Nästa artikel
Provkörning: Volkswagen Cross Up (2013)
Provkörning

Provkörning: Volkswagen Cross Up (2013)

Publicerad 22 november 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Det finns ingen hejd på VW Up. Nyligen kom Eco Up. Vid årsskiftet rullar e-Up in i Sverige. Och här är första intrycken från Cross Up!

Cross Up ser ut ser ut som en liten suv. Men tuffheten sitter bara på ytan.

Provkörningen skedde  i den plattare delen av Tyskland, omkring Hannover. Och det var lika så gott, eftersom Cross Up inte alls inte har några seriösa terrängambitioner, utan bara är tänkt att se lite vassare ut.

Och det gör den verkligen. Klokt nog har markfrigången bara höjts med beskedliga 15 millimeter varför bilen tycks ha behållit sina goda vägegenskaper. Totalt är Cross Up är 30 mm högre beroende på att takreling är standard.

Fyrhjulsdrivning har det däremot aldrig varit tal om och bottenplattan är heller inte förberedd för det.

Cross Up är i grunden en High Up som sedan byggts på med en hel del ögongodis som svarta skärm- och tröskelbreddare, en kraftig sidolist med modellnamnet och 16-tumshjul med särskilda alufälgar. Takrelingen är, precis som de yttre backspeglarna, lackerad i silvermetallic.

Interiören är identisk med vanliga Up förutom att klädseln antingen kan fås i rött eller antracit.

Det som skiljer Up från många konkurrenter är att VW lyckats ge den en god portion av den kvalitetskänsla som finns i de större och dyrare bilarna. Allt är mindre och panelen har enklare materialval. Men interiören är snygg och ger ett robust intryck. Knappar och reglage känns rejäla.

Den trecylindriga motorn passar bra i denna lilla bil och ger absolut tillräckliga prestanda.

Jag kan inte med säkerhet säga om man verkligen märker att bilen är högre även om det faktiskt kändes så. Det måtte handla om självsuggestion.

Ser man till den praktiska nyttan med en Cross Up som är 15 mm högre och tolv tusen kronor dyrare än ”lyxutrustade” High Up så måste det bli ett frågetecken i kanten.

VW räknar med att sälja ungefär 1 500 Up totalt i år och av dem 150–200 Cross Up.

Vi fick också tillfälle att prova e-Up halvannan mil. Jösses så kvickt den skjuter iväg om man trampar hårt på pedalen. e-Up är snabbare än Golf GT – men bara upp till 60.

På motorvägen gav vi allt och nådde nästan 140 km/tim. Effekt och prestanda är inga problem för elbilar. Det är räckvidden som brister. Men 12–14 mil räcker för förortspendlare. Och för längre resor finns ju en Eco Up.

VW täcker många drivalternativ med sin minsta modell.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Cross Up?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Cross Up

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
VW Cross Up

PRIS, FRÅN KR: 133 900.

MODELL: Femdörras suv.

SÄLJSTART: Nu.

MÅTT, CM: L 356/B 165/H 152.

MARKFRIGÅNG: +1,5 cm jämfört med vanliga Up – 15,9 cm totalt.

TJÄNSTEVIKT, KG: 996.

MOTOR: Trecylindrig bensinmotor på 999 cm3. 75 hk (56 kW).  

KRAFTÖVERFÖRING: Tvärställd motor med femväxlad manuell växellåda och drivning på framhjulen.

PRESTANDA: Toppfart 167 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 14,2 s.

FÖRBRUKNING: 4,7 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 109 g/km.

KONKURRENTER: Renault Twingo,  Chevrolet Spark, Kia Picanto, Hyundai i10, Ford Ka, Suzuki Alto, Dacia Sandero med flera.

Plus: Förförande design i en redan praktisk liten bil.

Minus: Ej möjlighet till 4W.

Vad nytt? Högre markfrigång, tuffare design.

För vem? Den som vill ha en liten, praktisk bil med robust utseende.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-22 10:08
Mistro

Börjar ju på alvar fundera över om alla artiklar måste publiceras mer än en gång? Känns faktiskt ganska tjatigt!

Tror liksom förra gången att den här biltypen har en marknad även då den är dyrare. Ser tuff ut tycker jag!

#2 • Uppdaterat: 2013-11-22 10:22
Raphael

Up är en bil som jag redan har tröttnat på och det handlar om den skarpa linjal-dragna designen. Bakljusens vinklar och raka linjer gör ont i ögonen. Nej, jag föredrar mjukare linjeföring och mitt val blir därför konkurrenten Fiat Panda Trekking Natural Power, alltså biogasversionen med Trekking-paketet (höjd markfrigång, elektronisk differential). Tyvärr tas den inte in i Sverige...

#3 • Uppdaterat: 2013-11-22 12:11
Mistro

Suck,...linjaldragna designen?
Jo då är nog bilen nedan betydligt snyggare och roligare?

http://www.fiat.se/se/panda

#4 • Uppdaterat: 2013-11-22 12:19
vv.13

strunta i denna kärra...provkörde nya pandan m 4X4 i veckan...blev rejält impad må jag säga.....dessutom kunde jag köpa demobilen för 119 a 250 mil inkl s+v på alufälg......onekligen prisvärt må jag säga.....

#5 • Uppdaterat: 2013-11-22 17:45
S-E S

När kommer Pin-Up?

#6 • Uppdaterat: 2013-11-22 20:13
trasten

Jag hörde att det skulle komma en med dragkedja i stället för dörrar, Zip-up! =)

#7 • Uppdaterat: 2013-11-24 11:19
trasten

Det kommer en modell med förbättrade köregenskaper, stay-up!

#8 • Uppdaterat: 2013-11-24 14:45
S-E S

Dåliga ståup-komiker har även de fått en VW: Shut-Up.

#9 • Uppdaterat: 2013-11-24 14:52
trasten

Även musiker som slår igenom, pop-up!

#a • Uppdaterat: 2013-11-24 17:29
z65

Förr eller senare kommer den att behöva verkstadsbesök, den blir då F....cked -Up!!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.