Nästa artikel
Provkörning: Opel Mokka X (2016)
Provkörning

Provkörning: Opel Mokka X (2016)

Publicerad 6 november 2016
Förnyad front med lite vassare linjer och strålkastare som kan skifta ljusflöde efter behov: Mokka X.
Försiktig förnyelse av Opels framgångsrika lill-suv har resulterat i en proper och trevlig bil – men vart tog autobromsen vägen?
Opel Mokka är inte ens med på listan över landets 100 mest sålda bilar men i Skottland formligen vimlar det av dem. Till och med augusti i år hade 27 500 Mokka sålts, vilket räckte till plats nio totalt. Sedan modellen debuterade 2012 har över 600 000 bilar levererats och Mokka är en av anledningarna till att det efter många svåra år nu börjat vända för Opel.

Provkörningen av den lätt förnyade versionen, som fått tillägget X, sker i förunderligt vackert landskap bland sjöar, kringirrande fårskockar och urmysiga värdshus runt huvudstaden Edinburgh. Det är vänstertrafik och bilen har ratten på vänster sida så utmaningen är dubbel i rondeller och korsningar. Tack och lov är Mokka X väldigt lättkörd, inte minst är växellådan hur smidig som helst och styrningen arbetar lugnt som en filbunke. Den ansvarige för Mokkachassit heter Horst Bormann och han betonar att en Opel alltid ska kännas just lugn att köra, snarare än påtagligt ”dynamisk” eller nervös.
 
Nyheterna finns dels i en omritad front och lätt ändrade baklampor, dels i förarmiljön. Strålkastarna har, som modet föreskriver, LED-ljus i autoläge dagtid och man kan utrusta Mokka med lampor som automatiskt ändrar sken beroende på hastighet och trafikbetingelser och som dessutom skärmar av helljuset för mötande trafik utan att påtagligt minska skenet för föraren.

Instrumenteringen är nystädad och innehåller inte fullt så många små knappar som tidigare. Mitt på panelen kan en upp till åttatums multimediaskärm härbärgeras, uppkopplingsbar både via Apple CarPlay och Android Auto. Service- och nödfunktioner via OnStar är en nyhet för Mokka och kommer att erbjudas gratis det första året, sedan för cirka en hundring i månaden.

Motorn i provbilen är en 136-hästars turbodiesel som verkligen övertygar. Den arbetar tyst, nästan ”bensinmjukt” och känns betydligt mer sofistikerad än exempelvis motsvarande TDI-motor från VW, vars 1,6-liters bara ger 110 hk.

Stolarna förtjänar högsta betyg och utrymmena i den kompakta karossen är bra. Den uppdragna fönsterlinjen i bakdörrarna är dock en klar nackdel för barn, de ser knappast ut ur bilen. Och Opel, varför utrustades inte Mokka med autobroms samtidigt med förnyelsen?

Diskutera: Vad tycker du om Opel Mokka X?
Opel Mokka X 1,6 CDTI

Pris, från kr: 181 900 för 1.6 Ecotec 115 hk (provbilen 268 900).
Modell: Suv i B-segmentet.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 428/B 178/H 166.
Tjänstevikt, kg: 1 504 (provbilen).
Motor: Tvärställd fyrcylindrig rak turbodiesel, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler/cylinder, direktinsprutning. Volym 1 598 cm3. Max effekt 136 hk vid 3 500 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,7 s.
Deklarerad förbrukning: 4,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: Mazda CX-5, Skoda Yeti, Suzuki S-Cross med flera.

Plus: Kultiverad och stark 1,6-diesel, mycket sköna stolar, fin finish.
Minus: Hård fjädring, saknar autobroms.

Vad nytt? Ny front, bitvis ny inredning.
För vem? Den som föredrar Opel i en överhettad bilklass.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-11-06 11:10
Reverend Benny

En av de snyggare Opelmodellerna just nu både på insidan och utsidan.
Kul att se att infotainmentsystemet från Astra flyttats över med stöd för moderna smarta telefoner0 istället för någon halvrisig 3;e parts tjänst som många andra erbjuder.

