Nästa artikel
Provkörning: Opel Insignia Sports Tourer 1,6 Turbo
Provkörning

Provkörning: Opel Insignia Sports Tourer 1,6 Turbo

Publicerad 10 april 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Spänstig att köra och spännande att titta på. Men också rymlig, bekväm och praktisk att använda. Opels nya familjekombi, Insignia Sports Tourer, förenar det bästa från flera världar.

Opel Vectra kombi var präktig och rymlig, men lite fyrkantig och tråkig. Inget av det finns kvar i efterträdaren, Insignia Sports Tourer.  

Här handlar det om avancerad design, riviga köregenskaper och en kvalitetskänsla som är minst ett par snäpp upp jämfört med Vectra-modellen. Opels avsikt med den nya kombin är uppenbart att lämna gubbfilen och samtidigt försöka klättra på statusskalan.

Och det har man lyckats med, av de första intrycken att döma.   

Beteckningen Sports Tourer har full täckning. Bilen är sällsynt alert att hantera med tanke på att det handlar om en stor pjäs: längden är hela 491 cm och vikten nära 1 700 kg.

På testslingans mer utmanande partier flyter den stora Opel-kombin genom böjarna nästan som en sportvagn. Extra vassa blir kör-egenskaperna om man satsar på det aktiva chassiet, Flex-Ride, för i sammanhanget humana 6 900 kronor extra.

Tre lägen finns på programmet: komfort, normal och sport. I sportläget ändras både fjädring, gas- och styrrespons och den bekväma kombin förvandlas till en kurvslukare av kaliber.   

Lättåtkomligt lastutrymme
Hela sju motoralternativ finns att välja på till Insignia-kombin. Vi satsade det mesta krutet på att prova bilen med den nya bensinturbon på 1,6 l/180 hk.

Den imponerar stort och ger rejält med kraft trots liten cylindervolym, samtidigt som den går att köra snålt om man är lätt på gasfoten.  

Lika fint intryck gav inte den andra motornyheten i Insignia-serien, prestandadieseln på 190 hk/400 Nm med dubbelturbo.

Den levererar visserligen rejält med kraft, men är oväntat knattrig på lågvarv och arbetar inte lika sofistikerat som konkurrenternas motsvarigheter.  

Jämfört med vanliga Insignia är kombin förlängd med en knapp decimeter och alla extra centimeter har satsats på lastutrymmet. Med baksätet uppfällt är lastkapaciteten i stort densamma som i föregångaren Vectra.

Ibland är gammal äldst
Men på en punkt förlorar den nya Opel-kombin mot den gamla: den maximala lastvolymen (med nedfällt baksäte) är sämre. Vectrans lådformade bakparti rymde hela 1 850 liter, Insignia klarar bara 1 530.   

Insignias lastutrymme är dock lättåtkomligt genom den breda bakluckan, som öppnar runt karosshörnen. Som tillval kan man få bakluckan elmanövrerad och då kan den programmeras att stanna i olika lägen.

En vettig finess om man står i ett garage med begränsad takhöjd.   

Kupéutrymmet i Sports Tourern är identiskt med vanliga Insignia utom på en punkt, takhöjden bak är bättre. Här kan även långa sitta utan att stöta huvudet i taket.

Den nya Opel-kombin är välutrustad redan i standardutförande, Edition. Bland annat ingår lättmetallfälgar, klimatanläggning, farthållare, färddator och läderratt i priset.

Andra intressanta tillval
För ytterligare 17 000 kronor får man det ännu mer innehållsrika Cosmo-paketet.

Utöver det finns ytterligare en rad tillval att göra, exempelvis fyrhjulsdrivning. Den kommer från Haldex (samma system som i Saab 9-3 TurboX) kostar 33 500 kronor extra.

Då ingår även det ställbara Flex Ride-chassiet.

Bland övriga finesser på den digra tillvalslistan kan nämnas panoramasoltak för 14 900 kronor och säkerhetssystemet Opel Eye för
5 900 kronor.

"Opelögat" håller reda på vilken hastighetsgräns som gäller och fungerar samtidigt som avåkningsvarnare.    

I säkerhetsutrustningen på Edition-versionen ingår åtta krockkuddar (sidokrockkuddar bak är standard) och bältespåminnare på alla platser. Krocksäkerheten är femstjärnig, enligt "gamla" Euro NCAP.

Insignia testades innan det nya betygssystemet infördes vid årsskiftet.
 

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Insignia Sports Tourer 1,6 Turbo

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta

Opel Insignia Sport Tourer

Pris: 254 9800 kr.

Modell: Femdörrars kombi.

Säljstart: April 2009.

Mått, cm: L 491/B 186/H 152.

Tjänstevikt/släpvikt, kg: 1 660/1 700.

Motor: Fyrcylindrig tvärställd bensinmotor med turbo. Cylindervolym

1 598 cm3. Maxeffekt 180 hk (132 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 2 200-5 500 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Antisladd-system standard.

Prestanda: Toppfart 220 km/tim. 0-100 km/tim på 9,2 s (fabriksuppgifter).

Bränsleförbrukning: 7,9 l/100 km, blandad körning.

CO2-utsläpp: 186 g/km.

Konkurrenter: Volvo V70, VW Passat, Saab 9-5, Toyota Avensis m fl.

Vad nytt? Hela bilden. Insignia skiljer sig markant från föregångaren Vectra, som var betydligt mer präktig i framtoningen.

För vem? Den som vill ha en elegant, praktisk och sportig kombi till et jämförelsevis vettigt pris.

Bra köp? Tveksamt, men det beror inte på själva bilen. Opel brottas, liksom Saab, med osäkra ägarförhållanden och det påverkar andrahandsvärdet negativt.

Plus: Finfina köregenskaper, snitsig design, generösa utrymmen, många utrustningsalternativ.

Minus: Bråkiga dieslar, osmidig växellåda (manuell), försämrad lastvolym.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.