Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Golf R (2014)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Golf R (2014)

Publicerad 7 mars 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Bokstaven R står för den snabbaste Golf som VW-fabriken någonsin gjort. Med 300 hästar, fyrhjulsdrift och antisladdsystem som kan stängas av är den perfekt för isdans.

När en ny bil ska provköras försöker tillverkaren vanligen hitta vägar som passar modellen ifråga. Det har verkligen Volkswagen gjort när världens motorjournalister ska få bekanta sig med Golf R. Vi visas ut på Arvidsjaursjön där flera knivigt kurviga banor har plogats upp.

 – Den här dagen ska vi ägna åt att köra på sladd, lovar den tyske testledaren.

VW Golf R är ytterst väl lämpad för sådana övningar. Det är den vassaste Golf som någonsin rullat ut från fabriken. Med hjälp av turbo, direktinsprutning, nya kolvar och variabla ventiler samt ett elektroniskt styrt kylsystem har trimningsfirman Volkswagen R lyckats locka 300 hästkrafter ur tvålitersmotorn. Vridmomentet är imponerande 380 Newtonmeter och den fulla kraften utvecklas från 1 800 till 5 500 v/min.

Motorn är urstark och skickar iväg bilen från stillastående till 100 km/tim på 5,1 se-kunder om föraren bara hinner växla tillräckligt fort. Även på den hala sjöisen är accelerationen våldsam, för kraften går ut i alla fyra hjulen via det senaste systemet från Haldex. Det är elektroniskt styrt och fördelar blixtsnabbt om drivningen. När bilen körs lugnt är den helt framhjulsdriven men kan också bli 100 procent bakhjulsdriven - och allting däremellan.

Vid varje hjul sitter dessutom en slags elektronisk diffbroms som stoppar hjulspinn och gör greppet bättre. När bilen körs hårt i kurvor och belastningen på innerhjulen lättar läggs en lätt broms åt, vilket får bilen att svänga villigare.

Hur stor hjälp jag har av dessa finesser på den släta sjöisen är oklart, för innan jag kör ut kopplar jag ur ett system och in ett annat.

Ett tryck på en knapp vid växelspaken aktiverar ”ESC Sport”, vilket betyder att anti-sladdsystemet går in i ett mildare läge som tillåter bilen att drifta. ESC går att koppla ur helt och hållet men så mycket vågar jag inte utmana min körförmåga.

På den stora displayen på mittkonsolen knappar jag upp körprogrammen. Det finns fyra olika och jag väljer ”Race”. Det gör gasen känsligare, styrningen snabbare och dämpningen lite hårdare. Bilen går lite lägre över marken än en vanlig Golf. Chassit är sänkt med två centimeter.

Vi får inte storma iväg fritt på isen utan hålls i strama tyglar av en kvalificerad instruktör: Anton Marklund, Europamästare 2012 och i år VW:s utmanare i rallycross-VM. Han låter oss börja försiktigt med att försöka hålla bilen på sladd genom en enda kurva. Det är ingen konst. Golf R är hur samarbetsvillig som helst.

Jag bara knycker till med ratten och trampar hårt på gasen så glider bilen på tvären i ett uppställ som jag efter ett par försök lyckas hålla genom hela svängen. ESP-lampan blinkar då och då, men det märks inget ingrepp från systemet.

Vi kör vidare till nästa övning som går ut på att hålla bilen i sladd hela vägen runt en stor cirkel. Inga större problem det heller. Hur bilen rör sig känns tydligt i kroppen som sitter stadigt mellan sidostöden i sportstolarna. Jag lyckas parera alla vida kast och rikta nosen åt det håll jag vill och känner mig efter några varv som en fullfjädrad driftingförare.

motorn svarar direkt på gasen och varvar hejdlöst. När den blå mätarnålen vinkar iväg uppåt 5 000 v/min blir motorsången lite extra hetsande. Styrningen reagerar kvickt som tanken och de 400 dubbarna i Lappi-däcken gör djupa revor i isen. Vinterhjulen ligger på 17-tumsfälgar och har 50-profil, vilket nog gör bilen lite mjukare än med sommarhjulen på 18 tum och 40-profil.

Tvåans växel får ligga i för det mesta, även när vi släpps ut på de lömskt krokiga banslingorna.  Turbomotorn tål höga varv och känns lika villig i hela registret. Golf R säljs också med sexväxlad DSG-låda, som kostar 15 500 kronor. Med DSG blir bilen lite snabbare och gör 0–100 på 4,9 sekunder, men någon sådan finns inte vid provkörningen.

– Dom är väl rädda för växellådsras, muttrar någon.

