Continental har tagit fram dubbdäck där kroppen är i gummi istället för metall. Vi skickade vår däckexpert Nils Svärd för syna den nya tekniken i sömmarna.
Hej Nils, du är visst nära alpina-VM och kör slalom. Men inte på skidor.
– Det stämmer bra! Jag är i Östersund där Continental har valt att lansera sitt nya dubbdäck IceContact3. På andra sidan Storsjön ser vi Åreskutan.
Vad är nytt?
– Det är två större förändringar med generationsskiftet. Till skillnad från IceContact2 har IceContact3 fått symmetriskt mönster, alltså med bestämd rullriktning, och inte ett asymmetriskt mönster sparat in- och utsida. Detta ska ge bättre motståndskraft mot slask- och vattenplaning jämfört med det gamla mönstret som prioriterar sidogrepp och kurvbeteende.
– Men den största förändringen är dubben. Conti har tagit fram en ny dubb där kroppen är i gummi och inte metall. Sedan finns det ett litet metallstift som ger isgrepp. Continental hävdar att ”FlexStud”, som den nya dubben kallas, ska ge 20 % lägre vägslitage. De har inte använt tekniken till att utöka antalet dubb – utan precis som innan har ICeContact3 190 dubbar i standarddimensionen 205/55 R16.
– Det är också två olika typer av dubb i samma däck. En optimerad för acceleration/broms, en för kurvgrepp. Detta såg vi tidigare på Nokian Hakkapeliitta 9 och nu följer Continental efter.
– Det stämmer bra! Jag är i Östersund där Continental har valt att lansera sitt nya dubbdäck IceContact3. På andra sidan Storsjön ser vi Åreskutan.
Vad är nytt?
– Det är två större förändringar med generationsskiftet. Till skillnad från IceContact2 har IceContact3 fått symmetriskt mönster, alltså med bestämd rullriktning, och inte ett asymmetriskt mönster sparat in- och utsida. Detta ska ge bättre motståndskraft mot slask- och vattenplaning jämfört med det gamla mönstret som prioriterar sidogrepp och kurvbeteende.
– Men den största förändringen är dubben. Conti har tagit fram en ny dubb där kroppen är i gummi och inte metall. Sedan finns det ett litet metallstift som ger isgrepp. Continental hävdar att ”FlexStud”, som den nya dubben kallas, ska ge 20 % lägre vägslitage. De har inte använt tekniken till att utöka antalet dubb – utan precis som innan har ICeContact3 190 dubbar i standarddimensionen 205/55 R16.
– Det är också två olika typer av dubb i samma däck. En optimerad för acceleration/broms, en för kurvgrepp. Detta såg vi tidigare på Nokian Hakkapeliitta 9 och nu följer Continental efter.
Vad är dina intryck så här långt?
– Det är svårt att säga något bestämt efter bara olika provkörningsmoment på plogade isbanor - det krävs ett seriöst jämförelsetest innan man kan dra några större slutsatser. Om tre veckor sätter jag igång med vårt stora vinterdäckstest och där kommer den nya dubbtekniken självklart vara med!
– Jag kan i alla fall säga att vägbullret har förbättrats. Vi har kört både IceContact2 och IceContact3 på barmark och gummidubben ger bekvämare frekvenser för örat att lyssna på.
Något som inte är så bra?
– FlexStud kommer bara till större storlekar, 17-21 tum. IceContact3 i 14-16 tum får traditionella aluminiumdubbar. Så där försvinner en nyhet. Continental säger att FlexStud är en premiumprodukt och kommer få ett premiumpris. Så förmodligen innebär det en prishöjning från dagens nivåer. Efter vintern kommer de officiella priserna och leveranserna sätter igång lagom till nästa vintersäsong.
Mer detaljer om det nya däcket och en fördjupning om reglementet kring dubbdäckens vägslitage kommer i nr 04/2018.
Vårt stora vinterdäckstest publiceras som vanligt i höst.
Diskutera: Vad tycker du om vinterdäck med gummidubb?
– Det är svårt att säga något bestämt efter bara olika provkörningsmoment på plogade isbanor - det krävs ett seriöst jämförelsetest innan man kan dra några större slutsatser. Om tre veckor sätter jag igång med vårt stora vinterdäckstest och där kommer den nya dubbtekniken självklart vara med!
– Jag kan i alla fall säga att vägbullret har förbättrats. Vi har kört både IceContact2 och IceContact3 på barmark och gummidubben ger bekvämare frekvenser för örat att lyssna på.
Något som inte är så bra?
– FlexStud kommer bara till större storlekar, 17-21 tum. IceContact3 i 14-16 tum får traditionella aluminiumdubbar. Så där försvinner en nyhet. Continental säger att FlexStud är en premiumprodukt och kommer få ett premiumpris. Så förmodligen innebär det en prishöjning från dagens nivåer. Efter vintern kommer de officiella priserna och leveranserna sätter igång lagom till nästa vintersäsong.
Mer detaljer om det nya däcket och en fördjupning om reglementet kring dubbdäckens vägslitage kommer i nr 04/2018.
Vårt stora vinterdäckstest publiceras som vanligt i höst.
Diskutera: Vad tycker du om vinterdäck med gummidubb?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.