Sedanmodeller som inte görs av statusmärken brukar inte bli någon framgång i Sverige. Ändå är det just en sådan som Suzuki lanserar nu i vinter. Kizashi heter modellen och är Suzukis första bil i den här storleksklassen.
Namnet betyder ”tecken på vad som ska komma” och med det antyder tillverkaren att konkurrenterna ska se upp för märket. I Japan och USA har bilen sålts sedan 2009 och nu är det
Europas tur.
I Sverige kommer Kizashi bara att säljas i ett enda utförande till en början. Det innebär en 2,4-liters fyrcylindrig motor på 178 hk, kopplad till en steglös CVT-låda. Det innebär också lyxutrustning som läderklädsel, xenonlampor, parkeringssensorer och elsoltak som standard.
Enda tillvalet som går att beställa är metalliclack. Enkelt för köparna och enkelt för återförsäljarna, resonerar generalagenten.
Designen framtill visar släktskap med övriga modellprogrammet från Suzuki. Men bakpartiet påminner istället om BMW:s 3-serie och Lexus IS. Kizashis främsta lockbete är fyrhjulsdriften. Den kopplas in med en knapp på instrumentpanelen. Kraften fördelas då automatiskt mellan hjulaxlarna, beroende på underlagets friktion.
Fyrhjulsdriften bygger på en elektronisk lamellkoppling och ska på bråkdelen av en sekund aktivera bakhjulen. Vid normalkörning är bilen mest framhjulsdriven.
Solid känsla
Kizashi känns förtroendeingivande och trygg att köra på hala vintervägar. Vid provocerad körning släpper baken något, men en bra styrning gör det enkelt att hämta hem bilen. Antisladdsystem är standard, men går att koppla ur för den som är road att köra med sladd.
Vi provade det på plogade isbanor i Arjeplog, inte långt från bilindustrins hemliga jaktmarker. I trakterna såg vi kommande modeller från tyska tillverkare, ibland maskerade.
På isbanan kunde vi konstatera att fyrhjulsdriften i Kizashi ger ett mycket gott väggrepp i halka – till en viss gräns. Det är lätt hänt att börja tänja på gränserna och åka av banan. Det gjorde några kollegor och fastnade i en snödriva.
Trots fyrhjulsdrift gick det inte att ta sig loss. Kizashi är en personbil med lågt sportchassi, markfrigången är bara 13,5 cm. Därmed är den inte tänkt som en bil att köra med på dåliga skogsvägar, även om fyrhjulsdriften ger viss framkomlighet på halt underlag. Chassisättningen är relativt hård, över ojämnheter kan Kizashi bli småstötig.
2,4-litersmotorn känns stark och CVT-lådan skickar smidigt i växlarna. För den som vill växla manuellt finns paddlar på ratten. Kizashi är med sina 4,65 meters längd en bil som storleksmässigt hamnar mellan Volkswagen Jetta och Volkswagen Passat.
Fram sitter man bra i sköna stolar och instrumentpanelen är både tydlig att överblicka och snyggt utformad. Överlag ger interiören en mera solid känsla än tidigare hos Suzuki. Här finns inte samma påtagliga lågprisplast som kännetecknat andra modeller från märket.
Skral takhöjd bak
Bagageutrymmet på 461 liter bör vara tillräckligt för de flesta utan att heller imponera. Benutrymmet i baksätet är hyggligt, men takhöjden bak är skral. Normallånga personer slår lätt huvudet i taket bak. Mittplatsen bak är trång och ogästvänligt hård. Fem personer ryms i bilen, men fyra sitter behagligt, om de inte är alltför långa.
Bensinförbrukningen på runt litern per mil vid vår provkörning är i högsta laget för en bil i den här storleksklassen. Kizashi är inte krocktestad av Euro NCAP ännu, men fick bra krockresultat i amerikanska mätningar.
