Bilar kostar miljarder att utveckla men ibland kan 40 millimeter räcka för att göra stor skillnad. Det är min första tanke redan några hundra meter efter utfarten från Östersunds flygplats, där jag hoppat in i Volvo V40 Cross Country T5 AWD för att dra mot Åreskutans baksida och vackert belägna orten Kall för att se vad nykomlingen går för. Färden går på E14 och på lands- och skogsvägar.
Det är kallare än 20 minusgrader, bitvis isigt på vägen och alldeles krispigt i luften. Att Cross Country har längre och mjukare fjädringsväg än den mer asfaltnära standardversionen märks direkt. Isbark, spår, knölar och annat som det är gott om i vägbanan här påverkar mindre än i vanliga V40, som ändå inte är obekväm under samma förhållanden.
Volvobilar med tillnamnet Cross Country (som snart blev prefixet XC) har funnits sedan 1997 och receptet har varit konstant: lite högre markfrigång, mjukare fjädringssättning och så ett set måttligt funktionella men desto mer synliga exteriöra och interiöra utseendedetaljer som ska ge illusionen av ägarens aktiva fritid och äventyrslusta. För V70-generationerna har idén varit lyckad, XC-versioner har svarat för cirka 20 procent av totalförsäljningen.
– V40 Cross Country är lite dark horse på marknaden, vi tycker inte att den har några direkta konkurrenter. Vi tror att den kommer att svara för en fjärdedel av de cirka 8 500 V40 vi planerar att sälja i Sverige i år, säger Håkan Abrahamsson, Vehicle Line Director för V40.
Håkan och hans team tog med CC-versionen redan från V40-projektets start för fem år sedan. Några revolutionerande nyheter är det inte fråga om. Förutom det som syns och den längre fjädringsvägen har varje komponent i hjulupphängningen och i bärrarmarna fram och bak modifierats, endast fästpunkterna mot underredet är oförändrade. Bilen tillverkas tillsammans med ordinarie V40-versioner.
Provbilen har högsta tänkbara specifikation. T5 AWD är den enda variant som erbjuds med fyrhjulsdrift, åtminstone inledningsvis. Systemet kommer från Haldex och är av senaste generationen, fem. Vid vanlig landsvägskörning fördelas 80 procent av drivningen till framhjulen, men i extremfall kan all drivning ske på bakhjulen.
På några plogade isbanor över en tjärn i storskogen ovanför Kall får V40 Cross Country verkligen bekänna färg. Undanmanövrer, panikbromsningar och (givetvis) sladdparader i utmanande kurvradier på en slinga står på programmet. Givetvis är det inte helt trista övningar att hålla på med, tvärt om, men de avslöjar också att nykomlingen känns väl utvecklad, trygg och enkel att hantera.
DSTC, Volvos traditionella namn på antisladd-/antispinnsystemet, arbetar mjukare än på någon annan bil jag kan erinra mig och dessutom nästan helt tyst. Här finns inget slammer eller "pangande" från de hjul där systemet aktiverats. Med DSTC ställt i "Sport Mode" förskjuts drivningen mot bakhjulen och gör bilen ännu enklare att köra "snyggt" på det hala underlaget. Viktigast är förstås att säkerhetsmarginalerna både känns och är förbättrade för körning på vanliga vägar.
Där kan man också uppfatta att ljudisoleringen är ännu bättre än i den redan tysta V40. Den lite högre sittpositionen förändrar körkänslan mer än man kanske skulle tro. Bilen har förstås samma utrymmesmått men intrycket från förarplats är att V40 blivit ett nummer större tack vare att man sitter högre upp. En behaglig villfarelse, samtidigt som det har blivit enklare att kliva i och ur bilen.
Lanseringen sker under februari. Tre dieslar och två bensinare erbjuds, men det är ingen djärv gissning att det kommer fler versioner. I det informationsmaterial Volvo tillhandahöll fanns specifikationer på såväl en tvåliters T5 med 213 hk som en tvåliters T4 med 180 hk, samma effekt som den 1,6-liters T4 som är en av debutvarianterna. Återstår att se om de är något för Sverige.
Samtliga Cross Country lanseras med Kineticpaketet à 15 000 kronor, medan själva "Cross Country" kostar 15 000 kronor ytterligare. Det gör billigaste versionen D2 30 000 kronor dyrare än den billigaste vanliga V40-versionen med samma motor.
Volvo avvaktar med beslut om att montera fyrhjulsdrivning i fler varianter än den dyraste.
– Påslaget blir förhållandevis högt i en bil för cirka 260 000 kronor, men vi stänger inga dörrar, säger Håkan Abrahamsson.
(Efter Vi Bilägares provkörning har Volvo meddelat att fyrhjulsdrift kommer att erbjudas även med det billigare motoralternativet T4.)
