Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Tiguan (2016)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Tiguan (2016)

Publicerad 18 juni 2016
Tiguans vassare front är lånad från nya Passat. Volkswagens designteam säger sig ha jobbat enligt devisen ”less is more”.
Nya Tiguan har inte bara ökat i storlek utan också mognat när det gäller säkerhetssystem. Nu väntar tuff terräng i stenhårt segment.

Fronten måste vara stark, men inte hotande, säger Thomas Treptow, produktchef för Tiguan i Tyskland. Och nog ser andra generationen av kompaktsuven lite hårdare ut. 

Tiguan vilar på goda meriter sedan introduktionen 2007: 22 000 exemplar av föregångaren sålda i Sverige och över 2 000 förbokningar av nya modellen i svenska ordersystem hittills. Kanske är de vassare formerna ett sätt att armbåga sig fram i det numera överbefolkade segmentet? Ingenjörerna i Wolfsburg har plockat fram ett tungt artilleri för att klara uppgiften. 

Tiguan blir första suv baserad på Volkswagens ändringsbara byggplattform MQB. Det innebär att den vuxit några centimeter åt alla håll (utom höjden, där den är tre centimeter lägre) och fått 50 liter extra bagageutrymme. 

Den tar sig lätt runt i terrängbanan som anlagts för biljournalisterna. När det ska balanseras på smala brädor eller krafsas uppför en backe med nosen pekandes uppåt i skyn är det tacksamt att kunna se vad som händer runtomkring bilen med omgivningskameran Area View (tillval, 8 400 kronor). På vägen ner hjälper Hill Descent Assist till att begränsa hastigheten till högst 30 kilometer i timmen. Den kopplas in när lutningen är tio procent. 

Tiguan är lättstyrd och från min höga sittposition manövrerar jag den med lätthet i Berlins stadstrafik utan att den känns klumpig. Enda gången jag känner mig obekväm är när jag hamnar i fel körfält i rondellen vid Segerkolonnen, men det har såklart inget med bilens prestanda att göra.

Tyvärr fick jag inte chans att låta bilen sträcka ut i högre hastigheter på motorväg, där jag upplevde förra modellen som stundtals svajig på 120-sträckor. 

Den sjustegade DSG-lådan växlar med mjuka övergångar redan på låga varv för att maximera effektivitet. Gasresponsen kan dock bli något fördröjd vid kraftiga accelerationer. 

Det är vanskligt att uttala sig om bullernivåer, då den tyska asfalten är mindre grov än i Sverige, men jag upplever nya dieselmotorn som mindre ”knattrig” än den förra.

Förarmiljön känns logisk och är lätt att hitta i. Var sak har sin plats enligt strikt tysk ingenjörskonst. Men blir det så logiskt att det blir tråkigt? Jag upplever hela bilen som rätt så själlös utan vare sig egensinnighet eller personlighet som gör att den sticker ut. En högst subjektiv iakttagelse och kanske är det bara jag som letar fel?

Hur som helst blir den säkert en storsäljare i Sverige. ”Lilla” Tiguan får dra 2,5 ton och av de som förbokat hittills har 96 procent valt dragpaketet (9 900 kronor) med dragkrok och backkamera. 

Den förväntade volymmodellen som vi provkörde duckar precis in under den magiska gränsen på 7,5 basbelopp, vilket gör den till en stark kandidat på tjänstebilssidan. Den är något dyr i förhållande till vissa konkurrenter, men vad som ger Tiguan fördel här är dels dragvikten och fyrhjulsdriften som är standard i alla svenska versioner, dels alla säkerhetssystem som ingår. Ett urval av det som inkluderas i priset är autobroms som upptäcker fotgängare, adaptiv farthållare, parkeringssensorer, samt filhållningsassistent som varnar och motstyr om föraren oavsiktligt lämnar körfältet.  

Vid krock med cyklist eller fotgängare höjs motorhuven med pyroteknik för att minimera skadorna, vilket borde bidra till höga betyg i Euro NCAP:s kommande krocktest. 

Suvens nödvändighet kan debatteras i det oändliga. Speciellt nyttan med alla småsuvar som på senare år ploppat upp som svampar i bilvärlden. 

För mig är ändå Tiguan en vettig suv som vore ett bra alternativ för mina föräldrar. De bor ute på landet, högst upp i en grusbacke med dräneringskanaler för regnvattnet, där 20 centimeter markfrigång kommer väl till pass. Fyrhjulsdriften är en välbehövlig trygghet och hjälp på vintern när den branta backen snöar igen.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Tiguan?

Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 190 GT DSG7 4Motion

PRIS, FRÅN KR: 332 200.
MODELL: Femsitsig, femdörrars suv. 
SÄLJSTART: I slutet av maj. 
MÅTT, CM: L 449/B 184 /H 163.
MARKFRIGÅNG, CM: 20.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 792.
DRAGVIKT, KG: 2 500.
MOTOR: Fyrcylindrig dieselturbo, volym 1 968 cm3, max effekt 190 hk vid 3 500 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 900–3 300 v/min.  
KRAFTÖVERFÖRING: Sjustegad automatlåda. Elektroniskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift från Haldex. 
PRESTANDA: Toppfart 212 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,7 l/100 km. 
CO2-UTSLÄPP: 149 g/km. 
KONKURRENTER: Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Mazda CX-5, Toyota RAV4, Kia Sportage, Hyundai Tucson.

Vad nytt?
Ny bil byggd på Volkswagens MQB-plattform. 

För vem?
De med såväl grusvägar som stadstrafik runt husknuten.  

PLUS:
Behändig storlek, bra överblick.
MINUS:
Pris, intetsägande design.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-06-18 11:28
Pi

milkylainen - om designen är ett problem för dig så är ju den enkla lösningen att du köper nån annan bil med en formgivning som passar dig bättre. Personligen uppskattar jag bl a förarmiljön i "folkorna" som är enkel att hantera och mycket lättavläst även för oss över 60-strecket. Nu har jag i o f s inte kört denna nya Tiguan men jag skulle gissa att den inte är sämre i det avseendet än i de andra folka-modellerna. Lättavlästa instrument och färddatorer är tyvärr inget som är synonymt med moderna bilar.

#2 • Uppdaterat: 2016-06-18 14:11
Peter E

Har kört Tiguanen........ visserligen gillar jag VW men det är en i klassen svårslagen bil/enhet de fått fram.
Mycket trivsam att köra och åka i .
Tyst, rymlig, bekväm, lättkörd, bra sikt, kort sagt en mycket genomtänkt produkt.

#3 • Uppdaterat: 2016-06-18 15:50
Axa

Och nu med intern konkurrens med Seat Ateca. Atecan är kanske mer spännande exteriört för vissa?

#4 • Uppdaterat: 2016-06-19 15:23
HT19

Nya Tiguan utklassar alla i AMS senaste test av suvar.
milkylainen längtar efter en 1 hjulsdriven Toyota..

#5 • Uppdaterat: 2016-06-19 16:44
Gäst (ej verifierad)

"Jag upplever hela bilen som rätt så själlös utan vare sig egensinnighet eller personlighet som gör att den sticker ut. En högst subjektiv iakttagelse och kanske är det bara jag som letar fel?"

Jag känner likadant som Maria för de allra flesta nya VAG-produkter jag kört/åkt eller bara "klämt" på under senare år, (några undantag finns dock). Samma känsla har jag ofta för Toyota och koreanerna också.

Inge direkt dåliga bilar, (men numer finns det väl knappt några sådana), men de ger mig absolut inga som helst "vill ha" vibbar. Denna Tiguan är också om möjligt ännu tristare designad än vad VW brukar vara och då spelar det ingen roll om den rent egenskapsmässigt säkert är i nivå med konkurrenterna.

Men tydligen tilltalar dessa "själlösa" bilar ändå massorna på något förunderligt sätt....

#6 • Uppdaterat: 2016-06-19 20:13
Axa

Det där med att bilar har själ. Bla bla bla. Verklighetens bilar är inte Herbie.

Man kan se på bilar som transportmedel eller något att ha kul med, eller både och.
Vad som passar en själv blir subjektiv. Likaså estetiken. Men att påstå att något är själlöst blir lika puckat som att påstå att bil har själ. För många frikyrkliga predikningar?

Vad gäller Tiguan så ska det nog ses mer som ett transportmedel mer än något annat.

#7 • Uppdaterat: 2016-06-19 20:19
Pi

+1 till Axa's inlägg #11.

#8 • Uppdaterat: 2016-06-19 20:47
Simon no1

Håller med Maria om intetsägande design, dragförmågan är ett stort plus men tyvärr är diesel ointressant och DSG totalt ointressant, 0,57 blandad är så klart orealistiska siffror, finns inget med denna som skulle få mig att byta märke :)

#9 • Uppdaterat: 2016-06-20 08:13
EnannanRobban

Kittlande och spännande design brukar jag ganska fort ledsna på. Jag vill ha ordning och reda och alla saker på logiska platser och inget som tröttar ut genom att vara överdesignat.
Därför gillar jag VW och Volvo och har svårt för de Asiatiska bilarna.
Jag har dock inte behov av 2,5T dragvikt eller fyrhjulsdrift så ingen Tiguan för mig.

#a • Uppdaterat: 2016-06-20 08:48
HT19

http://personbilar.volkswagen.se/content/medialib/vwd4/se/nyheter/news/2016/tiguan-ams/_jcr_content/renditions/rendition_0.file/testvinst_tiguan_ams_nr12-16.pdf

Inga problem att åka på 0,5 med 190 hk dieseln..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.