Det syns på utanverket att Skoda har gjort en klassresa. Nya Octavia har minsann ingen blygsam framtoning. Linjerna är kraftiga och raffinerat placerade veck bryter ljuset vackert i lacken. Skodamärket har förändrats. Färgen är inte längre mesigt grön. Nu blänker indianpilen sobert försilvrad mot svart bakgrund!
Men så sitter den också på en bil som ska ta vid efter den största tjeckiska bilsuccén någonsin. 3,7 miljoner bilar med namnet Octavia har Skoda lyckats sälja sedan 1996. Cirka 75 000 har köpts av svenskar.
Det är ingen tvekan om att nya Octavia kommer att hjälpa Skoda över den magiska gränsen en miljon tillverkade bilar, för den är laddad med det mesta som en vanlig bilköpare kan önska sig.
Vilken klass som Octavia ska räknas till är lite diffust. Skoda vill gärna jämföras i Golfklassen och det kan man förstå.
Då vinner Octavia allt som har med utrymmen att göra. Men faktum är att nya Skodan klarar sig utmärkt även i den större mellanklassen, för med modellbytet har Octavia svällt ut. Nya karossen är hela nio centimeter längre än föregångaren. 466 centimeter är bara elva kortare än VW Passat (och 40 centimeter längre än Golf).
Vi har inte tagit några mått, men nog känns Skoda Octavia väl så rymlig som VW:s storsäljande familjebil.
I baksätet placerar sig min välbyggde kollega, drygt 180 centimeter i strumplästen, sedan han ställt in förarstolen åt sig själv. Han har gott om plats. Nya Octavia är byggd med VW:s smarta modulsystem MQB och har över en decimeter bredare mellan hjulaxlarna än gamla modellen. Tre centimeter har kommit baksätespassagerarna tillgodo.
Det är trivsamt att sitta bak, för man ser bra åt alla håll. Sidorutorna är långt tillbakadragna och nya Octavia går också att förse med ett stort glastak. Baksätet är också en osedvanligt säker plats. I standardutrustningen ingår sidokuddar på ytterplatserna. Nya Skodan har hela nio krockkuddar, varav en vid förarens knän.
Alla säkerhetssystem som finns till andra bilar kan stoppas in i nya Octavia: farthållare som håller bilen på inställt avstånd till framförvarande, autobroms som kan hindra en kökrock, strålkastare som själva klarar upp- och nedbländning, med mera. I standardutrustningen ingår ett system som automatiskt bromsar om bilen kör in i ett vägräcke eller liknande.
De första månaderna finns Skoda Octavia bara som halvkombi med en jättestor baklucka, men den sväljer nästan lika mycket last som den kommande kombin. 590 liter slår konkurrenterna med råge och utrymmet kan lastas effektivt.
Dyra lösningar som aluminiumskenor och lösa krokar är inte Skodas melodi. Istället erbjuds nät till både golv, sidor och hatthylla (kostar extra) och en sats kluriga plastvinklar som kan byggas ihop till en förvaringsbox.
Den sitter fast med kardborrband och står stadigt, förutsatt att man inte vänt på bagagerumsmattan så dess gummisida hamnar uppåt. Octavia innehåller flera finurligheter, exempelvis en isskrapa på insidan av tankluckan.
I VW-koncernens modulsystem ingår helt nya motorer, alla med turbo och alla med stopp/startteknik. Med en 1,2-liters bensinmotor på 105 hk kostar Octavia 179 900 kronor. En Golf med motsvarande motor kostar några tusenlappar mer, billigaste Passat (med 160 hästarsmotor) är 68 000 kr dyrare.
105 hästar känns dock väl klent för Octavia. Den som lägger till 17 200 kronor får motorn på 1,4 liter och 140 hk och en villigare bil. Som dessutom drar obetydligt mer bränsle. 140-hästarsmotorn ska klara sig med 0,53 l/mil men vid provkörningen i Portugal var vi långt ifrån den siffran. Men vi sparade å andra sidan inte på gasen.
