Hej Maria, hur är nya Tiguan?
– Volkswagen kallar andra generationen för en helt ny bil. Den byggs numera på MQB-plattformen och har vuxit lite åt nästan alla håll, till exempel en centimeter extra i markfrigång. Mycket har förstås hänt i det kompakta suvsegmentet sedan den introducerades 2007, så vi får se om den kan klå nya och gamla konkurrenter.
Och hur är den att köra?
– Vi har kört rutter i stadstrafik runt Berlin och dessutom fått sätta fyrhjulsdriften på prov i en terrängbana. Dessvärre ingen motorvägskörning i högre hastigheter så jag har inte kunnat låta bilen sträcka ut ordentligt. Men mina första intryck är att det är en trevlig bil att köra. Jag har mest kört 2,0 TDI 190 GT som är förväntad volymmodell i Sverige. Den är lätt att ha och göra med och reglagen i förarmiljön är logiska. Jag trivs med att sitta högt och överblicken det ger, samtidigt som bilen inte känns stor och klumpig. Bra också att många säkerhetssystem är standard, till exempel autobroms, trötthetsvarnare, adaptiv farthållare och filhållningsassistent.
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Den finns i bilhallarna från och med sista veckan i maj, men redan nu går den att beställa. Över 2000 bokningar i Sverige har gjorts hittills. 2,0 TDI 190 GT med sjuväxlad DSG kostar från 332 000, den duckar alltså precis in under den magiska tjänstebilsgränsen på 7,5 basbelopp.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nummer 8, som utkommer den 24 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Tiguan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bilen ser dock stor och klumpig ut, hon har ju axeln i samma höjd som backspegeln.
Får använda stege om hon skall tvätta taket.
Alldeles för klumpig, den gamla såg snyggare ut och frågan är om det kommer något snålt bensinalternativ?
Håller med Hackenbush. stor och klumpig. Att den här skulle bli en storsäljare tror jag inte på. Den blir inte rolig att baxa runt i stan. Är det samma ryckomat som tidigare eller har dom kommit tillrätta med ryckandet. Nej, definitivt inget för mig. Men det ska bli kul att läsa testen.
Jag tror utan tvekan denna kommer ta mycket kunder internt från Passat bland tjänstebilsförarna åtminstone. Sen att den skulle vara stor och klumpig är nog mer en synvilla, att använda Maria Dahlin som referenspunkt är kanske dumt sålänge vi inte vet hennes längd.
Den nya Tiguan:en är 6 cm längre och 3 cm bredare än den gamla men samtidigt 3 cm lägre och 50 kg lättare än motsvarande utgående verision vad jag kunnat läsa mig till. Så knappast nåt monster att svänga runt med.
För er kännedom är jag 168 cm lång =)
Hackenbush, min granne måste ha stol för att tvätta taket på sin XC60. Ser rätt roligt ut. Klumpig och ful är den. Kan man inte bara lägga ner SUV, ineffektivt och stort slöseri med energi. All framställan av energi leder i slutändan till utsläpp.
Den ser ganska trist ut måste jag säga. En fyrkantig låda.
Helt ny bil...?
Det är ju en stretchad passat... faktor 1,25 på höjden och 0,9 på längden.
V90 är en ny bil jmf med V70.
Jag tycker bilen ser väldigt intressant ut, till skillnad från alla andra pessimister här på forumet. Al undantagen. Vill ha genen i mig kan mycket väl tänka mig denna bil som min nästa , som skall vara en SUV. Det du styggavargen!
För dem som menar att diesel är smutsigt så kommer Tiguan senare som laddhybrid och då tror jag att Outlander laddhybrid kommer att få det svårt i konkurrensens.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.