I VI Bilägare nummer 6/2012 testar vi nya Volvo V40 Cross Country mot två andra kompakta, höga och snitsigt formgivna bilar: Mini Countryman och Opel Mokka. Tidningen utkommer i butik den 23 april, men prenumeranter får den en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration på Vi Bilägare.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V40 Cross Country?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volvo V40 Cross Country T5 AWDBetyg
PRIS, FRÅN KR: T5 AWD 336 900, D2 från 255 000, D3 från 270 000, D4 från 285 000, T4 från 270 000.
MODELL: Högfjädrad kompaktbil.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 437/B 178/H 146.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 640.
MOTOR: Tvärställd 5-cylindrig rak, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, turbo, laddluftkylare. Volym 2 497 cm3. Max effekt 254 hk (187 kW) vid 5 400 v/min. Max vridmoment 360 Nm vid 1 800 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Permanent fyrhjulsdrift. Sexväxlad manuell eller automatisk låda.
PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 6,4 s.
FÖRBRUKNING: 8,3 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 194 g/km.
KONKURRENTER: Subaru XV, BMW X1.
Vad nytt? Toppversion av V40 med större fjädringsväg och skogsmulletrikåer.
För vem? För en fjärdedel av V40-kunderna.
Plus: Köregenskaper, fjädring, ljudnivå, detaljomsorg.
Minus: Förbrukning, pris.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Senaste versionen av Haldex har fått mycket kritik. Fungerade det bra i testbilen eller har den en annan version av systemet?
Förövrigt tycker jag bilen är snygg, men det är totalt hål i huvet av Volvo att inte erbjuda AWD till samtliga motoralternativ på denna bil.
Lustigt AL, annars brukar ju utvecklingen gå framåt och inte bakåt.
Är det som du säger så är det riktigt illa, men konstruktionen kanske blev billigare i tillverkning nu och det smäller oftast högre än att något blir bättre för kunderna.
Fyrhjulsdrift till Golf är inte så dyrt.
Varför skulle det vara dyrt att erbjuda det på fler V40 ?
Tycker man som kund ska få välja fritt:
Typ av motor, typ av drivning, typ av växellåda.
Mycket fin bil, men kostar en slant.
Nån mer än jag som noterat att instrumentpanelen har en liknande form som gamla Saab (9-5)...?
Kolla överdelens "cockpit-look" som är vänd mot föraren.
Men, alla dessa pytteknappar långt ner på mittkonsollen förstår jag inte...
Inte heller förvaringsfacket som döljs bakom konsollen, förb****e designers!
Appropå AWD: "Vid vanlig landsvägskörning fördelas 80 procent av drivningen till framhjulen, men i extremfall kan all drivning ske på bakhjulen."
All drivning på bakhjulen? Ja, då krävs det väl att framhjulen är i luften och snurrar men inte driver? Ett Haldexsystem kan, vad jag vet, "bara" överföra 50% till bakaxeln (haldexkopplingen fullt låst).
Jag gillar denna bilen, den är snygg. Vad beträffar AWD´n så är min erfarenhet efter många mil i A4Quattro och nu V60AWD att det, så att säga, finns stor potential till förbättring. Att tydligt känna systemet koppla in när framhjulen börjar släppa, framför allt vid stort rattutslag i t.ex. en korsning känns verkligen kasst. I mitt fall maskerar nog automatlådan en hel del men med manuell och tung släp kan det nog kännas lite B. Mina farhågor ang Haldex kontra Torsen har till stor del besannats dock finns ett undantag. Jag hade möjlighet att köra på bana med snö i vintras och med bra gaspådrag, likt detta test, går den verkligen fint med liknande vägegenskaper som den nya A4:an, men det är som sagt på bana inte annars. Dock är bilen väldigt stabil i högfart på t.ex motorväg i halka men det kan väl mer bero på själva bilen och inte AWD´n. Annars är jag ganska nöjd.
@Shogun, frågan är om det är sämre än vanligt för biltypen? V40 är trots allt en liten bil.
En liten bil som väger 1639 kg. Det här är ett slags nöjesmaskin, där man måste släppa loss från all nuftighet.
Shogun, man tycker kanske att man ska kunna kräva samma utrymme men jag tror inte alls att man överhuvudtaget jämför sig med den typ av bilar du nämner. Denna bil tror jag är till för oss som mycket sällan har någon i baksätet men som vill ha en förstklassig förarplats och köregenskaper i konkurrens med BMW 1 och Audi 3 och MB A m.fl och det verkar de ju faktiskt lyckas med. Ska man ha bra baksäte finns det många andra bra alternativ att välja på i denna prisklass, t.ex den nya Superben och kanske till viss del Avensis som man också kan köpa ganska billigt.
Shogun, ja kanske är det så. Oavsett så tycker jag det är en spännande storlek på bil, att kunna köpa en liten bil med egenskaper som inte var tänkbara i en mindre bil bara för några år sedan. Många som aldrig skulle köpa en bil typ Auris, Golf, Focus e.dyl. kan kanske se ett mindre alternativ nu. T.ex jag när det blir byte av tjänstebil nästa gång.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.