Nästa artikel
Provkörning: Volvo V70 (2013)
Provkörning

Provkörning: Volvo V70 (2013)

Publicerad 30 augusti 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
På årsmodell 2014 görs troligen de sista förändringarna på nuvarande Volvo V70, som ju är Sveriges mest sålda bil. En bra kombi har blivit ännu lite bättre – men också dyrare.

Volvo går ut hårt vid lanseringen av årsmodellerna 2014. Men förändringarna på nya V70 handlar mest om stramare design av front och bakparti och ny instrumentering och infotainment - det senare som tillval.

V70 är en mycket komfortabel och bekväm bil att köra och åka i, med förhållandevis låg ljudnivå också på svensk grov asfalt. Så vitt vi känner till har inga förändringar gjorts av fram- eller bakvagn.

På motorsidan har Volvo pressat förbrukning och utsläpp nedåt på minsta dieseln och bensinmotorn T4. V70 D2 med manuell växellåda uppges förbrukningen i blandad körning nu till 4,2 l/100 km och med CO2-utsläpp på 111 g/km. Det är i och för sig skapliga siffror för en stor familjebil. Men de mer intressanta motornyheterna kommer troligen först sent i höst. Och då handlar det om nya fyrcylindriga Volvodieslar.

Visst har Sveriges mest sålda kombi blivit snyggare och fått ett fränare grin i nosen. Fronten har nu långa liggande ribbor också i den nedre delen av stötskölden som tidigare utgjordes av en enskild spoiler.

Nu består hela fronten nedanför huven av en enda täckande plastsköld. Så det gäller att inte köra för hårt in i snövallar eller in i höga trottoarkanter. Å andra sidan brukar inte Volvo ha så lågt chassi att det är ett problem.

Belysningen har en ny konfiguration. DRL-lamporna (dagbelysningen) sitter numera längst ned, där de flesta bilar har så kallade dimljus (oftast helt värdelösa i just dimma).  Samtidigt har Volvo lagt in en stående rad av LED-lampor mellan de två huvudreflektorerna, vilken utgör P-belysning.

Nya Volvo V70 har också ett helljus kompletterat med en extra reflektor och en halogenlampa. Med ljusknappen i autoläge och med bara dagbelysning tänd, så lyser också baklamporna och med dem sidolamporna, orange fram och förstås röda bak. En liten detalj kanske, men en bra sådan.

Det hade också varit bra om baklamporna tänts när bagageluckan öppnas med fjärrkontrollen. Man kan för övrigt öppna bakluckan med en knapp till vänster om ratten, men man måste fortfarande stänga med knappen på bakluckan.

Bakpartiet har fått liknande  förändring som fronten – en stor, mer integrerad plastsköld. Det är bara längst nedtill som man kompletterat med en liten svart plastdel. Nya avgaspipor är integrerade. Bakljusen har delvis ny form. Nedre delen har en blank utsmyckning som harmonierar med nya kromlisten på bakluckan.

Nya V70 kan nu, precis som V40, mot tillägg av ett teknik-paket utrustas med digital instrumentpanel med tre olika grafikteman att välja mellan.  Infotainmentdisplayen på testbilen från Volvo är en 7-tumsskärm med samma menyer som V40 och kostar också extra. Den är snyggt placerad ovanför mittpanelen och har precis som övriga instrument en liten skyddande keps.

Nytt är också möjlighet att få automatisk helljusreglering, eluppvärmd vindruta, eluppvärmd treekrad ratt och automat med växlingspaddlar på vissa motorer.

Citysafety är däremot standard och är i aktion upp till 50 km/tim. Vidare kan man som tillval i ett paket kallat Driver support få det system som kan detektera en utspringande  fotgängare och vid risk för påkörning automatiskt bromsa bilen. I Driver support ingår också  information av rådande hastighetsbegränsning.

Den testbil vi fick tillgång till några  dagar var utrustad med D4-motorn och automatväxellåda. Den var också mastigt extrautrustad och hamnade långt över startpriset för en V70 Kinetic.

Vi provade om man i verklig körning kan nå bränsledeklarationens siffror på 4,9 l/100 km för D4 automat. Färddatorn nollades hemma och sedan bar det av mot jobbet, en sträcka på fem mil. Det var bara elva plusgrader vid start och körningen började med fartgupp, 30-väg och ett stopp vid ett vägarbete med signalljus. Motorn hade redan blivit varm och stängde av.

Det tog ändå nära en mil att sänka startens höga förbrukning på nära 10 l/100 km till under 6,0 l. Men sedan bläddrade siffrorna nedåt i god fart. Efter 40 km vid  infarten till östra Stockholm stod färddatorn på 4,8 l/100 km. I de måttliga köerna genom huvudstaden till jobbet hade vi slutligen kört 50 km på en timme med en genomsnittsförbrukning av 5,1 l/100 km enligt bilens egen färddator. Hyfsat!

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V70?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V70 D4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo V70 D4

PRIS, FRÅN KR: 316 000.

MODELL: Kombi.

SÄLJSTART: Säljs nu.

MÅTT, CM: L 481/B 186/H 155.

TJÄNSTEVIKT, KG: Ca 1 800.

MOTOR: Femcylindrig dieselmotor med turbo. Volym 1 984 cm3. Max effekt 163 hk vid 3500 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 1 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Automatväxellåda eller sexväxlad manuell.

PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s.

FÖRBRUKNING: 4,9 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 130 g/km i blandad körning.

