Här nedanför kan du läsa webbversionen av Vi Bilägares sommardäckstest 2014. Klicka på den här länken för att köpa det fullständiga testet i smidigt PDF-format (30 kr).
Det finns nästan alltid en direkt relation mellan pris och prestanda. Men däckpriserna i Sverige har successivt anpassats till övriga Europas under de senaste tio åren. Och då har prisgapet mellan premiumdäck och lågprisdäck minskat.
Tidigare fanns en tydlig uppdelning i ”premium”, ”kvalitet” och ”lågpris”. Nu är gränserna mer flytande. Både vad gäller däckens egenskaper och prisnivå. Dessutom varierar priserna en hel del mellan olika däckhandlare.
Testets ”lågprisdäck”, tillverkat i Kina, var visserligen sämst i det mesta, men ett av de bättre däcken går faktiskt att hitta för ungefär samma pris.
Den största skillnaden mellan bra och dåliga sommardäck finns på våt väg. I årets däcktest har det bästa däcket en bromssträcka på 51 meter, från 100 km/tim på våt väg och det sämsta hela 70 meter! Nästan en långtradarlängd.
Vi har haft synpunkter på EU:s märkning av däck. Vi menar vi att den ger en mycket begränsad information och på vinterdäck kan den snarare vilseleda konsumenterna.
Men en sak är säker: EU-märkningen har fått fart på utvecklingen mot mer lättrullande däck. Tidigare drevs den utvecklingen i princip av Michelin, som var tidigt ute med sina ”energi-däck”.
Nu kan vi se att alla däcktillverkare blivit bättre och att det uppenbarligen ger resultat på bränsleförbrukningen.
Konkurrensen mellan de bästa däcken är knivskarp. Förbättringar görs främst via nya material eller förfinade avvägningar och lättare konstruktioner. Däck är till stor del kemi. Och det är nog därför regummerade däck till personbilar nästan helt försvunnit.
I fjolårets däcktest överraskade Goodyear och Dunlop med extremt bra prestanda på våt väg, i ett av de tuffaste testmomenten. Det satte tydligen igång en klappjakt på förbättringar hos Continental, på ett däck som troligen avsetts leva ytterligare några år innan nästa generation.
Vid körningarna till årets däcktest insåg vi att Continental gjort om sitt däck. Vi frågade och fick bekräftat. Mönster och konstruktion är densamma, men gummiblandningen har justerats.
Och den här typen av ändringar är inte ovanliga. Så fort en förbättring kan göras utan komplicerade ändringar i till exempel gjutformar, så sker det. Tidigare fick vi till och med information om sådana förbättringar av vissa tillverkare. Nu är det mer återhållsamt.
Slutligen: Vinterdäck är inte bra vare sig på regnvåta eller på varma sommarvägar. Och än så länge finns ingen tillverkare som vågar säga att de har ett året runt-däck för nordiskt bruk. Det finns inte. Lägg vinterdäcken på is i sommar!
Du har läst webbversionen av Vi Bilägares sommardäckstest 2014. Klicka här för att köpa testet av dubbdäck i smidigt PDF-format (30 kronor).
Diskutera: Vad väljer du för sommardäck?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Bridgestone Turanza T Continental ContiPremiumContact 5 Dunlop Sport BluResponse Goodyear EfficentGrip Performance GT Radial Champiro VP1 Michelin Primacy 3 Nokian Hakka Blue Pirelli Cinturato P7 Vredestein Sportrac 5Betyg
Vi Bilägare gjorde testet av sommardäck vid Uvalde Proving Grounds i Texas, USA i november 2013. Temperaturen låg omkring 20–22 grader vid testerna på torr asfalt och omkring 12–16 vid körningarna i väta. Denna gång använde vi en Ford Focus ST för de subjektiva momenten som ljud, komfort och körtester på våt och torr asfalt. En Golf 6 GTI användes för tester av vattenplaning, bromsförmåga, kurvtagning och bränslemätning. Samtliga sommardäck har dimension 205/55 R 16, med hastighetsindex V (max 240 km/tim.)
Som jämförelse testade vi också två vinterdäck. Det ena ett kontinentalt friktionsdäck, det andra ett nordiskt friktionsdäck. Vi körde också som jämförelse ett av sommardäcken – Continental CPC5 – med 0,5 bar för lågt däcktryck.
