Nästa artikel
Däcktest 2008: Friktionsdäck
Däcktest

Däcktest 2008: Friktionsdäck

Publicerad 16 oktober 2008 (uppdaterad 22 september 2010)
Välj däck efter behov! Bästa friktionsdäcket är kanske det som klarar alla väglag med acceptabel säkerhet. Eller så är bästa alternativet för just dig däcket med bästa greppet på is och snö. Här är årets bästa friktionsdäck.

Friktionsdäcken har i år testats och jämförts på is- och vintervägar i Arvidsjaur. Det är verkligen intressant att studera hur däcken fungerar på is, snöunderlag, modd, torr och våt asfalt. Vi råkar ju ut för flera olika väglag vintertid. Och det är betydligt svårare att göra ett vinterdäck än ett sommardäck.

Inget vinterdäck är optimerat för is eller snö längre. Mildare vintrar gör det allt svårare att göra riktigt bra kompromisser. I årets test kan vi till exempel se att Nokian prutat en aning på prestanda på snö och is för att bli bättre på torr och våt väg. Men det beror också på att konkurrenterna har andra prioriteringar. Vredestein, som överraskar med att vara i topp på snö, klarar inte en jämförelse med Nokian när det gäller is. Och Continental och Goodyear, som är bäst på is, får däng av Nokian på våt och torr väg.

Jämför vi dubb och dubbfritt på snö är skillnaderna inte avgörande, om det inte är hårdpackad snö eller is närmast vägen.

På is är däremot skillnaderna remarkabla. Ta bara start på blank is. Vår Volvo C30 med dubb klarar att accelerera från åtta km/tim upp till 30 på 23 sekunder med ett dubbdäck. Med årets bästa friktionsdäck behöver vi drygt 31 sekunder. Dubbdäcket är mer än 25 procentenheter bättre. Bromssträckan på samma underlag blir förstås också betydligt längre om man inte har dubbar. Men så fort isen ruggas upp och blir ojämn av bilar med dubbdäck, kan ett friktionsdäck faktiskt fungera lika bra.

En annan svaghet som mjuka dubbfria däck ofta dras med är dålig stabilitet på torr eller våt asfalt. Också där har de bästa däcken successivt förbättrats. Men inget vinterdäck kan mäta sig med ett sommardäck på torr eller våt väg. Det är också anledningen till att det inte finns "året-runtdäck" för personbilar. Än så länge får vi vackert byta mellan sommar- och vintersäsong för att bibehålla säkerheten. Det är ingen idé att köpa en dyr, krocksäker bil om man kör omkring med undermåliga däck.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.