Skoda Octavia har fast fjädring, går stadigt i svängarna och är kul att köra lite hårt. På släta vägar rullar bilen tyst, men där asfalten är grövre mullrar det dovt från däcken.
Liksom föregångarna kommer nya Octavia att bli en familj. Kombin kommer i sommar, sportmodellen RS i höst och sist ut blir den mer terränganpassade Scout som dyker upp om ett och ett halvt år.
Alla blir med säkerhet prisvärda köp.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Skoda Octavia III 1,4 TSIBetyg
PRIS, FRÅN KR: 197 100.
MODELL: Halvkombi med fem dörrar.
SÄLJSTART: Mars.
MÅTT, CM: L 466/B 181/H 146.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 255.
MOTOR: Fyrcylindrig bensindriven med direktinsprutning och turbo. Volym 1 395 cm3. Max effekt 140 hk (4 500–6 000 v/min). Vridmom 250 Nm (1 500–3 500 v/min).
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 215 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,4 s.
FÖRBRUKNING: 5,3 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 121 g/km.
KONKURRENTER: VW Passat, Renault Laguna, Toyota Avensis m. fl.
Plus: Baksätet, lastutrymmet, säkerheten, smarta detaljer, priset.
Minus: Vägbuller, hög kardantunnel.
Vad nytt? En helt ny bil, säkrare och större men snålare.
För vem? Familjer med upp till tre barn.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Utan det fantastiska Volkswagen hade Skoda aldrig kommit dit man har kommit.
1255 kg. 0-100 på 8,4 sek. CO2 121 g/km. Hyggligt pris. Verkar ligga en generation före konkurrenterna i storleksklassen. Motvilligt får man medge att man är imponerad.
Tycker den ser bättre ut än föregångaren. Snygg inredning, men den kommer väl inte att säljas i Sverige. Här ska ju all inredning vara svart, dyster och deprimerande. Konstigt att det ska vara så svårt att få en ljus inredning.
Hur kan man tycka att en bil som är 466 cm lång ska höra till "golfklassen" ?
Astra kombi är 470 cm lång.
Kan inte vem som helst tillhöra "golfklassen" då, ex.vis V70 eller varför inte Merca S-klass, så har vi en ny mästare utrymmesmässigt !
Håller helt med dig dragstar, det har jag bråkat om länge.
Men jag vill nog inte ha riktigt så här ljus klädsel.
Vill ha!
Ska bli roligt att testa denna bil, farsan ska nog göra en beställning på en diesel octavia snart.
Tycker förståss att det ser trångt ut i takhöjd bak men det kan ju vara en synvilla?
Tycker själv att det är oerhört obekvämt att sitta i en bil där man har tinningen tryckt mot överkanten på dörren p.g.a att den lutar kraftigt inåt.
Bilarna blir allt bredare men de tenderar att smalna av väldigt mycket upptill.
Åkte en Avensis-08 häromdagen och jag hoppas verkligen att den nya är rymligare för det var en plåga.
Att behöva sitta och luta sig inåt är inte direkt optimalt.
På väldigt många bilar är det tyvärr så här och det är tråkigt.
Man undrar ju ganska ofta över hur mycket energi som har lagts ner på att få till ett bra baksäte när det som regel är värdelöst för alla över 160cm att sitta där.
Förstår inte varför det skall vara så svårt att bygga mer plats i större bilar när det finns mindre bilar som har lyckats betydligt bättre.
För övrigt har jag bara positivt att säga om Skoda numera bortsett då ifrån den värdelösa nybilsgarantin.
Som Octaviaägare sedan snart tre år verkar detta vara lagom att förnya sig med. Enda nackdelen för en avslappnad förare som inte jagar körglädje är att man tydligen inte har lyckats få ner bullernivån, annars verkar det mesta ha gått framåt. Som Skodarepresentanten sa när vi köpte denna: först kommer ny teknik på Audi, sedan på VW och när alla barnsjukdomar på de nya systemen har fixats kommer de på Skoda, en mycket bra policy. Det blir nog byte snart!
Man kallade Hyundai I40 för ett stort Volvohot, det trodde jag aldrig på, men detta....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.