Alla bromstester är gjorda med ABS-systemets hjälp. Vid körtesterna på våt och torr väg kopplades ESP ur för att föraren tydligare skulle kunna notera däckens uppträdande.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
P.g.a mitt jobb på bilskrot blir det oftast de däcken som finns, men väljer alltid märkesdäck när det finns, och alltid samma på en axel. Men inte alltid samma runt om då det sällan finns.
Ett halvslitet Continental, t.ex, är, vad jag märkt i alla fall, fortfarande bättre än ett nytt "kinadäck".
I år blev det Yokohama energidäck runt om.
Bra däck är viktigt. Väldigt många, mer än hälften, av alla hårt krockade bilar från singelolyckor som kommer in, har däck som är slut.
Det var enklare i forntiden då man körde på slicks.
Året runt!
Man hade inga problem med fabrikat, det enda som gällde var att de inte fick kosta över 30:- och att de höll helst 40 mil innan man kommit ner till sista cordlagret.
Ibland hade man tur, det fanns ju rika knösar som bytte däck fast de hade mönster kvar på dem, men de däcken blev ju avsevärt dyrare (50-60:-) och väldigt eftertraktade.
I dag kör jag alltid på märkesdäck med rejält mönsterdjup, det är ju annan trafik och andra farter idag och så kanske man har lite mer tankeverksamhet igång mellan öronen.
Men även om ekonomin fick råda skulle jag aldrig pruta på däcken.
En sak som jag saknar när det gäller däcktest är slitstyrkan.
Det är förstås ganska svårt att testa, men det vore bra om det kunde uppmärksammas på era långtestbilar, mät gärna slitaget och redovisa t.ex. var tusende mil.
Något som är viktigt på ett sommardäck är att de har bra grepp vid våt vägbana. Mot vattenplaning är en sak men det är inte samma sak som att däcket är bra vid våt vägbanan. Vid våt vägbana kommer de mesta överrakningarna. Speciellt om det varit torrt en period och sedan börjat regna. Då släpper det gärna i kurvor och bromssträckan blir längre.
En annan sak jag tittar på är hur bullriga däcken är. (Här handlar det förstås mest om att inte ha bredare däck än nödvändigt och inte heller för låg profil.) Ett däck ska ha bra bullerbetyg för att inte ha ett störande malande ljud som snabbt tröttar vid körning. Det mesta ligger ändå hos biltillverkaren hur bra chassit är att dämpa ljud från hjulen. Tyvärr är det så att energidäck låter mer än standarddäck. Allt blir en kompromiss.
saabnsse @ Jag tog körkort för 56 år sedan, med en Bull Merca 190 1958. Vad skall jag då kalla den tidsåldern, om 26 år sedan var forntiden?
På den tiden fanns det inte ens radialdäck mycket mindre vinterdäck. Man åkte på diagonaldäck året runt och det fanns inte ett saltkorn på vägarna.
Knappt grus för man körde med timmerkälkar dragna av häst eller traktor och även lastbilar.
Snabb, jag tog mitt kort två år före dig med en PV 444, inte ens 544 var på marknaden, alltså ren forntid. :-)
Det som står i min presentation ska du inte tro på, det har inte jag hittat på och jag har inte kunnat ändra det.
Men visst var det tur att man klarade sig med slicks på vintern?
En sak lärde man sig väldigt väl, att hålla rejält avstånd till bilen framför!
Och det sitter i.
Ok crister, det är fixat nu!
Skulle vilja prova Dunlops AA klassade,dessutom låg ljudnivå 68dB på 205/55-16V. (Inte "made in China" heller,bra att behålla några jobb inom EU..)
Kör Conti femmor,ypperliga egenskaper,men hur länge?
ENTJ1, jag provade också Conti, mycket bra däck, men jag har aldrig varit med om däck som försvann så snabbt.
Jag talade med en taxiåkare som lade på nya i april och de var slut i juni....
Jag kör på Dunlop SP SPORT MAXX 215/45 R16 86H sommardäck och de
verkar vara helt ok, har kört ca 50 mil med dom.
Det är en enrom skilland på kvalitetsdäck och budgetdäck. Man får vad man betalar för. Kia:n rullar på Continental på sommardäcken, vinterdäcken är Michelin. Saabarna som bara rullar sommar står på Pirelli samt Michelin.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.