Varför den inte har autobroms gissar jag beror på att den bygger på en gamma 2 plattform som inte anpassats för detta än. Det är nog bara en tidsfråga innan det kommer som tillval, samma gäller nog även adaptiv farthållare.
T.ex. Opel Karl och Chevrolet Trax som bygger på samma platta erbjuder inte detta heller.

Det som är lite intressant är att Opel Eye finns och On-star erbjuds som tillval, skum blandning att erbjuda detta före autobroms.

#2 • Uppdaterat: 2016-11-06 11:59
Pi

Fast att klassa den i samma storleksklass om t ex Mazda CX5 måste vara ett skrivfel - CX3 verkar närmare.
Undrar om man sänkt ljudnivån nåt inombords för den var inte trevlig i förra versionen.

#3 • Uppdaterat: 2016-11-06 16:13
N-iklas

En detalj, den har i varje fall fått samma HUD kollisionsvarning som Astra med de röda och gula lamporna i vindrutan.
Vägljudet var alltid ett problem men den värsta kritiken på ljudet kommer från de med 1.7 liters dieseln, det är den som skapat största delen av ryktet för buller och nu är ju den borta.

#4 • Uppdaterat: 2016-11-06 16:14
Pi

Men jag har bara kört Mokka med bensin-motor så det var inte bekymret, N-iklas.

#5 • Uppdaterat: 2016-11-06 16:34
N-iklas

Nej, men de som kört 1.7 dieseln har enligt uppgift upplevt det mycket... värre...
Dock är jag rädd att vägljud på sämre belagda svenska vägar är något som drabbar nyare Opel generellt.
Endast en provkörning kan säga något för att gissa på förhand går inte som det ser ut.
Problemet är att man nästan inte alls har de problemen ute i Europa och med relativt liten försäljning i Sverige...
Tja...
Om försäljningen skulle fördubblas och hamna upp mot 12 -14 000 bilar en dag, DÅ kanske det blir annat.

#6 • Uppdaterat: 2016-11-06 17:26
Reverend Benny

Det som är intressant i sammanhanget ljudnivå är att den säljer bra i Storbritanien, deras vägar är rätt så jämförbara med våra. Men det räcker ju med små förändringar för att saker ska förändras, att bilen t.ex. säljs med 16" däck istället för 17" osv.

Pi, var det mest vägbuller du upplevde eller var det andra ljud såsom vind och/eller motorljud?

#7 • Uppdaterat: 2016-11-06 17:30
Optimus

Skall absolut ta en provkörning av Mokka X. Har ägt en Mokka 1,7 diesel 4x4 och kört 5000 mil, jag bytte bil enkom för högt vägljud. Dålig isolerat och billiga bussningar i kombination med 18 tums däck var outhärdligt. Men bilen som sådan var mycket trevlig, och mycket pigg. Att bagagerummet var litet får man stå ut med. Funkar när barnen är utflugna.

#8 • Uppdaterat: 2016-11-06 19:10
Rutger Jönåker

Det här är den första Opel jag tyckt varit riktigt snygg sen början på 80-talet! Äntligen, får jag nog utropa! Tycker även den passar bra i färgen ovan. Åkte till firman på visningshelgen och fann att jag satt även rätt bra i bilen. Men tyvärr var ju bagaget alldeles för litet för våra behov... Vågar man hoppas att Opel kommer med en "storebror" i samma stil? ;-)

#9 • Uppdaterat: 2016-11-06 20:32
Pi

Benny - det var vägbuller. Sen kändes förra utförandet lite "avslaget" men interiören är ju uppdaterad så det är säkert bättre nu.

#a • Uppdaterat: 2016-11-07 11:27
Styggavargen

Haha, mindre än en Golf och väger in på över 1500 kg... vilket vansinne, små SUV's som släpper ut som mycket större vanliga bilar, är det vad vi behöver ni klockan 5 minuter i 12?. Blir faktiskt lite rädd angående denna utvecklingen. Runt om sikten är nog dålig, och svårt att se föremål (korta sådana, typ barn) inpå bilen. Vad är det som är så "mystiskt" bra med en sådan här liten SUV??

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.