Så värst mycket mer än DSG-låda finns inte i tillvalslistan till VW Golf R. Den går att köpa med antingen två eller fyra dörrar och är väl utrustad, bland annat med xenonljus och adaptiv farthållare. Men så börjar också priset på 374 900 kronor.

Det finns en sak som jag skulle vilja kunna beställa till racergolfen: en riktig handbromsspak. Den elektriska handbromsen som lägger åt bromsarna på alla fyra hjulen är värdelös som hjälp när en sväng nyper till mer än väntat.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf R?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Golf R

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Golf R

PRIS, FRÅN KR: 374 900.

MODELL: Halvkombi med två eller fyra dörrar.

SÄLJSTART: Nu.

MÅTT, CM: L 426/B 180/H 143.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 476.

MOTOR: Fyrcylindrig turbomatad och direktinsprutad bensinmotor. Volym 1 984 cm3. Effekt 300 hk mellan 5 500 och 6 200 v/min. Vridmoment 380 Nm mellan 1 800 och 5 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell eller DSG-låda. Fyrhjulsdrift.

PRESTANDA: 0–100 km/tim på 5,1 (man) resp. 4,9 s (DSG).

FÖRBRUKNING: 7,1 l/100 km (man) resp 6,9 l/100 km (DSG).

CO2-UTSLÄPP: 165 g/km (man) resp 159 g/km (DSG).

KONKURRENTER: Audi S3, Ford Focus ST, Opel Astra OPC, Renault Mégane Sport, Mecedes A 250 4MATIC.



VAD NYTT? Tvåliters turbomotor med 300 hästar.

FÖR VEM? Sådana som vill ta sig fram fort och säkert.



PLUS: Kvicka reaktioner, lättkörd, motorn, sköna säten.

MINUS: Elhandbroms.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-07 10:19
MrR36

Återigen ett JA TACK! hade jag inget behov av kombi så hade jag beställt en omg! En liten bålgeting!!!//Mr Alltrack

#2 • Uppdaterat: 2014-03-07 13:44
Simon no1

Sanslöst mycket pengar och så får man bara en Golf, men säkert en rolig bil att köra....

#3 • Uppdaterat: 2014-03-07 14:20
Hackenbush

Nej, det är inte bara en Golf, det är en ovanligt sportig Golf. Dyrt eller inte är inte helt lätt att avgöra då denna bilen verkar vara fullutrustad från början med allt det (och lite till) som de flesta andra får beställa till utöver bilens pris.

Jämför inte denna med en renrakad utgångspris bil.

#4 • Uppdaterat: 2014-03-07 14:50
Juppe

En riktig sleeper! En råbarkad Golf som kör cirklar runt hottade Avensis med piratfälgar.

#5 • Uppdaterat: 2014-03-07 16:07
Simon no1

Juppe, vet inte om det är så mycket råbarkat för att vara år 2014, redan en Supra från -93 hade 330 hkr och det är 21 år sedan, Celica ST 205 hade 242 hkr år 1995 och det är 19 år sedan, VW har alltså lyckats att få fram 58 hkr mer efter alla dessa år :)

Och förresten en Avensis köper man inte om man vill ha kul men det borde du väl förstå...:)

#6 • Uppdaterat: 2014-03-07 16:55
Peter E

En sån där skulle man ha...*suck* ;-)

#7 • Uppdaterat: 2014-03-07 21:13
Peter E

Nejdå, priset ligger klart inom ramen för vad som är rimligt för en VW.
Hade det däremot varit en fransk bil så hade priset varit för högt...men å andra sidan så är det nog ganska avlägset att någon fransk tillverkare skulle kunna bygga nåt sånt här.
De har varken råd eller kunskap. ;-)

#8 • Uppdaterat: 2014-03-07 22:46
Juppe

Jes_ Det är väl solklart? En gång i tiden hade Toyota nästan lika snabba sportbilar som "bara en Golf" ... och därför så ... äh, jag ger upp!

#9 • Uppdaterat: 2014-03-07 23:47
Simon no1

Jes_ eftersom Juppe gjorde sig lustig över min Avensis och ansåg att Golfen var så grym så var mitt syfte att visa att den inte är så speciellt grym...:)

300 hkr år 2014 är bra men inget speciellt imponerande

#a • Uppdaterat: 2014-03-08 09:25
Swemba

@Simon, det kan väl fortfarande vara "råbarkat" med 300hk, fyrhjulsdrift och 0-100 på 4,9 sek i en liten Golf, trots att det historiskt funnits motorstarkare och snabbare bilar? Jag begriper inte heller ditt resonemang.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.