Nästa artikel
Provkörning: Seat Leon Ecomotive
Provkörning

Provkörning: Seat Leon Ecomotive

Publicerad 4 februari 2008 (uppdaterad 22 oktober 2014)

Seat Leon Ecomotive är en mellanklassbil med så snål dieselmotor att Ecomotive klassas som miljöbil i Sverige. Under skalet bygger Leon i huvudsak på delar från VW Golf. Leon Ecomotive är kul att köra men ekonomiskt blir dieselmotorn svår att räkna hem jämfört med samma modell, utrustad med etanolmotor.

Enligt den statliga miljöbilsdefinitionen kan även bensin och dieseldrivna bilar klassas som miljöbilar, om de släpper ut mindre än 120 g koldioxid/km.

Eftersom koldioxidutsläppet står i direkt proportion till mängde förbränt bränsle, innebär det att en bensinbil inte får dra mer än 5,0 l/100 km och en diesel, inte mer än 4,5 l/100 km.

Ecomotive kallar Seat snåldieselversionen av sin mellanklassare Leon. Byggstenarna utgörs av diverse komponenter från Volkswagenkoncernens lagerhyllor.

För att sänka förbrukningen har växellådans utväxling höjts på trean, fyran och femmans växel. Dessutom har tomgångsvarvet sänkts och lufttrycket i däcken höjts.

Egen design
Leon är nära släkt med Golf under skalet, men designen är Seats egen. På gott och på ont ska väl sägas. Profilen är definitivt egen och dessutom är karossformen lyckad även ur aerodynamisk synvinkel. Där Volkswagen tvingas sänka chassiet på sin Golf Bluemotion för att pressa ned förbrukningen till 4,5 l/100 km, klarar Seat uppgiften utan aerodynamiska tricks.

– Vi gjorde läxan rätt från början! Säger en stolt Seat-tekniker.

Ett särskiljande drag i designen är de breda och svepande A-stolparna som omsluter vindrutan, en form Leon delar med sitt större syskon Altea. Tyvärr medför de breda stolparna att sikten skyms mot stora områden snett framför bilen.

Speciellt besvärande blir den dåliga sikten i stadstrafik och vid kvick körning på kurvig väg. När det svänger skarpt åt vänster, måste föraren vagga som en uggla i sidled för att hålla uppsikt över vad som händer längre fram på vägen.

Annars trivs Leon på den slingriga asfaltssträckan. Dieselmotorn rasslar, brummar och knattrar men drar fint redan från tomgång.

Utmaning i början
Styrningen är bra, växellådan tät och lättmanövrerad men utväxlingen gör att man får anamma en lite annan körteknik än vad man är van.

Femman fungerar mest som överväxel på motorväg och i vardagslag kör man mest på trean och fyran. 

De extra hårdpumpade däcken må vara välgörande för förbrukningen men kan medföra en viss stötighet. Ã-verlag är fjädringen justerad mer med tanke på köregenskaper än komfort.

Förarmiljön är hyfsad men att prioritera varvräknaren framför hastighetsmätaren känns konstigt i en familjebil. Golf har tydligare instrument och även bättre stolar.

Leon Ecomotive finns i ett lite lyxigare utförande kallad Stylence. För ca 15 000 kr extra får man förutom klimatanläggning och kraftfullare stereo, också ställbara svankstöd i framstolarna samt en läderratt. I Reference sitter en kall och hård plastratt som inte gör någon glad.  

Fyra stjärnor i krockprovet hos EuroNCAP är numer ett ganska medelmåttigt resultat. Anstisladdsystem och sidokrockkuddar är i alla fall standard.

Miljöbilsklassningen innebär att privatpersoner som köper och behåller sin Leon i minst sex månader, får 10 000 kronor i premie från staten. Ecomotive får också gratis eller subventionerad parkering i många kommuner.

Däremot är den inte befriad från trängselavgifterna i Stockholm och den som skaffar en Ecomotive som tjänstebil får heller ingen rabatt på förmånsvärdet.

Billig men dyr
Leon Ecomotive är billigare än sina närmaste konkurrenter. Trots det är det ekonomin som gör köpet mest osäkert. Dieseln ger låga driftskostnader tack vare låg förbrukning men investeringskostnaden är skyhög.

Ecomotive kostar drygt 25 000 mer än miljöbilsklassade Leon med 1,6 liters etanolmotor. Den extra kostnaden blir svår att köra in. Handlar det om körning i och kring Stockholm blir det i princip omöjligt.

Leon med etanol slipper de biltullar som Leon med snål dieselmotor måste betala.  

Testinformation

Modeller i det här testet:

Seat Leon Ecomotive Reference

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta

Seat Leon Ecomotive Reference

Pris, kr från: 185 600.
Modell: Femsitsig halvkombi.
Säljstart: April.
Mått, cm: L 432/B 177 /H 146.
Tjänstevikt, från: 1 250 kg.
Släpvagnsvikt: 1 400 kg.
Motor: Cylindervolym: 1 896 cm3.
Max effekt: 105 hk vid 4 000 varv/min.
Max vridmoment: 250 Nm från 1 900 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 10,9 s. Toppfart 186 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,5 l diesel/100 km. CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: VW Golf BlueMotion, Audi A3 e-power, BMW 118d.

Vad nytt? Med snåltrimmad diesel kvalar Leon in som miljöbil.
För vem? Dieselfantasten som prioriterar låg förbrukning och inte störs av att inte slippa undan biltullarna i Stockholm.
Bra köp? Trevlig bil men det krävs många mils körning för att tjäna in prispåslaget för dieselmotorn.
 

Plus: Styrning, köregenskaper, pigg
Minus: Sikt, pris
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.