Dags för nytt besök på verkstan.
Vår långtest-Mazda behöver nya bromsskivor och problemet med högt vägbuller blir extra tydligt vid ett tillfälligt bilbyte.
Efter knappt 8 000 mil är det dags för byte av främre bromsskivor. Ett påpekande kom redan vid senaste service i slutet av september förra året och under sommaren har slitaget blivit allt tydligare. Vid kraftigare inbromsningar känns vibrationerna.
I displayen har också servicemeddelandet dykt upp, och tid har bokats hos Mazdaverkstad. Serviceintervallet på 2 000 mil stämmer bra.
Vi har tidigare rapporterat om att vägljudet i Mazda 6 kan bli påfrestande i motorvägsfart. Vid ett tillfälligt bilbyte med redaktionens VW Passat märktes skillnaden. Mazdan rullar med breda 19-tumsdäck och det kan till viss del påverka vägljudet till det sämre.
Bensindrivna Mazda 6 med 192 hk-motor och automatlåda har fortsatt god bränsleekonomi, 6,4 l/100 km, därtill fullastad, har vi uppmätt som lägst på en längre transportsträcka.
I displayen har också servicemeddelandet dykt upp, och tid har bokats hos Mazdaverkstad. Serviceintervallet på 2 000 mil stämmer bra.
Vi har tidigare rapporterat om att vägljudet i Mazda 6 kan bli påfrestande i motorvägsfart. Vid ett tillfälligt bilbyte med redaktionens VW Passat märktes skillnaden. Mazdan rullar med breda 19-tumsdäck och det kan till viss del påverka vägljudet till det sämre.
Bensindrivna Mazda 6 med 192 hk-motor och automatlåda har fortsatt god bränsleekonomi, 6,4 l/100 km, därtill fullastad, har vi uppmätt som lägst på en längre transportsträcka.
Mazda 6
Modell: Wagon Optimum
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 313 000 kr
Aktuell körsträcka: 7 835 mil
Förbrukning (dek.): 6,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,4 l/100 km
Vi Bilägares långteststall
Vi Bilägare köper fem nya bilar per år och kör dem 4 000 mil. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre.
2015 består långteststallet av fjorton testbilar. De är:
Citroën Cactus (2015)
Ford Mondeo (2015)
Nissan Qashqai (2015)
Skoda Fabia (2015)
VW Passat (2015)
BMW i3 (2014)
Skoda Octavia (2014)
Kia Cee´d (2013)
Mazda 6 (2013)
Volvo V40 (2013)
Hyundai i40 (2012)
Mercedes B 180 (2012)
Opel Ampera (2012)
Volvo V70 (2008)
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
2 år och 8000 mil,uselt.
Och vad kostar bytet?
Garantin på 10 år täcker väl undermåliga slitagedelar som tur är.
19 tumslju,l ja det är stora fälgar, men Mazda är ju kända för högt vägljud. Hade det inte varit för det höga ljudet hade jag kört Mazda6 i dag. Men är väldigt förtjust i mina Golfar som jag rattar idag.
8000 mil på en automat får väl anses rätt OK. Sen kanske det är där det sitter lite billigare delar. Bilen är ändå en "bang for the buck"-bil där man får mycket utrustning och funktioner till ett humant pris.
Servicekostnaderna är ändå rätt låga, så totalt sett inte det slår så illa ändå.
Bara att konstatera att 0.74 l/mil uppmätt under 8000 mil med 192 Hk och automatlåda i en relativt stor bil ger betyget "med beröm godkänt".
Det verkar anmärkningsvärt, vi har haft många Mazda genom åren och aldrig behövt byta bromsskivor överhuvudtaget. Senast en -04 Rx-8 som gått 10.000 mil, hårt körda sådana, och inte ens synbart slitage på bromsarna. Har ViB feskört bilen och glömt bromsa? Det sliter mest på bromsarna att inte använda dem...
@Raywave, du skriver "Det sliter mest på bromsarna att inte använda dem..."
Ordet slitage och kärvande är olika saker. Skivan slits när den används och kommer för evigt att ha samma tjocklek om bilen aldrig körs. Att bromsok på skivbromsar bak kärvar ihop om man aldrig bromsar kraftigare då och då är en helt annan sak.
Automatväxlade bilar sliter ut bromsskivorna fortare än manuella bilar. Det är normalt.
Att Mazda6 är bullerburk är ingen nyhet alls, så har det varit på ALLA Mazda6. Tyvärr måste jag säga, den är för övrigt en bra bil, men ljudnivån är oacceptabel. För 340tusen kr får man en motsvarande tyskt premiummärke och de ÄR tysta. Så mazda har ingen orsak alls för dålig ljudisolering.
Redaktionen måste mestadels köra på landsväg... ty INGEN bil med en så stor bensinmotor och traditionell automatlåda (dessutom lock-up bara i sista växeln) drar 0,74l/mil blandad körning.
Men då har den tyska premiumbilen inte radarfarthållare, helläder med elstolar,automat, stort ljudsystem, 19"-fälgar, LED-ljus osv. För de pengarna får man en, om än bättre dämpad, 320d med manuella tygstolar, manuell låda och jag skulle tro att den har halogenljus. Och då är bilen en storlek mindre.
Det är en prioriteringsfråga.
@KaptenOberKomandokk jag har samma uppfattning som du, men vi kan väl också villigt erkänna att det ligger många och långa landsvägsmil med så lite förslitning. Det är ju inte en bil som rullar i storstan varje dag. Annars så har jag också passerat 10000 mil med min C-Klass 204 och ser inte att ett byte av varken klossar eller skivor är närstående.
Så smått dåligt måste jag också tycka att det är av Mazda.
8000 mil? Vilket skämt. Jag har kört 24500mil under 9 år med min 9-3:a och bara bytt bakre. De främre är fortfarande i gott skick.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.