Skillnaden finns längst bak, överhänget har vuxit med 24,5 centimeter och det ger förstås effekt innanför luckan. Utrymmet är ovanligt stort för klassen, 720 liter går in med uppfällt baksäte (delbart 40/60).
Det dubbla lastgolvet är en trevlig finess som gör bilen lite mer flexibel, till exempel kan insynsskyddet stuvas undan vid behov. Rejäla krokar för kassar är också ett plus. Mindre bra är den höga lasttröskeln och den snålt tilltagna lucköppningen – akta skallen!
Föraren sitter högt och med automatlåda är provbilen oerhört lättkörd. Bråttom ska man däremot inte ha, bensinmotorn är i tröttaste laget och kräver höga varvtal för att det ska hända något. Ett turboaggregat hade gjort susen.
Som alternativ finns en turbodiesel på 115 hästar men prispåslaget på 30 000 kronor sabbar ekonomikalkylen. Desto mer lockande är fyrhjulsdriften som bara kostar 5 000 extra.
På krokiga vägar känns bilen trygg att köra även om det kränger en del i sidled. Styrningen är frånvarande och förmedlar noll vägkontakt, någon större förarinspiration finns inte att hitta.
"Varför spännband istället för vanliga stolsfickor? En annan konstighet är att fönsterhissarna är automatiska ner men inte upp."
Framstolarna är sköna men det är svårt att få till en bra körställning, ratten är bara ställbar i höjdled. Fabriken kommer dock införa teleskopjustering, samt automatisk nödbroms, i produktionen under hösten. Bilar med dessa utrustningsdetaljer ska komma till Sverige vid årsskiftet, vilket gör uppemot 500 bilar (XLV och Tivoli) som den svenska importören redan skeppat till hamnen i Malmö ointressanta.
Baksätet går att luta och är rymligt för två vuxna men varför har man valt spännband istället för vanliga stolsfickor? En annan konstighet är att fönsterhissarna är automatiska ner men inte upp.
Allt som allt känns XLV som en hygglig och välutrustad bil. Den gör inte bort sig bland koreaner och japaner men tillför inte så mycket förutom bra utrymmen.
Det skulle väl vara priset i sådana fall. SsangYong ligger lite lägre än Kia och Hyundai utan att vara en utpräglad lågprisprodukt, titta till exempel på provbilens prislapp.
Udda bilmärken riskerar lägre andrahandsvärde, privatleasing är därför ett intressant alternativ. Ett frågetecken gäller också krocksäkerheten. Bilen är ännu inte testad av Euro NCAP.
Diskutera: Vad tycker du om SsangYong XLV?
Pris, kr: 224 900 (provbilen), 169 900 (frånpris).
Modell: Femsitsig femdörrars suv.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 444/B 180/H 164.
Tjänstevikt, kg: 1 450.
Max dragvikt, kg: 1 000 (1 500 med dieselmotor).
Markfrigång, cm: 16,8.
Motor: Fyrcylindrig bensin, volym 1 597 cm3, max effekt 128 hk vid 6 000 v/min, max vridmoment 160 Nm vid 4 600 v/min.
Kraftöverföring: Sexstegad automatlåda, elektroniskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 172 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 13,6 s.
Deklarerad förbrukning: 7,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 184 g/km.
Konkurrenter: Hyundai Tuscon, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Honda CR-V, Toyota RAV4, Mitsubishi ASX, etc.
Plus: Lastutrymme, pris, utrustning.
Minus: Körställning, styrning, bakåtsikt, säkerhet.
Vad nytt? Extra rymlig suv från udda märke.
För vem? Koreavänner som söker något nytt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.