Det var i mitten på 1990-talet allt började. Då lanserades Volvo 850 T-5R, eller T-Gul som den kallades i folkmun. Med 240 hk mellan framhjulen och prestanda i sportvagnsklass blev bilen snabbt populär bland gasglada kombivänner.
Året därefter, 1996, kom T-Röd – eller som den egentligen hette 85o R (T5 hade då försvunnit ur modellbeteckningen). I allt väsentligt var T-Röd identisk med T-Gul, men hade fått en förstärkt växellåda för att bättre kunna hantera krafterna från motorn.
I början av nästa år kommer nästa "T-Volvo". Den här gången handlar det om en prestandaversion av V40-modellen, som fått tilläggsbeteckningen T5 och drivs av en 254 hk stark femcylindrig bensinturbo.
Köper man bilen med R-Designpaketet – à 40 500 kronor – får man den dessutom lackad i samma blå nyans som Volvos Polestar-trimmade tävlingsbilar. Den kulören är förbehållen T5:an, medan R-Designpaketet i övrigt finns som tillval på hela V40-serien.
Att nya V40 T5 är en snabb bil behöver ingen tvivla på. Men minst lika imponerande som prestandasiffrorna är hur bra bilen får ned effekten i marken. Framhjulsdrivna bilar med starka motorer brukar ofta betyda irriterande drivkrafter i ratten. Så icke i V40 T5. Här är styrningen välgörande befriad från den typen av störningar.
Chassit som helhet får också med beröm godkänt. T5:an rinner kvickt och klippstadigt genom böjarna även när den pressas mot gränsen för sin förmåga. Ändå blir den aldrig störande stum i fjädringen (vår provbil hade standardchassi). En eloge till Volvos tekniker, som lyckats pricka rätt i den knepiga avstämningen mellan stabila köregenskaper och behaglig åkkomfort.
Däremot är T5:an ganska svår att mjukstarta från stillastående med sportläget inkopplat. Gasresponsen är alldeles för direkt och det går inte att dosera drivkraften korrekt. Resultatet blir bilen tar ett litet skutt framåt istället för att glida iväg lugnt och sansat. En skönhetsfläck som inte borde vara alltför svår att tvätta bort.
Vid aktiv körning fungerar sportläget desto bättre. Det påverkar bland annat gas- och styrrespons samt automatådans växlingspunkter och gör att bilen vaknar till lite extra och liksom bara ber om att köras.
För att få en referens till T5:ans egenskaper tog vi med oss en V40 T4 på ett av fyramila-varven runt testslingan. Normalt sett upplevs T4:an som både pigg och rapp, men i jämförelse med sitt motorstarkare modellsyskon kändes den på gränsen till slö och blev nästan generande frånåkt.
Helt klart får man en hel del för slantarna om man lägger ned extra tusenlappar som krävs för att komma över en V40 T5.
Såväl Audi, BMW som Mercedes har all anledning att se upp för den knallblå Volvon...
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V40 T5 R-Design?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volvo V40 T5 R-DesignBetyg
PRIS, FRÅN KR: 341 400.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Början 2013.
MÅTT, CM: L 437/B 180/H 144.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 574.
Släpvikt, KG: 1 500.
MOTOR: Tvärställd femcylindrig bensinturbo med stopp-/startsystem,.Cylindervolym 2 497 cm3. Maxeffekt 254 hk (187 kW). Max vridmoment 360 Nm vid 1 800–4 200 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexstegad automatlåda.
PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,1 s.
FÖRBRUKNING: 7,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 185 g/km.
KONKURRENTER: Audi A3 Sportback, Mercedes A-klass, BMW 1-serien, Opel Astra OPC med flera.
VAD NYTT? Motorn på 254 hk och R-Designpaketet.
FÖR VEM? Den som vill sätta lite extra piff och sprätt på sin V40.
PLUS: Köregenskaper, prestanda, krocksäkerhet, kvalitetskänsla.
MINUS: Ryckig i låg fart, utrymmen, takhöjd fram.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den där färgen är verkligen inte snygg.
Kul att man kan köpa en lite vassare bil som fortfarande är Volvo...
De bästa Volvo bilarna, i *mitt* tycke, jag har kört är V40 och V60. Deras chassi är närmast vad Peugeot har när dom är som bäst. Trånga bilar men vem bryr sej om det man vill är att åka omkring med ett konstant leende. :)
Och den där genomtaffliga inredningen ... Så långt från premium man kan komma - sämre än riskokarklass ...
Varför håller VB jämt på med Volvo bilar det måste finnas andra bilar,
jag ska sluta med VB för mycket reklam av Volvo, så bra är den inte:
Kaptenen, Mercedes inredning är bland det fulaste som finns i bilvärlden så vart vill du komma, BMW är nästan lika illa men värst är Toyota och Mitsubishi.
Volvo är ju riktigt snygga inuti.
Jag förvånas över alla inredningsexperter och formgivare (modebloggare?) som tycker till vid nästan varje biltest, jag tittar på vägen när jag kör bil :p
Vaddå bara Volvo, har knappt varit nåt Volvo på ViB, särskilt sett till att nästan var tredje svensk fortfarande kör märket... (Vi bilÄGARE) ;)
Gott Nytt År :)
Volvo alla dar i veckan jämfört med MB
Volvo:
http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/86/7301/37341547/v70-interior-11-2799274003334409293.jpg
MB:
http://www.tjanstebilar.nu/filer/mercedes-e250-cgi-interior.jpg
Jag skojar definitivt inte!
Tråkigt i MB.
Måste nog säga att Volvos inredningar är mer lyckade än den yttre designen som lämnar en hel del övrigt att önska.
För MB som många här framhåller förhåller det sig tvärtom, deras sterila inredningar är säkert användarvänliga men en styggelse för ögat.
Omvänt gäller för deras karosser som nuförtiden är riktigt snygga...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.