Nästa artikel
Provkörning: Toyota RAV4 Hybrid
Provkörning

Provkörning: Toyota RAV4 Hybrid

Publicerad 28 februari 2016
Toyota stryker dieselmotorn från utbudet och satsar istället på en hybridversion av RAV4. En extremt lättkörd och riktigt bekväm bil, visar det sig.

Bensinmotorn har tagit rast, elmotorn som sitter intill sköter drivningen, och en dieselmotor kan vara det sista jag saknar när Toyotas nya hybridsuv tyst och utsläppsfritt glider fram mellan trafikljusen i Alicante, där provkörningen äger rum.

Toyota tror heller inte att kunderna kommer att sakna dieselalternativet till RAV4, trots att diesel har stått för en fjärdedel av försäljningen.

– Vi kommer säkert att tappa några, men jag tror inte att det blir särskilt många, säger Bengt Dalström, informationschef på Toyota i Sverige.

Antagandet är att hybridens lägre förbrukning kommer att radera efterfrågan på diesel och att tre fjärdedelar av försäljningen kommer att svänga över till hybriden.

Nuvarande RAV4 kom 2013 och förutom den nya hybridversionen får modellen ett övergripande ansiktslyft med finputs in- och utvändigt och en del ny teknik.

Drivlinan känner vi till sedan tidigare, systemet är hämtat från Lexus NX 300h, som testades i Vi Bilägare 3/2015. Utöver bensin- och elmotorn under huven sitter en andra elmotor på bakaxeln som sätter igång bakhjulen om framhjulen tappar fäste.

Tempot genom stadstrafiken är visserligen lågt men RAV4 Hybrid rullar både en och två kilometer utan hjälp från bensinmotorn. Batterinivån sjunker stadigt men den främre elmotorn fungerar också som generator vid inbromsningar och tar vara på energi som annars gått till spillo. Som förare är det bara att köra på som vanligt.

När hastigheten ökar går bilen över till hybridläget och startar bensinmotorn. Ljudnivån är fortsatt låg – tills jag ska göra en omkörning och trampar bestämt på gaspedalen. Den steglösa växellådan får motorn att yla och varvtalet att skjuta i höjden medan farten ökar. Det gäller att vara lätt på gasfoten, lär jag mig snart, och då framträder också förtjänsten med transmissionen: den mjuka och helt sömlösa växlingen.

Särskilt inspirerande att köra är inte RAV4. Styrningen ger knappt någon information om underlaget och karossen kränger duktigt vid snabbare kurvtagning. I gengäld är bilen angenämt bekväm att åka i, till och med på en skrovlig grusväg klarar fjädringen och dämparna att sila bort de mesta av ojämnheter och stötar.

På grusvägen får också den elektriska fyrhjulsdriften arbeta. Inkopplingen sker via kabel och i en uppförsbacke känns det tydligt hur bakhjulen skjuter på. Systemet verkar dock behöva lite betänketid och till och med Toyota tillstår att framkomligheten inte kan mäta sig med mekanisk fyrhjulsdrift. Ett sådant drivsystem erbjuds till RAV4 i kombination med en bensinmotor på 152 hästkrafter.

För övrigt garanterar Toyota att hybriden alltid kan koppla in bakhjulen, även om batteriet är urladdat, eftersom en del av bensinmotorns kapacitet är reserverad för att alstra elektricitet.

Den höga sittpositionen är bekväm och det kan även sägas om de generösa framstolarna. Första intrycket är också att det är ganska tyst i kupén. Toyota har försett RAV4 med tre kilo extra ljudisoleringsmaterial och förhoppningsvis får det effekt på svensk asfalt.

Instrumenteringen utstrålar solid Toyotakänsla och många inredningsmaterial känns påkostade. Dilemmat är att finishen aldrig får nå upp till koncernens lyxbilsmärke Lexus, vilket förklarar användningen av hårdplast här och var. Gott om utrymme finns dock, inte minst i baksätet.

En nyhet på teknikfronten är den radar- och kamerabaserade autobromsen (standard på hybridversionen). Systemet är ett av marknadens mest avancerade och kan upptäcka och bromsa för både bilar och fotgängare.

När det gäller kompakta suvar går det tretton modeller på dussinet, men att hitta en hybridkonkurrent till RAV4 är knepigare. Det skulle i sådana fall vara släktingen Lexus NX 300h, men då stiger priset med uppemot 90 000 kronor.

Frågan är hur Toyota ser på dieselmotorns framtid. Företaget betonar att diesel kommer att finnas kvar i det övriga modellutbudet, men nog är det ett intressant steg att välja bort ett bränsle som ofta förknippas med bilar som RAV4.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4?

Toyota RAV4 Hybrid AWD

PRIS, FRÅN KR: 324 900.

MODELL: Femdörrars suv.

SÄLJSTART: Nu. 

MÅTT, CM: L 460/B 185/H 171.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 810.

