vevaxeln och driver bland annat luftkonditioneringen, generatorn och servostyrningen. 

Redan tidigare hade vi noterat att bilen fört oväsen, men enbart på tomgång. Vid ökat varvtal försvann oljudet.

Hos verkstaden spekulerades det först om att remmen gått av på grund av torrsprickor i gummit, men vid felsökningen konstaterades det att det var remskivan som separerat och slutligen förstört aggregatremmen. Slitaget medförde också att en packbox till vevaxeln behövde bytas ut. Rullar och spännare till generatorn var i felfritt skick.

I sådana här lägen känns det extra tryggt med fem års garanti. Om vi hade fått betala på egen hand hade det kostat drygt 4 000 kronor.

Bilen fortsätter att gå snålt, påverkat av mycket landsvägskörning – en halv liter per mil.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i40?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai i40 1,7 CRDi Business

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Hyundai i40

Modell: 1,7 CRDi Business

Årsmodell: 2012

Inköpspris: 270 400 kr

Aktuell körsträcka: 5 278 mil

Förbrukning (dek.): 4,5 l/100  km

Förbrukning (ViB:s): 5,0 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013

Kia Cee'd, 2013

Mazda6, 2013

Volkswagen Golf, 2013

Volvo V40, 2013

BMW 118d, 2012

Hyundai i40, 2012

Mercedes B180, 2012

Opel Ampera, 2012

Ford C-Max, 2011

Peugeot 3008, 2010

Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-29 10:57
saabnisse

Ganska märkligt fel efter så kort körsträcka, men det var förmodligen ett fabrikationsfel just på den skivan.
Att skivorna ger sig är ju inte så vanligt, däremot just det som verkstaden spekulerade om, torrsprickor, men det ska inte ske efter ett år.
Men oavsett märke är det många som inte lämnar in sina bilar för service och som glömmer aggregatremmen.
Går den av kan det bli dyrt.

#2 • Uppdaterat: 2013-09-29 12:00
V8-Power

Ser ut som det fattas en nolla i verklig reparationskostnad.
En packbox till vevaxeln byts väl inte i en handvändning?
4000:- låter helt otroligt billigt för denna reparation!

#3 • Uppdaterat: 2013-09-29 12:06
Roy J

Taskigt gjutgods i just den skivan och kanske för hård remspänning. Shit happens.

Håller med junkers.
En packbox går nog inte på många spänn - men jobbet att byta den...

#4 • Uppdaterat: 2013-09-29 12:15
saabnisse

Kanske lite konstigt att packboxen gick sönder p.g.a. remskivan.
Det vore intressant att se skivan sedan den demonterats.
junkers, packboxen behöver inte vara så besvärlig att byta när skivan är borta, men jag håller med om att 4000:- låter för billigt.

#5 • Uppdaterat: 2013-09-29 14:05
frb (ej verifierad)

Asiatisk kvalitet, tja det är ett lika IQ-befriat svar som att säga europeisk kvalitet. Här finns allt från skit som MB och Fiat till kvalitet som BMW.
Det är så klart skillnad på bilar. Min Avensis har gått längre än denna Hyundai men har bara fått regelbunden service. Inte ett fel på alla år. Det är skillnad mot den VW jag hade förut och Opel och Volvo dessförinnan. Felfritt har jag aldrig varit med om förut.

#6 • Uppdaterat: 2013-09-29 14:16
Raphael

Hellre rembrott än benbrott. :)
(men jag har aldrig råkat ut för vare sig rembrott eller benbrott :) )...

Var det inte i Trafikmagasinet som man rekommenderade att ta en damstrumpa i nylon och använda om man inte hade med sig en rem? (det kanske inte är så vanligt att man har med sig gummiremmar i bilen, men hur vanligt är det att ha med sig damstrumpor i nylon då? om man är man tänker jag nu?).

#7 • Uppdaterat: 2013-09-29 15:28
saabnisse

Raphael du refererar till forntiden då många åkte Volvo 240, det var dessa som kunde repareras med damstrumpor, järntråd, aluminiumtejp och med slägga och spett.
Men jag skulle ändå vilja se den här remskivan, det är märkligt att ett så enkelt maskinelement kan förorsaka sådana skador.
Kan inte ViB infoga några bilder på skivan?

#8 • Uppdaterat: 2013-09-29 16:01
Raphael

Saabnisse, nu fick du mig att känna mig väldigt gammal. :)

#9 • Uppdaterat: 2013-09-29 16:41
saabnisse

Hä-hä Raphael, men jag är nog äldre.
Jag har varit på dessa järnkaminer, kanske inte med slägga och spett, men med ganska primitiva verktyg och fått dem att fungera ypperligt (ja alltså, så gott det gick!) :o)
När jag tänker efter så fick nog slägga och spett hjälpa till någon gång......

#a • Uppdaterat: 2013-09-29 17:14
saabnisse

milkylainen, det gäller ju aggregatremmen som oftast driver vattenpump, servo, AC, generator osv.
Inte så sällsynt om man inte ser upp!

Mistro, remmen ingår i serviceintervallet och ska bytas vid bestämda miltal.
Men om den bedöms som felfri kan byte uppskjutas till nästa servicetillfälle.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.