Nästa artikel
Dyr och bullrig men snål Honda
Långtest

Dyr och bullrig men snål Honda

Publicerad 16 juli 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vi Bilägares Honda CR-V har börjat bullra rejält sedan den fick sommardäck. Däremot har vi nu fått bevisat att den faktiskt är snål.

Honda CR-V har förnöjt oss på vårkanten. Visserligen ökade ljudnivån betydligt sedan vi bytt från friktionsdäck till de 235 mm breda sommardäcken. Det mullrar rejält på uppslitna grova asfalten omkring Stockholm.

Å andra sidan bullrar i stort sett alla bilar. CR-V erbjuder en hel del komfort och lyx i denna version. Bara att slippa öppna bakluckan för hand när man kommer med kassar i näven är en lisa. Och familjens hund får redigt med plats där bak.

Vi har fått erbjudande om att komma in till verkstaden för att justera fyrhjulsdriften. Det har inte skett ännu och kanske är det en anledning till den blygsamma förbrukningen. Det här är ju en stor och tung bil, visserligen med dieselmotor.

Men jag måste säga att jag inte riktigt litade på bilens uppgift om en genomsnittlig förbrukning på 6,6–6,7 l/100 km, så jag satte mig och räknade igenom de tankningar som gjorts de senaste 400-500 milen och snittet blev faktiskt 6,7 l/100 km.

Det tycker jag är riktigt bra när man kör i Stockholmstrafik. Visserligen sticker jag tidigt in till jobbet för att slippa köer och spara tid. Men ändå! Och på eftermiddagen blir det ju kö när man än kör. Återstår att se om snålheten håller i sig.

Diskutera: Vad tycker du om Honda CR-V?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Honda CR-V 2,2 Aut. Executive

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Honda CR-V:

Årsmodell: 2013

Inköpspris: 394 800 kr

Aktuell körsträcka: 1 660 mil

Förbrukning (dek.): 6,8 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 7,7 l/100 km

Vi Bilägares långtest:
    • Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi elva långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:



      Honda CR-V, 2013

      Kia Cee'd, 2013

      Mazda6, 2013

      Volkswagen Golf, 2013

      Volvo V40, 2013

      BMW 118d, 2012

      Hyundai i40, 2012

      Mercedes B180, 2012

      Opel Ampera, 2012

      Peugeot 3008, 2010

      Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-16 11:43
VW Polo 2012

Varför försvarar ni Hondans däckbuller med orden "Å andra sidan bullrar i stort sett alla bilar". Nä bättre än så kan ni !

#2 • Uppdaterat: 2013-07-16 12:54
alocsy

Ja, vad menar ni med bullret egentligen? Bullrar Hondan mer än genomsnittet? Visst bullrar alla bilar mer eller mindre, men det är ju inte så intressant att få veta från er.

#3 • Uppdaterat: 2013-07-16 19:50
Pender

"Alla bilar bullrar", jojo! Alla bensinmotorbilar drar bensin. Men olika mycket. Alla bilar har utrymmen. Men av olika storlek. Alla bilar axar. Men olika duktigt. I alla fall hafsigt sätt att slänga bullret i papperskorgen.

#4 • Uppdaterat: 2013-07-16 19:52
V8-Power

Men hur svårt kan det vara?!
De senaste 400-500 milen är förbrukningen 6,7.
Det betyder att den tagit 8,2 de första 1100 milen, svårare än så är det inte.
Det är också helt naturligt eftersom Vi bilägare startar sina tester vintertid då förbrukningen är mycket högre.

#5 • Uppdaterat: 2013-07-17 14:10
Roy J

Reagerade också på bullerrapporten.
I helgen körde jag en Renault Megane 60 mil. Den ska ju vara skapligt tyst, men nog mullrade det irriterande alternativt sövande. Det gick ändå att konversera med baksätespassagerare utan att anstränga sig alltför mycket, vilket varit omöjligt i till exempel en Ford Focus.
Så hur mycket mullrar alltså denna CR-V?

#6 • Uppdaterat: 2013-07-17 21:42
Roger Skagerström

Skulle tro att de syftar på att just det i princip alla bilar bullrar, så det är onödigt att göra nån större grej av det. Det är ändå inte bilarna det är fel på, det är asfalten.

#7 • Uppdaterat: 2013-07-17 21:59
VW Polo 2012

Hej Roger Skagerström. Jag utgår från att du är ironisk !

#8 • Uppdaterat: 2013-07-17 22:17
Roger Skagerström

Nej? I princip alla bilar är bullriga, varför skulle det annars var sånt liv på er som letar en bil som inte bullrar? Och det är ju de facto så att man i resten av världen har asfalt som inte är efterbliven. Slutsats : Bilarna är tysta, men det är Sverige som har kass asfalt. Ljudisolering är dyrt och tillverkarna kan inte anpassa bilen efter ett enda litet land med låg försäljning och pissig asfalt. Än mindre borde motorjournalister göra en stor grej av det, om det inte är exceptionellt dålig ljudkomfort. Är väl mer värt att ge extra beröm till de 10% av bilparken som faktiskt lyckas gå tyst på våra skitvägar, istället för att skräna om de 90% som har "normal" ljudkomfort.

#9 • Uppdaterat: 2013-07-18 08:16
VW Polo 2012

Ok Roger Skagerström! Det finns alltså skillnad på bilar vad det gäller buller.
Då ska jag inrikta mig på dom där 10% du nämner.

mvh VW Polo 2012

#a • Uppdaterat: 2013-07-18 08:20
VW Polo 2012

Hej Pender. Där satt den, du hajar!

mvh VW Polo 2012

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.