Vilka ska då köpa Kizashi? Kanske de som redan är Suzukiägare och som vill ha en bekvämare bil än Swift, SX4 eller Grand Vitara. Eller de som är ute efter en sedan, gärna med fyrhjulsdrift, och tycker att konkurrentmärkena är för dyra.
Någon diesel- eller miljömotor till Kizashi är inte aktuellt just nu. Inte heller lär någon kombimodell dyka upp under överskådlig tid. En sådan modell hade nog kunnat hitta betydligt fler köpare i Sverige. Suzuki räknar med att sälja cirka 500 exemplar per år av Kizashi.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Suzuki KizashiBetyg
Pris, från: 279 900 kr.
Modell: Fyrdörrars sedan.
Mått, cm: L 465/B 182/H 147.
Tjänstevikt, kg: 1 625.
Släpvagnsvikt, kg: 1 700.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 2 393 cm3, maxeffekt 178 hk vid 6 500 v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 4 000 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,8 s. Toppfart 205 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,3 l/100 km (9,9 l ViB-prov).
CO2-utsläpp: 191 g/km.
Konkurrenter: Volkswagen Jetta, Subaru Impreza/Legacy, Mitsubishi Lancer, Audi A4 Quattro, BMW 3-serie X-drive, Saab 9-3 Sportsedan.
Vad nytt? Helt ny bilmodell från Suzuki.
För vem? Den som vill ha en sedan med fyrhjulsdrift.
Bra köp? Möjligen, om säkerhet och rostskydd håller måttet.
Plus: Vägegenskaper, stark motor, välutrustad.
Minus: Bränsleförbrukning, takhöjd i baksäte.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kommer floppa här. Säkert bra... Men, ser ut att kosta 179'
Ja, priset är verligen fel och andrahandsvärdet kommer bli skrämmande lågt.
När blev äderklädsel, xenonlampor, parkeringssensorer och elsoltak lyxutrustning?
@Claes.hillman
Sosse-tidning detta...
Just. Med det priset. så får Suzuki vara glada om dom lyckas bli av med 100 på ett år. Jag gillar utseendet. Med en miljödiesel och pris på strax över 200.000 kr, kunde den nog hitta köpare.
Jag gillar bilen och håller med Shogun. Vad jag dock inte gillar är soppaförbrukningen och den förmodade rostkänsligheten. Att tillverkare försöker överträffa (underträffa?) varandra i dålig takhöjd i baksätet är väl inte heller så lyckat. Småstötigheten är väl inte heller så bra och ger viss oro för högt vägljud.
Ändå gillar jag den, faktiskt, och den är väl värd att titta närmare på.
Visst kunde priset vara lite lägre, men det är ingalunda extremt med tanke på utrustningen och utförandet.
Utrustning som normalt inte är standard på en bil, utan måste beställas extra, kan gott kallas för lyxutrustning. Så jag förstår inte vad vissa hakar upp sig på.
Det är inte det att priset är fel sett till bil/utrustning. Utan priset är fel sett till kunderna, som hellre skulle köpa en enklare utrustad, 2-hjulsdriven, med lägre förbrukning. För 280.000 är den iaf chanslös på marknaden. När A4, BMW3 och en massa annat råkar finnas, som mer lockande alternativ. (Suzuki har inte premiumstatus.)
Min tro är att köpare hellre väljer en "enkelt" utrustad A4, BMW3 (eller liknande) med låg förbrukning, än Suzukin. Uddamärken, av denna typ och storlek, har haft det hopplöst svårt i Sverige det senaste decenniet. Men den som lever får se, huruvida denna bil kommer att finna några köpare.
Jävligt snygg för att vara en modern, mindre bil från Asien. Ren design men modern, ser nästan premium ut.
Samma sak med insidan som passar utsidan.
Tror nog att den är lite överprisad då man får liknande utrustade bilar (etablerade märken) för ca 20kkr mer i pris. Andrahandsvärdet sjunker mer än så på denna jämfört med de etablerade märkena.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.