ContiFlexStud lovar lägre bullernivå, bättre isgrepp och mindre vägslitage.
Vanliga dubbdäck består av hårdmetallstift inbäddat i aluminium, men ContiFlexStud-stiften är omslutna av gummi. Enligt Continental ska gummihöljet göra att dubben får bättre kontakt med vägen. Islagskraften i asfalt lindras, men samtidigt ger metallkärnan bra isfäste, genom att stiftet kan tränga djupare ned i isen.
Den nya sortens dubbdäck är testade i nordiskt vinterklimat, dels av Continental själva på testbanor men också i verklig trafik av taxichaufförer i olika delar av Sverige. I testerna visade det sig att metalldubbarna inbäddade i gummi gav 7 procent säkrare grepp på isiga vägar, 20 procent mindre vägslitage och lägre kupébuller jämfört med vanliga dubbdäck.
Enligt Continental slits gummikroppen på dubben i samma takt som däckens slitbana.
ContiFlexStud lanseras på prov denna vintersäsong för Continentals befintliga dubbdäck IceContact 2, men endast i dimensionen 235/45 R18. Däcktillverkaren planerar att utöka sortimentet av gummidubbade däck under 2019.
– Nästa år kommer dubbtekniken i flera dimensioner i samband med att nästa generation dubbdäck IceContact3 lanseras. I IceContact 3 kommer de större dimensionerna få gummidubb, medan de mindre storlekarna får vanlig dubb, berättar Vi Bilägares däckexpert Nils Svärd.
Vi Bilägare kommer att inkludera Continental IceContact3 med gummiinkapslade dubbar i 2019 års test av vinterdäck.
Diskutera: Vad tycker du om Continentals däcknyhet med gummidubbar?
Den nya sortens dubbdäck är testade i nordiskt vinterklimat, dels av Continental själva på testbanor men också i verklig trafik av taxichaufförer i olika delar av Sverige. I testerna visade det sig att metalldubbarna inbäddade i gummi gav 7 procent säkrare grepp på isiga vägar, 20 procent mindre vägslitage och lägre kupébuller jämfört med vanliga dubbdäck.
Enligt Continental slits gummikroppen på dubben i samma takt som däckens slitbana.
ContiFlexStud lanseras på prov denna vintersäsong för Continentals befintliga dubbdäck IceContact 2, men endast i dimensionen 235/45 R18. Däcktillverkaren planerar att utöka sortimentet av gummidubbade däck under 2019.
– Nästa år kommer dubbtekniken i flera dimensioner i samband med att nästa generation dubbdäck IceContact3 lanseras. I IceContact 3 kommer de större dimensionerna få gummidubb, medan de mindre storlekarna får vanlig dubb, berättar Vi Bilägares däckexpert Nils Svärd.
Vi Bilägare kommer att inkludera Continental IceContact3 med gummiinkapslade dubbar i 2019 års test av vinterdäck.
Diskutera: Vad tycker du om Continentals däcknyhet med gummidubbar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.