Nästa artikel
Provkörning: Volvo C30 Electric (2012)
Provkörning

Provkörning: Volvo C30 Electric (2012)

Publicerad 2 april 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Från minus 25 till plus 22 på tio minuter. En uppvärmning av kupén med 4,7 grader i minuten! C30 Electric är bilen som klarar det.

Elbilar är inget man normalt förknippar med vinterfunktionalitet. Med C30 Electric har dock Volvo lyckats konstruera en elbil som klarar vinterklimat ner till minus 30 grader och erbjuder en kupévärme som är överlägsen bränsledrivna bilars eftersom värmen kommer direkt. Vintertestet genomfördes i Kiruna där testbilarna kyldes ner i fryscontainers under natten till minus 25 grader.


Så fort elmotorn var igång började varmluften strömma in i kupén. Några minuter senare var det ljummet och efter tio minuter hade den inställda 22-gradiga temperaturen nåtts.

47 graders uppvärmning på så kort tid kräver sin förklaring och som så ofta är alla goda ting tre:
1. Doppvärmare (6 kW) som värmer bilens kylvätska.
2. Eldriven luftvärmare på 1 kW som går igång automatiskt och blåser in varmluft omedelbart.
3. Etanoldriven värmare (5 kW) som även den alstrar kupévärme direkt.

Nu behöver man förstås inte stiga in i en nedkyld kupé eftersom den kan värmas (och kylas ner heta sommardagar) i förväg. Klimatanläggningen ska också kyla elmotorn och värma respektive kyla batterierna så att temperaturen håller sig inom spannet minus 15 till plus 45.

Annelie Gustavsson är produktchef för C30 Electric.

– Värmepaketlösningen var den svåraste utmaningen med den här bilen, säger hon. Men det är också den som vi är mest nöjda med.

Med ”Autoheat” påslagen går alla tre värmarna igång. Efter några minuter stängs den eldrivna värmaren av och endast etanolvärmaren arbetar. Tanken rymmer tolv liter etanol, vilket räcker till omkring 20 timmars drift. Volvo C30 Electric har två 140-kilos litiumjon-batterier som är placerade dels där bränsletanken normalt sitter, dels längs mitten av bilen. Det innebär att lastutrymmet är intakt. Tillsammans ger de två batterierna 24 kWh av vilka 22,7 kWh används. Laddningen tar åtta timmar vid 16 Ampere, tio vid 10A och 18 timmar vid 6A och sker via 230 eller 110 Volts eluttag.

– Full tank kostar 25–30 kronor, säger Annelie Gustavsson. Kostnaden per mil blir omkring två kronor och eftersom det inte finns några rörliga mekaniska delar och inga vätskor blir servicen billig.

Räckvidden är enligt EU-cykeln 16,3 mil men i verkligheten bör man inte ge sig ut på längre turer än tio-tolv mil utan tillgång till ett eluttag. Föraren får dock många varningar i god tid när effekten börjar avta. Skulle man ändå köra helt slut på batterierna så kan dessa laddas under bogsering genom att man väljer D-läget på den steglösa automatlådan.

Förutom D finns ytterligare ett läge, H (Highway) för körning framåt. Med H inkopplat frikopplas hjulen så fort man släpper gaspedalen. Eftersom rullmotståndet är extremt lågt kan C30 E ecoköras med H-läget. När D är inkopplat utnyttjas bilens motorbroms till att ladda batterierna. Motorbromsen är betydligt kraftigare än på vanliga bilar och därför används bromspedalen ytterst sällan annat än för att stanna bilen helt.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo C30 Electric?

Relaterade bildspel

Volvo C30 Electric:

Pris, kr: Ej prissatt.
Säljstart: Saluförs ej.
Modell: Tredörrars halvkombi.
Mått, cm: L 425/B 178/H 145.
Totalvik, kg: 1 695.
Motor: Elmotor som drivs av två lithiumjonbatterier på 24 kW. Effekt 111 hk, vridmoment 220 Nm.
Prestanda: 0–100 km/tim på
10,9 s. Toppfart 130 km/tim.
CO2-utsläpp: 0 g/km.
Konkurrenter: Nissan Leaf, Mitsubishi iMiEV, VW Golf.