Max dragvikt, KG: 1 650.

MOTOR: Fyrcylindrig bensin, volym 2 494 cm3, max effekt 155 hk vid 5 700 v/min, max vridmoment 206 Nm vid 4 400–4 800 v/min. Elmotor fram, 143 hk, 270 Nm. Elmotor bak, 68 hk, 139 Nm. Max systemeffekt 197 hk. Batteri, nickelmetallhydrid, 1,59 kWh.

KRAFTÖVERFÖRING: Elektrisk fyrhjulsdrift, steglös automatlåda. 

PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,3 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,0 l/100 km (utrustningsnivå Active).

CO2-UTSLÄPP: 117 g/km (Active).

KONKURRENTER: Lexus NX 300h.



Vad nytt?

Ny hybridversion samt teknisk och kosmetisk uppdatering av RAV4.

För vem?

De som vill åka suv med lite godare miljösamvete.  



Plus:

Utsläppsfri stadskörning, smidig drivlina, effektiv stötdämpning.

Minus:

Drivlinan inkräktar på lastutrymmet, kränger kraftigt när det svänger.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-28 13:55
Styggavargen

Nä, gillar inte alls RAV4... kan de fixa till en ny Avensis med färre rutor och hybridlösning med bevarat lastutrymme så är det köp direkt ifrån min sida. Önskar att de fått till bättre stolar också fram... där är faktiskt Skoda Octavias skönare.

#2 • Uppdaterat: 2016-02-28 15:55
edmund

Gillar nya RAV 4 men det blev ingen efter genomgång av motoralternativen. Toyota visar tyvärr tydligt att de skiter fullständigt i miljön. Deras så kallade miljöval är en 2,5l bensinare (inte minsta motorn som man skulle kunna tro) kopplad till batterier och elmotor.

Det går inte att ladda denna hybrid från elnätet så all el produceras av bensinmotorn. Vore kul om ni kunde fråga Toyota hur en 2,5l bensinare någonsin kan bli snålare än en 2l bensinare för oss som uteslutande åker landsväg. Toyotas återförsäljare blir bara generade och undviker att svara på den frågan.

Min slutsats är att för oss som åker landsväg finns inget vettigt motoralternativ till RAV 4. Det är jättetörstig eller toktörstig motor att välja på om man tittar på vad spritmonitor vad de motorerna drar i verkligheten.

Eftersom Toyota inte har någon modern diesel själva vore det ypperligt om de istället slängde i t.ex. samarbetspartnern PSA:s snåla 180hk 2.0 HDI för europamarknaden.

#3 • Uppdaterat: 2016-02-28 19:39
Styggavargen

Tungt och omodernt, skulle aldrig köpa en RAV4....dålig på motorvägen och törstig inne i stan när batteriet är tomt. Ingen win-win situation precis. Det finns inget positivt, inte ens ur miljösynpunkt med denna bil. Jag förstår inte ens varför man vill ha hybrid på en SUV, det är lönlöst... batterier väger och då bilen är tung ifrån början blir det knappast någon vinst med det.

#4 • Uppdaterat: 2016-02-28 19:51
Swemba

@Styggavargen, ändå är den snålare, snabbare och större än din Skoda Octavia. Surt sa räven ...

#5 • Uppdaterat: 2016-02-28 20:22
PREVIA

edmund: Jag kan svara på varför Toyotas 2,5 liters motor kan vara snålare än andra 2 liters motorer. Det beror på att motorn går i en Atkinsoncykel vilket gör den bränslesnålare än andra motorer. Det är därför även Prius har en bensinmotor med förhållandevis stor slagvolym på 1,8 liter när många andra större bilar än Prius har motorer på 1,5 liter nu för tiden. Inga andra biltillverkare har visat att man har bensinmotorer med högre verkningsgrad än de över 40 % verkninsgrad som nya Prius har enligt Toyota. För nuvarande generation Prius låg verkningsgraden på 38,5%.
Det är därför man kan läsa att RAV hybridbil med 2,5 liters motor går så mycket snålare än samma bil med den mindre tvålitersmotorn. 5,6 l/ 10 mil jämfört med 4,9 l/10 mil för hybriden vid landsvägskörning.
http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad/RAV4_pf_web.pdf
Och dieselmotorer hör inte ihop med bra miljö vet de flesta av oss inte minst sedan VW fusket uppdagades.
http://sla.se/skovde/2015/10/24/forskare-dieselmotorns-tid-snart

#6 • Uppdaterat: 2016-02-28 21:43
PREVIA

milkylainen: Kom in några svar till som jag inte uppmärksammade.
"Vätgasförbränning producerar rejäla mängder NOx normalt sett, eftersom NOx-formation har väldigt lite med vad man förbränner och mer med tempraturen i flamfronten man förbränner det i." Skriver du, men det är väl om man kör förbräningsmotorn på vätgas där en förbränning sker och inte om man använder vätgasen som energibärare till en bränslecell för att få ut el..