KONKURRENTER: Audi A6 Avant, BMW 5-serie, Mercedes E-klass med flera.

VAD NYTT? Smärre yttre uppdatering och nya tillval i förarmiljö och kommunikation.

FÖR VEM? Familjer med flera barn eller den som behöver en stor och säker bil.  

PLUS: Uppdateringen av infotainment och instrumentering ger nybilskänsla.

MINUS: Nya motorerna dröjer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-08-30 10:19
johafor

Fin! Dyr... Men förklara, på vilket sätt är en kompass i innerbackspegeln en praktisk hjälp? Och att det bara går att stänga bakluckan när man står vid den är väl sannolikt av klokt säkerhetskäl?

#2 • Uppdaterat: 2013-08-30 11:00
Mr.Wheeler

Hade hyrbil i USA med kompass i backspegeln och det var ganska bra att veta vilket håll man åker åt när man inte hittar men till och från jobbet är det rätt värdelöst

#3 • Uppdaterat: 2013-08-30 11:16
Roger Skagerström

Kan tänka mig att det är smidigt i New York tex :P Där går väl gatorna bara i vinkelräta väderstreck :P

#4 • Uppdaterat: 2013-08-30 11:20
saabnisse

Jaha, nu kan man då äntligen få paddlar till växlingen som funnits på Saab i tio år.
Vad nu det ska vara bra till....
Det är ju egentligen bara i långa utförsbackar man låser växellådan.

Jag hade också kompass i hyrbilar i USA men idag när de flesta har GPS är det ju ganska onödigt, speciellt som här där kompassen kostar lika mycket som en hyfsad GPS.

Säkert en bra uppdatering till en ännu bättre bil, men på tok för dyr för sin klass.
Det verkar som Volvo fallit för det misslyckade Saabtrixet, skapa en bil i premiumklass genom ett högt pris.
Men det fina är ju att det fortfarande är en bil som man slipper krypa in i och som fått behålla sitt utrymme och här i Sverige kommer den att sälja bra ändå, men jag undrar om det inte blir tufft utomlands?

#5 • Uppdaterat: 2013-08-30 11:22
hultarn

Synd att de inte slopade den där eländiga mittkonsollen när de ändå var igång och ändrade. Ergonomiskt rätt placerade fack är så mycket bättre.

Samtidigt kunde de flyttat upp och rensat upp bland alla små pilleknappar på mittkonsollen.
Vad hände med de smart utformade och placerade reglagen som Volvo var föregångare med på 70-talet?

#6 • Uppdaterat: 2013-08-30 11:43
saabnisse

hultarn, jag håller med om mittkonsolen, den är väl fet och jag tycker att den är onödigt störande.

#7 • Uppdaterat: 2013-08-30 11:59
gmogmo

Nu när man sett några "nya" V70 på vägarna kan man konstatera:
- Fy, vad ful den blev, kromet bak och grillen fram, båda är gräsliga!
Volvo forstatte med andra ord på utsidan, det de lyckades med på insidan vid förra facelifen, d.v.s. att sabba den design man hade från början. Detta måste vara Volvos värsta facelift sedan 240 anno 1984...

#8 • Uppdaterat: 2013-08-30 13:41
Henrik_gbg

Fin??Kvalité?? Jobbar på Volvo och åkt med många kollegor som har Volvo. Är inte speciellt imponerad av någon bil. Tycker det ser billigt ut, inte lika billigt som Skoda, Kia eller Dacia men inget som triggar habegäret . Men Volvo är ju Svenska biljournalisters kelgris

#9 • Uppdaterat: 2013-08-30 14:52
Pender

"Idag får man man en E-klass för samma pengar" ??
När jag slarvläste en prislista så fick jag 350" för V70, och 400" för en ungefär likvärdigt utrustad E-klass. Och uppåt 100-tusen i skillnad, om man plockade på en del utrustning.
Komfort. Har kört sonens nya V70 ganska många mil. Har åkt en kollegas E-kombi -12 en del. Och på grov asfalt ligger ljudnivån hos Volvon i himmelriket. Ska inte påstå att E-klass är bullrig. Men behagligt tyst är den inte. (16" resp. 17", kan inte förklara hela skillnaden.) Och ifråga om framstolar föredrar jag komforten hos V70. Men det finns säkert andra sorters ryggar.
PS. För egen del väljer jag varken V70 eller E-klass. Dock, om jag hade pengar, lust och behov av en "normal-kombi", kunde det faktiskt bli just en E-klass. Förutsatt att köplusten sammanföll med nån av de kraftiga rea-perioderna som ofta inträffar just för E-klass i Sverige. Det är en läcker bil. Attraktivast, i mina ögon, av de 3 stora premium-märkena. Men så är jag också en gammal gubbe.

#a • Uppdaterat: 2013-08-30 14:55
lsoderlund

På tok för dyrt. För 500 000kr köper väl ingen en V70, med mellandieseln i. För dem pengarna får man ju en rätt så välutrustad A6 Avant med 3.0 diesel. MB E350 diesel, BMW520d Touring. Med likvärdig om än inte mer utrustning, om än inte mer utrustning.

Vidare kan jag inte annat än att hålla med om att dessa designtilltag som Volvo verkar prångla ut gör att en tråkig bil nu har blivit tråkigare och även rejält ful. Tror det är de vanliga tjänstebilsköparna som kommer köpa denna. Passaten bjuder ju på mer flärd och utrusning för bra mycket mindre pengar, och är idag V70 största konkurrent.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.