Dacia har visat upp en ny generation av lågprismodellen Sandero med betydligt modernare design och flera nya finesser, bland annat autobroms och dödavinkelvarning.
Modellen har vuxit något både på längden och bredden vilket resulterat i mer knäutrymme i baksätet och större bagageutrymme. På insidan får Sandero bekvämare stolar och bättre möjligheter för olika förare att hitta en bra sittposition.
Nu har Dacia Sandero och den något upphöjda ”crossoverversionen” Sandero Stepway börjat säljas i Sverige. Prislistan börjar på 116 900 kr för en modell med trecylindrig bensinmotor med turbo på 90 hk och manuell växellåda.
Stepwayversionen kostar 10 000 kr mer, och det finns även en steglös automatlåda (CVT) som tillval.
Även om Dacia Sandero blir billig att köpa finns enbart med bensinmotor, och det drar upp den förhöjda fordonsskatten som ska betalas under de första tre åren. Den så kallade malusskatten ligger på mellan 2 082 och 3 968 kr beroende på version. Om regeringen får igenom den förhöjda malusskatten den 1 april hamnar straffskatten på 3 142–5 828 kr per år.
Modell | Skatt i dag | Skatt 1 april |
Dacia Sandero TCe 95 | 2 082 | 3 142 |
Dacia Sandero TCe 95 CVT | 3 066 | 4 426 |
Dacia Sandero Stepway TCe 95 | 2 902 | 4 212 |
Dacia Sandero Stepway TCe 95 CVT | 3 968 | 5 828 |
Läs också: Nu kommer budgetmodellen i ny upplaga
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.