Dacia Sandero TCe 90 Stepway Comfort CVT är generation två av lågprisbilen.
Exemplaret som ska ingå i Vi Bilägares långteststall 2022 är försedd med det optiska ”terrängpaket” som fyra av fem Sanderokunder väljer. Lite mer markfrigång och takreling ger ett robust utseende, den steglösa automatlådan (som är tillval) en ännu enklare körning. Hoppas vi.
Vi hoppas också på god ekonomi i övrigt, priserna på både försäkring och reservdelar (som vi gärna slipper) är låga medan förbrukningen i vårt test 2021 inte riktigt matchade konkurrenterna från Kia och Seat. Men milkostnaden blev oslagbar, inte ens 25 kronor. Kan vi nå dit?
Plats i registreringsstatistiken till och med november 2021/antal exemplar: 88/738.
Vi presenterar en ny långtestbil per dag. Läs om alla nya långtestbilar här!
GRUNDPRIs: 165 400 kr.
Tillval: Vinterhjul ContiVikingContact 7 dubbfritt på plåtfälg 7 800 kr, parkeringspaket 5 900, technopaket 8 000, media NAV 5 500, 16-tumsfälgar 2 000.
TESTBILENS PRIS/skatt: 186 800/5 828 kr.
GARANTIER: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 6 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans, 2 års lackskyddsgaranti.
MÅTT: L 410/B 178/H 159 cm.
Tj.vikt/maxlast/släp: 1 207/394/1 100 kg.
MOTOR: Tvärställd rak 3-cyl bensinturbo. Volym 999 cm3. Max effekt 90 hk (67 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 142 Nm, varvtal ej uppgift.
KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift, steglös automatlåda.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,2 l/100 km (WLTP).
CO2-UTSLÄPP: 140 g/km.
PRESTANDA: Toppfart 163 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 14,2 s (fabriksuppg.).
EURO NCAP/VIB:S ROSTBETYG ηη/4
VIB:S LJUSBETYG: Halvljus 4/helljus 2 (värden från ordinarie biltest, övriga bilars strålkastarbetyg är efter mätning av respektive exemplar).
Så funkar långtestet
För den som följt långteststallens öden och äventyr under åren sedan 1988 (ni är sannerligen många!) kommer 2022 års omgång inte att innebära några direkt revolutionerande nyheter – utom en: alla kvintettens bilar har dragkrok.
Det är inte för att tillgodose frekventa båtdragare och snickerinödiga fritidshus-ägare i långtestlaget. Nej, syftet är att lägga till ytterligare en viktig dimension i den totala bilden av bilarnas egenskaper under ett helt år och 4 000 mils körning.
Särskilt intressant lär det bli när vi kopplar något till våra elbilar, för sådana har vi två stycken denna gång. Vad händer med räckvidden när släpvagnen är på? Vad händer med bilen? Det tar vi reda på och berättar om.
Hittills har Vi Bilägares långtestbilar avverkat nästan 775 000 mil i inte mindre än 193 olika bilar. Regelbundet återkommande rapporter om vad som händer med bilarna varvas med större temagenomgångar.
Teståret inleds annars med en veckas rejäl vinterresa, med snö, kyla och allmänt bistra förhållanden. Vi undersöker värme- och ventilationskapacitet, stols- och rattvärme och kollar hur köregenskaper och konstruktioner klarar den kalla årstiden. Senare under vintern kommer den kompletta redovisningen av vintertestet.
I sommar synar vi klimatanläggningarna. Vi testar kör- och undanmanöveregenskaper utan och med last, i bilen och på taket. Acceleration, omkörningsförmåga och bromsar testas. Vi undersöker förstås de praktiska egenskaperna också. Får semesterprylarna plats? Vid det här laget har bilarna rullat 2 000 mil så det blir en fullödig redovisning av ekonomin också.
Barnsäkerheten är viktig för oss och våra läsare så den kollar vi noggrant i ett specialavsnitt, liksom hur multimediasystemen är att leva med. Bränsleekonomi, strålkastartester och rostskyddsanalyser (de båda sistnämnda är unika för Vi Bilägare) är självklarheter. Åtskilligt kommer att hända utanför protokollet också, det vet vi av erfarenhet. Numera berättar vi ju inte bara i tidningen utan också på vår hemsida, i vår mycket populära poddradio, på Facebook och på Instagram.
Missa ingenting de närmaste 20 000 milen före årets slut då långtestvinnaren 2022 utses. Nu drar vi!
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 8 januari 2022 40-talisten skrev: När man…
- 8 januari 2022 Med tanke på Sanderos…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.