Plus: Värmepaket, ljudkomfort, köregenskaper.
Minus: Räckvidd.

Vad nytt?
En elbil som klarar extremt vinterklimat.
För vem?
Än så länge endast för 250 utvalda offentliga instanser med en miljövänlig agenda.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-04-02 11:03
Simon no1

Bra jobbat men etanol i en elbil....?

#2 • Uppdaterat: 2012-04-02 11:52
Swenssons

Det är kanske bra med en elbil men bara OM elen produceras miljövänligt med tex vindkraft. Här på västkusten finns många vindkraftverk och det finns plats för flera. Jag tycket åxå att det är bra att det finns en miljövänlig etanolvärmare, en bensin eller dieselvärmare vore en styggelse. För min del skulle jag inte köpa en elbil och inte heller en patetisk hybridbil så länge som man inte har miljövänliga batterier även om just elbilen hör framtiden till.

#3 • Uppdaterat: 2012-04-02 12:09
Mistro

Kunde ju önska att det vore så att ni är positiva över det faktum att detta faktiskt är en elbil som fungerar och att det helt enkelt inte finns något negativt att skriva.

Men tyvärr är det nog snarare så att orsaken till alla de positiva tongångarna beror på att det står Volvo på bakluckan!?

Vad kan annars förklara den enbart goda beskrivningen utav denna bil samt det faktum att man inte nämner bilens pris? ( som i ALLA andra sammanhang har en stor betydelse )
Kan nämna ( för dem som har missat detta ) att denna bilen kostar 14000kr/mån att leasa över 5 år! ( fast då ingår allt )

Efter denna tiden skall Volvo "analysera" resultaten.

#4 • Uppdaterat: 2012-04-02 12:36
Hanzzon

Bra jobbat Volvo men jag kan bara hålla med Mistro.
Varför nämner man inte ens vad bilens pris blir vid en provkörning?
Det skulle åtminstonde jag vara intresserad av innan jag kan säga om jag är intresserad av bilen eller inte och i jämförelse med andra alternativ.

#5 • Uppdaterat: 2012-04-02 12:37
Granlund (ej verifierad)

Instrumentering som på en gammal 240. Kabeldragning som på ett hemmabygge. En elbil man får tanka på macken. Inga zero emission här inte.

#6 • Uppdaterat: 2012-04-02 12:55
Mattse

Värmarens 20 timmars drifttid med 12 liter etanol ger (med medelhastighet 60km/h) en förbrukning på 0,1 liter/mil. Rätt mycket för att vara en "ren" elbil.

Dessutom får den som använder C30 Electric ett par timmar om dagen besöka macken ungefär en gång per vecka. Är det inte just det man vill undvika om man köper en elbil?

Gör om gör rätt Volvo!

#7 • Uppdaterat: 2012-04-02 13:34
hultarn

20 drifttimmar är ju ganska mycket. Hur många kör 3 timmar om dagen? Och inte lär väl brännaren gå oavbrutet vid temperaturer runt noll?

#8 • Uppdaterat: 2012-04-02 13:41
Rikard

Ja det var en törstig värmare, en dieselvärmare brukar dra 2-3 dl i timmen.

#9 • Uppdaterat: 2012-04-02 14:15
N-iklas

En elbil med inbyggd kupévärmare?

Jaha… och…?
Ganska magert resultat för att vara en bil som utmålats för att vara världens åttonde underverk.
Och som om uppgiften i kommentaren är riktig skulle kosta 840 000 på 5 år.

Påminner om proven med gamla GM EV1.
Har Volvo verkligen inte kommit längre?

#a • Uppdaterat: 2012-04-02 16:51
Jordnära

Man kan väl inte betrakta detta som en konsumentklar kärra. Det är bara en testrigg byggd på en gammal snart utgående modell i mycket begränsad omfattning. Det gäller att visa upp sig för politikerna. Det är väl bra att man testar på konsumenter innan man gör seriösa lanseringar av tekniken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.