Nästa artikel
Continental lanserar vinterdäck med gummidubbar
Nyheter

Continental lanserar vinterdäck med gummidubbar

Publicerad 22 november 2018 (uppdaterad 22 november 2018)
ContiFlexStud lovar lägre bullernivå, bättre isgrepp och mindre vägslitage.
Vanliga dubbdäck består av hårdmetallstift inbäddat i aluminium, men ContiFlexStud-stiften är omslutna av gummi. Enligt Continental ska gummihöljet göra att dubben får bättre kontakt med vägen. Islagskraften i asfalt lindras, men samtidigt ger metallkärnan bra isfäste, genom att stiftet kan tränga djupare ned i isen.

Den nya sortens dubbdäck är testade i nordiskt vinterklimat, dels av Continental själva på testbanor men också i verklig trafik av taxichaufförer i olika delar av Sverige. I testerna visade det sig att metalldubbarna inbäddade i gummi gav 7 procent säkrare grepp på isiga vägar, 20 procent mindre vägslitage och lägre kupébuller jämfört med vanliga dubbdäck. 

Enligt Continental slits gummikroppen på dubben i samma takt som däckens slitbana.

ContiFlexStud lanseras på prov denna vintersäsong för Continentals befintliga dubbdäck IceContact 2, men endast i dimensionen 235/45 R18. Däcktillverkaren planerar att utöka sortimentet av gummidubbade däck under 2019. 
– Nästa år kommer dubbtekniken i flera dimensioner i samband med att nästa generation dubbdäck IceContact3 lanseras. I IceContact 3 kommer de större dimensionerna få gummidubb, medan de mindre storlekarna får vanlig dubb, berättar Vi Bilägares däckexpert Nils Svärd.

Vi Bilägare kommer att inkludera Continental IceContact3 med gummiinkapslade dubbar i 2019 års test av vinterdäck. 

Diskutera: Vad tycker du om Continentals däcknyhet med gummidubbar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.