Nästa artikel
Provkörning: Seat Leon ST (2013)
Provkörning

Provkörning: Seat Leon ST (2013)

Publicerad 24 november 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nya Seat Leon ST sticker ut med skarp design och en prislapp som koncernkusinerna inte kan matcha. Vi har provkört.

Kombin från det spanska märket i VW-koncernen ser ut som en bra affär på papperet. Till och med ett klipp.

Modellen har egen kaross och egen inredning, men i grunden handlar det om samma bil som kusinen VW Golf Sportscombi. Ändå är instegspriset hela 17 600 kronor lägre än Golfens. Priset är också 13 000 kronor lägre än det för Skoda Octavia Combi, som även den är byggd med samma komponenter.

Skillnaden är påtaglig och den beror på märkenas olika positionering. Seat är uppenbarligen placerat längst ned i hackordningen och därmed blir Leon ST ett intressant alternativ för alla kombispekulanter som gärna sparar några tusenlappar på bilköpet.

Att den spanska herrgårdsvagnen sedan har pigga former och faktiskt sticker ut i dagens ganska likriktade trafiksmet gör inte saken sämre.

Men om vi lägger priset och designen åt sidan för en stund och fokuserar på själva bilen, håller då Leon ST samma klass som sina syskonbilar?

Nästan i alla fall.

Den spanska bilen är trivsam och pigg att ratta och precis som en Golf eller en Octavia känns den smidig och säker på vägen. Däremot är ljudisoleringen inte lika effektiv på att filtrera bort bullret från däcken. Fjädringen känns också lite mindre följsam, över tvära gupp kan det slå oskönt i bilen.

Motorn i provkörningsbilen är en rapp och körglad maskin, men den kostar också en bra slant och sörplar i sig mer bränsle än dieselalternativen.

Förarplatsen liknar den hos syskonbilarna, med tydliga och rejäla reglage. Vissa material är dock av lite billigare sort.

Lastutrymmet är förstås viktigt för en kombi. Den spanska designglädjen har dock inneburit att bakluckan sluttar ganska rejält och därför inkräktar på utrymmet, men det kanske är priset man får betala för snitsig formgivning?

Hur som helst går det att stuva in 587 liter. Det är visserligen mindre än i Golf och i lastslukaren Octavia, men mer än i flera konkurrenter.

Under lastgolvet finns ytterligare plats för packning och om det inte skulle räcka kan baksätet fällas via spakar i skuffen.

Tidigare har autobroms och adaptiv farthållare, som via radar justerar avståndet till bilen framför, inte funnits till Seat Leon. Tekniken har dumt nog varit förbehållen VW-koncernens andra märken, men nu finns säkerhetssystemen i alla fall till Leon ST och priset är rimligt: 4 700 kronor.

Allt som allt känns Leon  ST som en kompetent bil, om än inte lika förfinad som sina syskonbilar. Men å andra sidan är den ju också billigare.

Frågan är dock om bilen verkligen blir billigare i slutändan. I Sverige är Seat ett uddamärke och det brukar betyda att andrahandsvärdet blir lägre jämfört med större märken, som Skoda och VW.

Diskutera: Vad tycker du om Seat Leon ST?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Seat Leon ST FR TSI 180 DSG7

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Seat Leon ST

PRIS, FRÅN KR: 233 400 (Leon Reference TSI 105: 166 900).

MODELL: Femdörrars kombi.

SÄLJSTART: November.

MÅTT, CM: L 454/B 182/H 144.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 372.

MOTOR: Fyrcylindrig bensinturbo,

1 798 cm3, 180 hk vid 5 100–6 200 v/min, 250 Nm vid 1 250–5 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Sjustegad dubbelkopplingslåda (14 500 kr). Sexstegad manuell låda är standard.

PRESTANDA: Toppfart: 224 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,7 s.

FÖRBRUKNING: 5,8 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 135 g/km.

KONKURRENTER: VW Golf, Skoda Octavia, Ford Focus, Opel Astra, Kia Cee’d, Toyota Auris med flera.

Plus: Bra köregenskaper, snitsig design, rimligt pris för autobroms.

Minus: Osäkert andrahandsvärde, inte lika förfinad som Golf och Octavia.

Vad nytt? Kombikaross till Seat Leon.

För vem? Designglada och pris-

medvetna kombivänner.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-24 10:36
Peugeote-Pär

Snygg och smart bil till ett bra pris... Mycket metall för pengarna!

#2 • Uppdaterat: 2013-11-24 11:35
Rustan Werling

Frågan är hur stor skillnad dessa prisskillnader gör på sikt. En bilaffär summeras ju den dagen man säljer bilen. Om Seat är 17 600 kr billigare i inköp så betyder det inte att det är ett klipp förrän man vet vad man får för bilen när man säljer den. Min känsla är att Golfen hämtar upp prisskillnaden i form av ett högre andrahandsvärde och det mycket snabbt.

