Vår långtest-Kia är verkligen nedlusad med utrustning och mycket av den har hittills varit till belåtenhet, den elektriska rattvärmen till exempel. Effekten kommer blixtsnabbt och det är skönt att efter snö- och isskrapning kunna starta resan utan att ha handskar på sig.
Elvärmen i stolarna ger jag å andra sidan inte mycket för, inte ens på högsta effekt blir det varmt om baken förrän i Märsta, tre mil hemifrån.
Backningskameran är också en bra hjälp, men för en tid sedan lade den helt enkelt av och varför vet vi ännu inte. Som tur är har Cee’d i kombiutförandet ganska bra ”analog” bakåtsikt.
Diskutera: Har du fuktioner i din bil som är sega i starten?
Modell: 1,6 CRDI Exclusive
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 280 600 kr
Aktuell körsträcka: 4 300 mil
Förbrukning (dek): 4,5 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,9l/100 km
Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:
BMW i3, 2014
Peugeot 308, 2014
Skoda Octavia, 2014
Suzuki SX4, 2014
Toyota Auris, 2014
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
Hyundai i40, 2012
Opel Ampera, 2012
Mercedes B-klass, 2012
Volvo V70, 2008
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har samma problem med sätesvärmen i min Cee´d från 2013 och det verkar vara ett genomgående problem för många. Mycket dåligt av KIA att inte ta tag i detta och åtgärda.
Ovanligt dumt påstående:
"3 mil hemifrån"
Om det är bra eller dåligt påverkas förstås av hur långt man har hem.
3,1 mil = bra
5 mil = kass
Alla läsare är ju inte bekanta med avstånden som reportern kör...
Rattvärme är en bra finess, synd att inte fler bilar har det som standard här i Norden. Har provat i40 med den finessen - skönt!
Men, att Kias rumpvärme är så dålig är oacceptabelt. Det är ju varken ny eller avancerad extrautrustning. Det är standard sedan många år.
Fungerar utmärkt på alla tre lägena på min gamla bruksbil från 1999. Man känner värmen redan inom 1 km från start.
Hultarn, "3 mil hemifrån" tolkar jag som att han kört 3 mil och är förmodligen på väg till jobbet.
3 mil är utomordentligt dåligt, den skall ha ordentlig värme efter någon km. T.o.m de första SAAB 93 eller 95 från slutet på 60-talet var effektivare än så. Slutar de att fungera är det sannolikt termostaten eller kabeln vid denna som är sönder. Ofta lätt för den som vill och kan att laga. Sånt gör man inte på verkstan, där byter man hela.
Glödningen tar lång tid på min dieselbrukis från 96. Däremot räcker det med att skrapa rutorna med stolsvärmen på så känns den när man sätter sig.
Borde ställas hägre krav på rumpgrillen överhuvudtaget, även om det väl i princip bara är här i norden bilarna har det som standard...
I min ceed 2013 blir det varmt efter 3-5 km
Den dåliga stolsvärmen är ett känt problem och beror på ett dåligt styrdon till stolsvärmen, kontakta eran Kiahandlare och få den utbytt.
Man lär sig något nytt varje dag. Jag trodde det var hur lång TID stolsvärmen måste vara påslagen för att värmen ska kännas.
Min Cee'd 2013 kombi har oxå rätt dålig stolsvärme. Det är dock inget jag stör mig speciellt mkt på då värmen i kupén i övrigt är bra, så rôva klarar av att värma upp sätet rätt fort på egen hand, hehe
Backkamera har jag inte, dock backsensorer, och dom fungerar väl.
Men som sagt så har kombin rätt bra bakåtsikt...
Parkeringssensorer fram däremot hade gjort mkt mer nytta då det är stört omöjligt att se var fronten slutar. till och med för mig som 186cm
Sega funktioner i starten..Kan inte erinra mig att jag någonsin haft problem med detta,stolsvärmen i min nuvarande bil kommer i princip omedelbart,dessutom en bit upp i svanken.
Bara att stå på sig tills tillverkaren åtgärdar,när de i detta Kiafallet verkar att ha en fix.
Kundvård brukar löna sig flerfaldigt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.