En snabbkontroll nere i motorrummet gav misstankar om kollapsad remskiva och skadad aggregatrem. Remmen går runt vevaxeln och driver bland annat luftkonditioneringen, generatorn och servostyrningen.
Redan tidigare hade vi noterat att bilen fört oväsen, men enbart på tomgång. Vid ökat varvtal försvann oljudet.
Hos verkstaden spekulerades det först om att remmen gått av på grund av torrsprickor i gummit, men vid felsökningen konstaterades det att det var remskivan som separerat och slutligen förstört aggregatremmen. Slitaget medförde också att en packbox till vevaxeln behövde bytas ut. Rullar och spännare till generatorn var i felfritt skick.
I sådana här lägen känns det extra tryggt med fem års garanti. Om vi hade fått betala på egen hand hade det kostat drygt 4 000 kronor.
Bilen fortsätter att gå snålt, påverkat av mycket landsvägskörning – en halv liter per mil.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i40?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Hyundai i40 1,7 CRDi BusinessBetyg
Modell: 1,7 CRDi Business
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 270 400 kr
Aktuell körsträcka: 5 278 mil
Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,0 l/100 km
Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:
Honda CR-V, 2013
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Ford C-Max, 2011
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ganska märkligt fel efter så kort körsträcka, men det var förmodligen ett fabrikationsfel just på den skivan.
Att skivorna ger sig är ju inte så vanligt, däremot just det som verkstaden spekulerade om, torrsprickor, men det ska inte ske efter ett år.
Men oavsett märke är det många som inte lämnar in sina bilar för service och som glömmer aggregatremmen.
Går den av kan det bli dyrt.
Ser ut som det fattas en nolla i verklig reparationskostnad.
En packbox till vevaxeln byts väl inte i en handvändning?
4000:- låter helt otroligt billigt för denna reparation!
Taskigt gjutgods i just den skivan och kanske för hård remspänning. Shit happens.
Håller med junkers.
En packbox går nog inte på många spänn - men jobbet att byta den...
Kanske lite konstigt att packboxen gick sönder p.g.a. remskivan.
Det vore intressant att se skivan sedan den demonterats.
junkers, packboxen behöver inte vara så besvärlig att byta när skivan är borta, men jag håller med om att 4000:- låter för billigt.
Asiatisk kvalitet, tja det är ett lika IQ-befriat svar som att säga europeisk kvalitet. Här finns allt från skit som MB och Fiat till kvalitet som BMW.
Det är så klart skillnad på bilar. Min Avensis har gått längre än denna Hyundai men har bara fått regelbunden service. Inte ett fel på alla år. Det är skillnad mot den VW jag hade förut och Opel och Volvo dessförinnan. Felfritt har jag aldrig varit med om förut.
Hellre rembrott än benbrott. :)
(men jag har aldrig råkat ut för vare sig rembrott eller benbrott :) )...
Var det inte i Trafikmagasinet som man rekommenderade att ta en damstrumpa i nylon och använda om man inte hade med sig en rem? (det kanske inte är så vanligt att man har med sig gummiremmar i bilen, men hur vanligt är det att ha med sig damstrumpor i nylon då? om man är man tänker jag nu?).
Raphael du refererar till forntiden då många åkte Volvo 240, det var dessa som kunde repareras med damstrumpor, järntråd, aluminiumtejp och med slägga och spett.
Men jag skulle ändå vilja se den här remskivan, det är märkligt att ett så enkelt maskinelement kan förorsaka sådana skador.
Kan inte ViB infoga några bilder på skivan?
Saabnisse, nu fick du mig att känna mig väldigt gammal. :)
Hä-hä Raphael, men jag är nog äldre.
Jag har varit på dessa järnkaminer, kanske inte med slägga och spett, men med ganska primitiva verktyg och fått dem att fungera ypperligt (ja alltså, så gott det gick!) :o)
När jag tänker efter så fick nog slägga och spett hjälpa till någon gång......
milkylainen, det gäller ju aggregatremmen som oftast driver vattenpump, servo, AC, generator osv.
Inte så sällsynt om man inte ser upp!
Mistro, remmen ingår i serviceintervallet och ska bytas vid bestämda miltal.
Men om den bedöms som felfri kan byte uppskjutas till nästa servicetillfälle.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.