Nästa artikel
”Avslappnande i stan – men plågad på motorvägen”
Långtest

”Avslappnande i stan – men plågad på motorvägen”

Publicerad 22 september 2020
Så har sommaren varit i vår långtest-Toyota.

Innan sommarens förarbyte gjordes 1 500-milaservice på Toyota Corolla, vilket bland annat innebar byte av olja och oljefilter samt fordonskontroll. Därtill byttes torkarbladen vilket kostade 521 kr. Servicekostnaden blev totalt 3 335 kronor. 

Sommarens resor har gått norrut till Dalarna och Höga Kusten med cykel på taket. Även en tur söderut till Skåne hanns med. Sammanlagt avverkades 519 mil. Med semesterpackning och två vuxna i framsätet samt två sexåringar i baksätet blev snittförbrukningen 5,37 l/100 km.

Månaderna förflöt utan några fel. Att resa i Corolla är överlag en avslappnande upplevelse. Körning på landsväg och i stadstrafik är som en session i mindfulness. Motorväg är mindre behaglig, här blir bullernivån hög och motorn känns plågad och ansträngd vid gaspådrag och omkörningar.

Läs alla uppdateringar om våra långtestbilar här.

Toyota Corolla 1,8 Hybrid Touring Sports

Årsmodell: 2020

Inköpspris: 307 373 kr

Aktuell körsträcka: 2 140 mil

Förbrukning (dek.): 4,9 l/100 km

Förbrukning (ViB:s): 5,5 l/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-22 20:16
Raphael

Jag körde min Renault Captur 130 EDC på 0,54 - 0,56 l/mil på min weekendresa. Två vuxna och fullastat bagage, bl a tung ved med för mysbrasan i fritidsstugan. Inte några tonåringar i baksätet, utan matkassar istället.
Tycker inte Toyota hybrid är så imponerande med 0,537...

#2 • Uppdaterat: 2020-09-22 20:52
Styggavargen

Cykel på taket....hade du det Raphael? Sätt dit den och sedan rapporterar du tillbaka din siffra igen...

#3 • Uppdaterat: 2021-09-05 22:35
Gäst (ej verifierad)

Jag vet inte hur de hantera gasen har en lika dan kör en hel del också å motorväg tycker inte att motorn låter plågad och min förbrukning ligger för närvarande på 0,47

#4 • Uppdaterat: 2020-09-22 21:27
Jarl Karlsson

Auris Hybrid avnjuts bäst i hastighet under 100km/h.

#5 • Uppdaterat: 2020-09-22 21:47
KF93

Har kört över 4000 mil med min Corolla, med en snittförbrukning på 4.7 L/100 km sedan start. Kör också 1.8:an och upplever den inte alls som ”plågad och ansträngd” på motorvägen, tvärtemot tycker jag att den levererar bra med kraft mellan 100-140 km/h. Det som imponerar mig mest är köregenskaperna som Toyota fått till med TNGA plattformen, ljusår i skillnad jämfört med mina gamla Auris. Påminner en hel del om golfens köregenskaper faktiskt (har tidigare kört MK7:an).

#6 • Uppdaterat: 2020-09-22 22:24
Rille_L

Säkert en trevlig bil, för dom som får plats! Särskilt med den större motorn. Men med stolen i botten, sitter man med huvudet i taket. Panorama = gamnacke till höger!!! Se till att det går att sänka stolen mer, så normalväxta får plats!!!

Sen att Toyota Sweden, valt! Att inte ta in JBL stereon, till Svenska bilar? Varför? Det är en klockradio som erbjuds! Nu får jag ändå inte plats, så det rör ändå inte mig. Men ändå! 800w från JBL, är för oss musikälskare. För bra, för att vara utan!!

#7 • Uppdaterat: 2020-09-22 23:05
Raphael

Styggavargen, jag har en SUV. Du menar alltså att SUV:ar inte har högre luftmotstånd och därmed högre förbrukning än lågbyggda bilar? Min Captur låter dessutom inte ansträngd på motorväg, tvärtom går den väldigt tyst från motorn.

#8 • Uppdaterat: 2020-09-23 09:36
Pi

Men "bra kraft mellan 100--140" - nja, då känns det som att erfarenheten av konkurrerande bilar, både bensinare och dieslar, är en aning begränsad. Den må vara bra i övrigt men speciellt kraftfull kan jag inte hålla med om att 1,8-motorn är.

#9 • Uppdaterat: 2020-09-23 10:13
1

Kört många mil i Toyotas hybrider. Att de varvar vissa korta stunder vid acceleration eller i backar är helt försumbart då de går så smidigt resten av resans 99 %, detta till skillnad från en diesel som lägger en dov oavbruten ljudmatta som orsakar öronsus efter avslutad långresa.

#a • Uppdaterat: 2020-09-23 10:19
K_Klabbe

Ingen nyhet att hybridens stora fördelar är i trafik med mycket start och stopp. Konstant fart på motorväg är den nog inte mycket bättre än vilken bensinare som helst, typ Raphaels Captur.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.