Provkörningen av Alltrack i VW:s Heimat gick på omväxlande småvägar mellan idylliska byar och så förstås på Autobahn. Där tilläts Passaten sträcka ut för fullt med en kollega bakom ratten. Toppfarten på 220 verkade stämma. Det kan tyckas vara en kapacitet mest av akademiskt intresse för de allra flesta, men jag kunde notera att farten inte bekom Alltrack nämnvärt. Den gick stabilt med ett varvtal på knappt 4 000 v/min – om jag såg rätt från passagerarstolen.
Volkswagen räknar med att i Sverige sälja en tredjedel var av Passat Sportscombi, Alltrack och Sportscombi GTE, den senare lanseras också i höst (provkörning av den kan du läsa här).
Priset på Alltrack är taktiskt satt. Med 4-motion, 190 hästars turbodiesel eller 220 hästars bensinmotor, DSG-automat, höjd markfrigång, fyra körprogram och en väl tilltagen utrustningsnivå, går Alltrack lös på 333 700. Det är en rejäl slant men en skör femtilapp under 7,5 basbelopp för 2015. Där går gränsen för lyxbilstillägget, för den som har tjänstebil.
DSG-lådan är för övrigt sexstegad med dieselmotor och sjustegad med bensinmotorn på 220 hästar. Markfrigången är en knapp centimeter bättre i nya versionen och hasplåten under framvagnen är av kraftig komposit istället för plåt. Det spar några viktiga kilon. Tjänstevikten är nästan 250 kg högre än för Passat Sportscombi med framhjulsdrivning och manuell växellåda. Bara den sjustegade DSG-lådan står för 100 kg. Förutom de två nämnda motorerna finns TDI-maskinen på två liter också i en GTS-version. Den ger 240 hästar och ett vridmoment på grymma 500 Nm som bäst.
Alltrack GT har en hög standardutrustning där det bland annat ingår adaptiv farthållare med autobroms, pedaler med aluminiuminlägg, körprogram (Normal, Eco, Sport och Off-road), infotainment med Bluetooth handsfree och audiostreaming, App-connect med bland annat MirrorLink som gör att mobiltelefonen kan speglas upp i displayen, särskilda 17-tums alufälgar, komfortstolar (tiltbar förarstol med förlängbar framkant), instegslister i rostfritt, klimatanläggning.
Men det finns som vanligt en hel del tillägg som troligen lockar. Dit hör Trailer Assist där föraren via backkamera får instruktioner om hur han ska ratta vid backning.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat Alltrack?
Pris, från kr: 333 700 kr.
Modell: Kombi.
Säljstart: Säljs redan.
Mått, cm: L 477/B 183/H 150.
Markfrigång: 17,4 cm.
Tjänstevikt, kg: 1 674.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Två överliggande kamaxlar, 16 ventiler. Kamrem. Start&stopp. Cylindervolym 1 968 cm3. Max vrid 400 Nm vid 1 750 v/min. Maxeffekt 190 hk (140 kW).
Kraftöverföring: 4-motion fyrhjulsdrivning, sexväxlad DSG-automat.
Prestanda: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,0 s.
Deklarerad förbrukning: 5,1 l/100 km/tim.
CO2-utsläpp: 135 g/100 km.
Kokurrenter: Audi A6 Allroad, Volvo XC70, Skoda Superb 4x4, Su-baru Legacy med flera.
Plus: Komfortabel, rymlig, kraftfulla motorer.
Minus: Finns inte miljöklassad.
Vad nytt? Ny version av Alltrack.
För vem? Främst tjänstebilsåkare som vill ha fyrhjulsdrift.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ni borde kanske mäta utsläppen innan ni rekommenderar diesel, klarade man inte utsläppsgränsen tidigare så lär de ha fuskat med dessa bilar också!
Kanonfin bil med bra prestanda.
Problemet är att diesel blivit nästan enda motoralternativet här i Sverige på många bilar. Det finns En enda Ny Alltrack med bensinmotor på Blocket. Resten är diesel. Så vill man ha en Alltrack så är det diesel som gäller. Annars får man stå över.
Denna typen av bil är väl tänkt för skogsmullar och i skogen spelar NOx mindre roll än i storstäder. Så just i denna typ av bil så kanske diesel inte är så dåligt.
Sen är ju frågan om Bensin faktiskt är så mkt bättre? Ska man köra bilen mestadels i storstaden så är kanske bensin är ett bättre val men då kanske man ska fråga sig om det är rätt val av bil man gjort.
Är det storstadskryssande som är aktuellt så har man ju Passat GTE.
Simon TDI 190 motorn har selektiv katalytisk reduktion eller SCR, en teknik som gör att kväveoviderna (NOx) reduceras.
Det stora problemet är att VW behöver jobba hårt för att övertyga köpare att EURO 6 dieslarna inte är manipulerade, det kan man ju aldrig veta tyvärr. Det är samma sak som att lämna bilen på service, man har ingen aning om vad som gjorts eller inte, det är bara att betala och se glad ut.
Inte den minsta krusning på ytan kan skönjas i ViB's reportage om vw passat...?
@George
Eller så kan man vända på det, VW's dieselmotorer är just nu under lupp överallt och testas både här och där. Detta borde betyda att det är en av få motorer som faktiskt testats av flera instanser för att utesluta fusk.
Trist att motorjournalisterna missar att skriva om infotainmentdelen som stöder CarPlay. Det är inte unikt men få bilar som har som standard idag.
Diesel, har man en gång fuskat för att uppvisa bättre siffror så gör man det troligen fler gånger vilket nu har bevisats, vi har nog bara sett toppen på ett isberg :)
Reverend Benny, de där "skogsmullarna" du pratar om jobbar på kontor inne i städerna. I alla fall ser jag dem dagligen körandes i sina "Alltrack" bilar till sitt 08.00-17.00 jobb i stan. Tror många av dem inte ens bor utanför stan heller....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.