Nästa artikel
Bromsbyte runt om Peugeot 3008
Långtest

Bromsbyte runt om Peugeot 3008

Publicerad 13 september 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Bilar mår bäst av att köras. Därför är det inte bra att vår Peugeot 3008 blivit stående i garaget under längre perioder.

Det är aldrig bra när bilar under perioder inte körs. Från att ha varit en av de mest använda testbilarna under ett år har vår ”Pegga” nu av olika anledningar veckovis blivit stående i garaget och det är inte bra.

Framför allt måste bakbromsarna regelbundet ”gymnastiseras” och det har inte skett. Rostprocessen på bromsskivorna har skyndats på och mitt under en långresa tog bromsskrapljudet över. Efter en stillsam hemfärd, med företrädesvis motorbromsning och försiktigt hjulbromsande togs bilen till verkstad där det konstaterades att belägg och skivor runt om var helt slut. Allt byttes, till en kostnad av 8 622 kronor.

Vår Peugeot 3008 har trots allt rullat 11 500 mil och tidigare har endast en skev och oljudsframkallande bromsskiva bytts, och sett till körsträckan är det ganska naturligt att byte av slitdelarna nu kommer. Nästa service om knappt 500 mil ger mer besked.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 3008?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 3008 1,6 HDI, 2010

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Vi Bilägares Peugeot 3008

Modell: 1,7 CRDi Business

Årsmodell: 2012

Inköpspris: 270 400 kr

Aktuell körsträcka: 5 192 mil

Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 5,0 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013

Kia Cee'd, 2013

Mazda6, 2013

Volkswagen Golf, 2013

Volvo V40, 2013

BMW 118d, 2012

Hyundai i40, 2012

Mercedes B180, 2012

Opel Ampera, 2012

Ford C-Max, 2011

Peugeot 3008, 2010

Volvo V70, 2008

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-09-13 18:23
Mr_hjalmar

Förvisso. Har en solpanel med fläkt som byter luften när det är sol, värmer luften och strömförsörjer fläkten. Har också en gammal såg på väggen som fuktighets/rostindikator. Sen att bilmärket börjar på M hör kanske inte hit [vill inte att någon ska få vatten på sin kvarn ;) ].

#9 • Uppdaterat: 2013-09-13 18:54
Raphael

Ja det var utan tvekan riktiga grejjor i Moskvitch. :)

#a • Uppdaterat: 2013-09-13 19:48
jete

Rostiga skivor blankar upp sig själv om man bara fortsätter att köra. Några timmar efter tvätt finns det redan en tunn hinna av rost på skivorna. Min Volvo 740 står still halva året, har gått 440000km och har samma skivor kvar. Bomsbackarna fram byttes första gången vid 120000km, bak senare. Bilprovningen tycker om att påpeka att skivorna är rostiga på bilar och jag replikerar att det är ointressant så länge bromsarna fyller kraven vilket de gör år ut och år in. Däremot kräver Volvon att man tar ut några av bromskolvarna och putsar dem. De kärvar efter ett halvt åt stillastående. Bromsarna blir liggande på. Tätningarna på glidtappen och för kolvarna är dåliga, under all kritik, sladdriga, tunna! Min Ford Escort -69, 500000km hade aldrig problem med sina bromstrummor. Smorde alltid bromsbackarna på anliggningsytorna mot bromsskölden. Inga kärvningar, På trumbromsar är kolvtätningarna bra!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.