Nästa artikel
Subaru XV – rapport från provkörningen
Provkörning

Subaru XV – rapport från provkörningen

Publicerad 13 juli 2017 (uppdaterad 13 juli 2017)
I höst kommer andra generationen av Subaru XV. Nils Svärd har åkt till Österrike för en exklusiv provtur av den nya kompaktsuven redan nu. Dieselmotorn är borta och istället väntar hybridteknik.
Hej Nils, vad är du ute på för äventyr?
– Hej! Just nu befinner jag mig på en testbana i utkanten av Wien för en exklusiv provkörning av nya Subaru XV. Bara några få tidningar är inbjudna till att köra den europeiska versionen av Subarus nya kompaktsuv och jag är den ende svensken på plats. Här får vi köra både nya och gamla XV i en rad testmoment både på och utanför asfaltsslingorna.
 
Hur känns nya XV?
– Subaru är en intressant biltillverkare som gärna går sin egen väg. Permanent fyrhjulsdrift sedan 1972, boxermotorer och steglösa automatlådor. De har också en annan filosofi när det gäller nyheter. Subaru XV är helt ny – ned till minsta lilla molekyl – men ändå identisk med föregångaren.
 
Hur menar du?
– Medan andra japanska biltillverkare byter gladeligen ut varje linje i designen i en nostalgilös förnyelseprocess är XV en karbonkopia på föregångaren. Det lustiga är att Subaru själva hävdar att nya XV är debutanten för märkets nya formspråk, kallat ”Dynamic X Solid. Jag kan bara dra slutsatsen att framtida modeller kommer se ut precis som idag.

Nya XV till höger – gamla generationen till vänster.

Göms nyheterna under skalet?
– Nja, även databladet visar på Subarus försiktiga tolkning av ”helt nytt”. Nya XV är den första bilen i Europa som baseras på Subarus nya grundarkitektur kallad SGP – Subaru Global Platform. De hävdar att XV är större än tidigare men jämfört med gamla XV är nykomlingen totalt 1,5 cm längre (nu 446,5 cm). Höjd och markfrigång är oförändrade.
– Boxerfyran på två liter sägs vara nyutvecklad och fått direktinsprutning. Medan gamla 2,0i hade 150 hk och 196 Nm ger den nya maskinen 156 hk och 196 Nm. Precis som tidigare har XV permanent fyrhjulsdrift med steglös automatlåda som tillval. Så trots en helt ny grundarkitektur är de tekniska specifikationerna närmast oförändrade.
 
Hur känns den att köra?
– Tack och lov upphör déjà vu-känslan när man sätter sig bakom ratten. Inredningen känns mer välbyggd och framför allt är körintrycken förändrade. Vad detta innebär i detalj kommer jag att berätta i nummer 11 av Vi Bilägare.
 
Har du något mer att tillägga redan nu?
– Subaru utlovar att den nya SGP-arkitekturen ska ge ”världens bästa säkerhet”. Det är ett djärvt påstående, men faktum är att XV nyligen tilldelades den högsta poängsumman någonsin i det japanska NCAP-krockprovet. Inte illa.
– Som kuriosa kan nämnas att markfrigången på de japanska bilarna är två centimeter lägre (20 cm istället för 22 cm) än de XV som säljs i USA och Europa. Det är en anpassning till japanska parkeringsgaragen där vissa har väldigt strikta höjdkrav. 
 
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Det här är en väldigt tidig provkörning. Nya XV kommer till Sverige först i november och priserna är ännu inte klara.
– Turbomotorn i Levorg verkar inte vara aktuell för XV utan utbudet består initialt av av två bensinmotorer – 1,6 och 2,0 – utan turboladdning.

Ingen diesel?
– Dieselmotorn förvinner helt och hållet. Istället kommer Subaru att lansera någon form av hybridteknik till XV. Den nya plattformen är framtagen för både vanliga hybrider och laddhybrider. Senare i höst får vi besked om vad som kommer till Europa.

Hela provkörningen läser du i Vi Bilägare nummer 11/2017, som finns i butik den 22 augusti. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru XV?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.