Innerutrymmena är enastående, baksätets ben- och fotutrymme är nästan skrattretande generöst. Förarmiljön är tydlig och logisk, men vid starkt solljus blir de digitala mätartavlorna svåravlästa. Elefantöronstora sidospeglar ger fin runtomsikt, bra då backkameran snabbt smutsar igen. Skillnaderna mellan hybriden och övriga CR-V- programmet är att växelväljaren blivit till tryckknappar samtidigt som bagageutrymmet tappat 64 liter i lastvolym. Vidare omöjliggör hybridbatteriets placering en tredje sätesrad.
"Växlingarna mellan motorerna är absolut omärkbar, men vid mer engagerad körning finns en ”tröghet” innan systemet vaknar till liv."
Fördelen med att använda förbränningsmotorn som generator är att den kan gå på gynnsamma varv under längre tid. I regel startar bilen helt eldriven och tar då ström från batteriet. Vid cirka 30 km/tim startar förbränningsmotorn. Gasar föraren mindre än vad som är idealt justeras förbränningsmotorns belastning, den extra strömmen skickas till batteriet. Vid jämn hastighet från cirka 70–80 km/tim låser en hydraulisk koppling förbränningsmotorn till drivhjulen. Vid lätt acceleration assisterar elmotorn förbränningsmotorn, men vid kraftigare pådrag frikopplas förbränningsmotorn igen.
Vid vardagskörning fungerar hybriddrivlinan utmärkt, känslan påminner en hel del om att köra en bil med steglös automatlåda (CVT). Växlingarna mellan motorerna är absolut omärkbar, men vid mer engagerad körning finns en ”tröghet” innan systemet vaknar till liv. Under en kort provkörning är det svårt att säga något om bränsleförbrukningen, men färddatorn under den bitvis ganska tuffa körningen konstaterade en förbrukning på 6,8 l/100 km. Visserligen en bra bit från den officiella siffran på 5,5 l/100 km men fortfarande lägre än för fyrhjulsdrivna CR-V utan hybriddrift (7,1 l/100 km).
Är CR-V Hybrid en fullvärdig ersättare till tidigare dieselversion? Tveksamt. Dragvikten är begränsad, 750 kilo är rent uselt. Vidare tror jag att det kan bli kärvt att nå ned till dieselns förbrukning. Men; med rätt körmönster kommer jag säkert bli motbevisad. Jämfört med vanliga CR-V vill Honda ha cirka 65 000 kronor extra för hybriddriften. Ett surt piller att svälja, men den som gör det – vilket Honda Sverige förväntar sig att cirka hälften av CR-V- köparna gör – får en bekväm och tekniskt intressant bil.
Diskutera: Vad tycker du om Honda CR-V Hybrid?
Pris, från kr: 371.900.
Säljstart: Nu, leverans i mars.
Mått, cm: L 460/H 170/B 185.
Bagagevolym, l: 497.
Tjänstevikt, kg: Cirka 1 700.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Volym 1 993 cm3. Max effekt 145 hk vid 6 200 v/min. Max vridmoment 175 Nm, 170 Nm vid 4 000 v/min. Elmotor: 184 hk, 315 Nm. Systemeffekt: 184 hk, 315 Nm.
Kraftöverföring: Tvärmonterad motor, fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,2 s.
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 121 g/km.
Konkurrenter: Toyota RAV4, Mitsubishi Outlander, VW Tiguan med flera.
Plus: Fjädringskomfort, körupplevelse, smidig drivlina.
Minus: Dragvikt, drivlinan kräver viss tillvänjning.
Vad nytt? Hybriddrift.
För vem? Den som vill ha ett lite renare miljösamvete.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.