#7 • Uppdaterat: 2016-02-29 10:04
Simon no1

Styggavargen, som upplysning så blir aldrig batteriet tomt på en Hybridbil :)

#8 • Uppdaterat: 2016-02-29 10:42
PREVIA

milkylainen: Man skall inte underskatta alla andras kunskaper så som du gärna gör det visar bara hur lite man vet själv. Vad får dig att tro att alla andra än dig själv tror att vätgasfärbränning inte ger några andra utsläpp än vatten? Frågan är väl snarare att vätgas inte används som motorbränsle där det sker någon förbränning så varför ta upp frågan om vilka utsläpp vätgas skulle ge i en förbränningsmotor eller när man eldar upp vätgasen.
Om man som biltillverkare vill uppnå att man tillverkar bilar med lägst CO2 utsläpp så har flera biltillverkare valt hybridisering som bästa väg att uppnå detta, det är därför som hybridbilar visar sig ha lägst CO2 utsläpp i verklig användning som man ser i spritemonitor och i miljömyndigheten i USA lista över bilar med lägst CO2 utsläpp och även lägst smog påverkan. Dieselbilstillverkarna har gått en annan väg med att lägga ner sin möda på att göra en mjukvara som lurar testerna som bilarna genomgår för sertifiering och att påverka våra politiker så att man får ha 50% högre utsläpp vid prov ute på vägarna än miljögränsen för utsläpp sätter utan att det leder till någon åtgärd från miljömyndigheternas sida.
Nej milkylainen ,edmund och andra som helt tydligt inte gillar hybridbilar fäktar vilt omkring sig med töntiga uttalanden som " skiter fullständigt i miljön"
"Nej jag vill inte ha en ylande-CVT-sugfyra. Jag vill inte heller ha NiMH batteri från förra århundradet. Jag vill ha mer än 1,59kWh batteri och jag vill ha en inredning som inte ser ut som efter en Japansk hash-fest."
"Styggavargen
Tungt och omodernt, skulle aldrig köpa en RAV4....dålig på motorvägen och törstig inne i stan när batteriet är tomt. Ingen win-win situation precis. Det finns inget positivt, inte ens ur miljösynpunkt med denna bil. Jag förstår inte ens varför man vill ha hybrid på en SUV, det är lönlöst... batterier väger och då bilen är tung ifrån början blir det knappast någon vinst med det."
För de som inte gillar hybridbilars låga förbrukning finns det massor av dieselbilar att välja mellan inte minst från europeiska biltillverkare där fler tillverkare även börjat med urininblandning nu när fuskandet börjat avslöjas i allt större omfattning bland dieselbilstillverkarna.
Så det krävs nog mer än töntiga inlägg av människor som inte förstår hybridiseringens fördelar för att stoppa ökningen bland biltillverkare som tillverkar hybridbilar.
Varför inte låta biltillverkarna välja olika vägar för att uppnå målet om lägre CO2 utsläpp och lägre farliga beståndsdelar i avgaserna utan massa ovidkommande sarkastiska inlägg, siffrorna vid verkliga körprov ute på vägarna kommer att visa vilken väg som var bäst ur miljösynpunkt.

#9 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Lite tråkigt att en stor tillverkare som Toyota inte satsar på diesel då de hade kunnat bidra till dess utveckling, men jag förstår att de vill satsa på hybriddrift istället där de ligger i framkant.

Tror att många dieselbelackare lever i det förgångna när det kommer till dieselns "farliga" egenskaper, det har trots allt skett enorma framsteg på den fronten de senaste åren vilket oberoende undersökningar också styrker, och att som vissa mässar att si och så många tusen dör i Sverige varje år enbart p.g.a. dieselutsläpp är direkt lögnaktig antipropaganda.

Alkohol, tobak, fett, och socker skördar mångtusenfalt fler offer men den debatten törs man inte ta av någon anledning, men det är som alltid öppet mål att slå mot bilismen...

Och vi bilister hjälper gärna till att i förlängningen gräva vår egen grav genom att träta sinsemellan när det kommer till olika bränslen istället för att göra gemensam sak och stå förenade mot diverse skattehöjningar på bränsle, förespråkar man bensin så applåderar man prishöjning på diesel, gillar man diesel så ler man lite när elpriset går upp och gillar man elbilar så får bensinen gärna kosta tjugo kronor litern.

För tror de som är emot diesel att när den väl skattats sönder att de som styr nöjer sig med det?
Då står bensinen på tur och sedan elbilarna, för hur man än vrider och vänder på saken så är och förblir bilismen statens aldrig sinande mjölkko...

#a • Uppdaterat: 2016-02-29 11:41
benny karlsson

Snyggaste RAV4:an hittills. Men den ska väl inte vara inspirerande (vad det nu betyder) att köra, den är väl byggd för bekväm färd utanför racerbanan. Stygga vargen har otur när han tänker som vanligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.