Den som besöker Suzukis svenska återförsäljare i månadsskiftet mellan januari och februari får stifta bekantskap med nya modellen Kizashi.
Bilen har funnits på andra marknader sedan 2009 men kommer först nu till Sverige. Det hela handlar om en fyrhjulsdriven sedan som Suzuki själva beskriver som märkets toppmodell.
Med gott om utrustning och ett pris på 279 900 kronor är det tänkt att modellen ska utmana bilar som Volkswagen Jetta 4Motion, Volkswagen Passat 4Motion, Opel Insignia 4X4 och Subaru Legacy.
Med i-AWD
Suzuki Kizashi mäter 4,65 meter på längden och karaktäriseras bland annat av korta överhäng.
Under huven återfinns en 2,4-liters fyrcylindrig bensinmotor på 178 hästkrafter som ger ett vridmoment på 230 newtonmeter vid 4 000 varv/minut. Kraften levereras till framhjulen via en steglös CVT-låda, som också kan hanteras med paddlar på ratten.
Det ger en förbrukning på 0,83 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 191 gram/km. Noll till hundra klaras av på 8,8 sekunder och toppfarten anges till 205 km/tim.
Med ett knapptryck på instrumentpanelen kan föraren aktivera drivning på fyra hjul som fördelas till bakaxeln via en elektronisk flerlamellskoppling. Bakhjulen aktiveras dock först om framaxelns ABS-sensorer känner av slirningar.
I Sverige ska Suzuki Kizashi endast säljas i ett utförande, då med läderinredning, tvåzonsklimatanläggning, xenonstrålkastare och elmanövrerat soltak i glas som standard.
Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Kizashi?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den är säkert en vettig bil. Dock är priset på 280 tusen i överkant. Sen är ju frågan hur denna elektriska flerlamellskoppling fungerar i praktiken. Med tanke på hur inkonsekvent bilar med Haldex-system beter sig ställer jag mig verkligen frågande till Suzukis system. Det är egentligen bara Subaru som har en stabil och konsekvent fyrhjulsdrift bland vanliga personbilar nuförtiden. Men Suzuki har gjort rejäla bruksbilar förr så kanske fungerar det.
En kombiversion av denna och Suzuki har en god utmanare på svenska marknaden. Som sedan är jag mera tveksam.
Frågan är om svenskarna är redo för en "premium-light" version av Suzuki. Varumärket står ju mest för robusta bruks-suvar (Vitara) och små billiga småbilar.
riktigt fin bil :) btw kombi är överskattat
Ser faktiskt ut som en trevlig bil.
Helt okey bil, såg fräsch ut, priset kanske lite högt och sen tycker jag nog den har lite väl hög förbrukning.....
Simon no1 skrev det jag själv tänkte skriva...
Från att tyckt att Suzuki gjort tämligen mediokra bilar (småjeepar typ lättvälta Jimny) sså har de lyft sig undan för undan och verkar nu göra trevliga bilar. Fyrhulsdrift är ju inget nytt för Suzuki, så den är nog OK - och rostskyddet?
Jo, det är också synd att Audi TT inte finns i kombi. Och varför har nästan inga moppar kombikaross. Jag menar, vi köper ju faktiskt fordon, för att kunna flytta grannens kylskåp till landet. Helt ofattbart att de jämra ytlänningarna kan klara sej utan kombi. Dom är inte riktigt svenska.
Våga vägra kombi!
Ja den där såg ju inte så dum ut, många nyare bilar från Asien har ju väldigt konstiga former.
I färg (vitt är ingen färg enligt mig) blir den nog riktigt snygg.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.