#3 • Uppdaterat: 2013-11-24 11:40
Peugeote-Pär

Själv så orkar jag inte tänka så, så med andra ord så är bara tex en Golf ett bra bilköp eftersom man ska få några kronor bättre när den säljs??
Själv så skulle jag köpa Seat Leon ST före en tråkig Golf :)

#4 • Uppdaterat: 2013-11-24 12:35
Rustan Werling

Självklart är det inte det enda man ska gå efter när man väljer bil. Men om det främsta argumentet är att man gör ett klipp när man väljer Seat före Golf så kanske man ska tänka vad det kostar i andra änden.

Sedan kan man välja Seat före Golf av många olika anledningar, att Golf är ett tråkigare val är ett exempel.

#5 • Uppdaterat: 2013-11-24 18:03
Gunnar Lindberg

Det hade varit intressant att läsa omdömen ifall Leon hade varit något dyrare än Golf. Kanske hade då ljudisolering och fjädring verkat något bättre på Leon? Det är svårt med subjektiva bedömningar när så mycket hänger på förväntningar och var och hur man kör bilarna. Seat har en stor hemmamarknad i Spanien Om inte Seat hade funnits så hade VW-koncernen inte sålt många bilar i Spanien där man hellre köper från grannlandet Frankrike.

#6 • Uppdaterat: 2013-11-24 19:45
Tobo

Den förre SEAT-bossen James Muir (företaget har just fått ny chef, Jürgen Stackmann) uttryckte ju när Leon presenterades att detta är SEAT´s sista chans. Så det är väl inte helt omöjligt att Wolfsburg överväger att begrava varumärket om förlusterna fortsätter. Fabrikerna i Spanien kan istället fungera som välkommen produktionskapacitet för koncernens övriga märken då de ju strävar efter att bli störst i världen senast år 2018.

#7 • Uppdaterat: 2013-11-24 19:57
kameo

Bra mycket snyggare än Golf!

#8 • Uppdaterat: 2013-11-25 02:02
Karman

Att köpa bil för att man ska sälja den är ju ingen smart affär oavsett vilket bilmärke man köper. Det är ju bättre att köpa en bil efter utrustning och pris på det man vill ha. Har själv beställt en top spec. Leon ST, dvs FR med 184hk diesel och DSG. Ungefär samma utrustning på en Golf kombi, dock utan LED ljus, uppgraderat ljudsystem och bara 150hk motor skulle gå på ca 40000kr mer. Sen kan man ju konstatera att många delar är samma oavsett om du har Audi, VW eller Seat. Har till och med sett en Audi märkesverkstad beställa bromsskivor med Seats artikelnummer för att det var samma produkt men de kan tjäna lite mer pengar då de tar samma pris ut till kund.

#9 • Uppdaterat: 2013-11-25 08:21
Mistro

Själv tycker jag att bilens pris är viktigt men det är lite väl enkelt att säga att Vw,Skoda,Seat och Audi egentligen är "samma" bil.
Har läst många tester genom åren där "testpiloterna" alltid vidhåller hur väldigt olika bilarna känns.
Det är mycket som skall stämma då man köper en ny bil och ibland är det inte så mycket som skall till för att tippa över affären till någonting annat.

Seat känns lite bortglömt och det skulle förvåna mig om särskilt många Vw och Skoda köpare faktiskt även har övervägt en Seat.
Hittar man finesser hos Leon ST som man uppskattar så är ju inte valet så svårt mellan syskonen men går man strikt efter ekonomin och oroar sig för andrahandsvärdet så tycker jag att man skall välja Golfen.
Är utrymmena viktigast faller mitt val på Octavian.

#a • Uppdaterat: 2013-11-25 11:09
saabnisse

Andrahandsvärdet har ju egentligen bara betydelse för de som byter relativt ofta.
Behåller man bilen en längre tid t.ex. 7-10 år spelar den inte så stor roll.
Många tror på ett ofta överdrivet andrahandsvärde, när det är dags för byte kommer det en obehaglig överraskning, "Tyvärr, just den här modellen kan vi inte betala mer för" och då spelar det just ingen roll vad det är för bil.
Men det är ju inte det viktigaste vad man får för sin gamla bil, det handlar ju främst om mellanskillnaden.

När det gäller Seat Leon jämfört med Golf så tycker jag att den är snyggare och ger ett mer personligt intryck än Golf och kvalitetsmässigt är det säkert ingen skillnad.
Men att köpa en bil för eget bruk är ju personligt och då ska man ju prova en längre sträcka och känna efter vilken bil man tror sig trivas bäst med.
Det är det absolut viktigaste, en bil man inte trivs med är oduglig hur bra den än är.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.