Nästa artikel
Provkörning: Opel Insignia BiTurbo (2012)
Provkörning

Provkörning: Opel Insignia BiTurbo (2012)

Publicerad 17 april 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Opels flaggskepp Insignia lanseras nu i en uppgraderad version, välutrustad med både kraft och teknik. BiTurbo står för kraften.

För inte så länge stod den akuta krisen för dörren hos Opel. GM ville göra sig av med sin tyska gren men ångrade sig. Mot den bakgrunden är det imponerande hur mycket Opel orkat satsa på utveckling av sina bilar. Och tekniken i dem; elbilen Ampera är ett bra exempel. Insignia är ett annat. Steg för steg, var sjätte månad enligt Opelledningen, har man utvecklat och förnyat modellen som begick sin debut för fyra år sen och sen dess har sålt i en halv miljon exemplar och fått 50 utmärkelser med Årets Bil-titeln 2009 som topp.

Nu tar Opel ytterligare ett steg med Insignia och utökar motoralternativen genom att förse tvålitersdieseln med dubbelturbo. 195 hästar – 35 plus jämfört med tidigare prestandadieseln – får man ut av det och ett vridmoment vars max är 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min men som nås till 80 procent (320 Nm) redan vid 1 250 v/min.

Insignias nya dieselkraftpaket består av en liten och en stor turbo med varsin laddluftkylare. Den mindre turbon jobbar i det lägre varvregistret. I mellanregistret får den hjälp av den stora turbon och när man verkligen trycker på gasen tar storturbon över helt. På det sättet har Opel säkrat ett jämnt kraftuttag över två effektkurvor som överbryggar varandra.  

De två turbinerna är försedda med var sin laddluftkylare, den mindre med en liten vattenkyld intercooler som sitter i direkt anslutning till lillturbon. Stora turbon har en luftkyld intercooler.

Poängen med kombinationen vatten- respektive luftkyld intercooler är enligt Opel bland annat att man eliminerar oönskad turbofördröjning.  

Vi körde Insignia BiTurbo Sports Tourer (kombi) med fyrhjulsdrivning först. Och jodå, visst var den vass men det finns ett pris att betala för 4WD när det kommer till effekt. Det visade sig när vi flyttade över till tvåhjulsdrivna varianten.
Den var helt enkelt klart rappare; framför allt var responsen mera distinkt från låga varv.

Å andra sidan hade fyrhjulsdrivna bilen ”Supersportchassiet” och med körprogrammet intryckt på ”Sport” kändes det som att bilen sög sig fast i asfalten i de skarpaste böjarna.

BiTurbo kan kombineras med antingen automat eller sexväxlad manuell låda. Den senare varianten innebär att stopp/start följer med, vilket sänker förbrukningen och koldioxidutsläppet till 4,9 liter/100 km respektive 129 g/km för den framhjulsdrivna modellen. Med fyrhjulsdrivning ökar förbrukning och utsläpp till 5,5 liter respektive 146 gram.

Enligt Opel väljer 80 procent av Insignia-kunderna något av de numera fyra dieselalternativen. BiTurbo-varianten tror man ska stå för tio procent av den totala Insignia-försäljningen.

Opel Insignia ST CDTI BiTurbo:

Pris, från kr: 290 500.

Modell: Femdörrars kombi.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 491/B 186/H 152.

Tjänstevikt, kg: 1 733.

Motor: Fyrcylindrig diesel med dubbla turbo och laddluftkylare. Volym 1 956 cm3. Max effekt 196 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

Prestanda: 0–100 km/tim på 8,3 s. Toppfart 230 km/tim.

Förbrukning: 4,9 l/100 km.

CO2-utsläpp: 129 g/km.

Konkurrenter: Audi A6, BMW 5-serie, VW Passat, Volvo V70 m fl.



Vad nytt? Dubbelturbo.

För vem? Den som vill kombinera låg förbrukning med hög effekt. Och vem vill inte det.



Plus: Prestanda, bränsleförbrukning.



Minus: Bakåtsikt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-04-17 14:23
saabnisse

Jag tycker att Insignia är en fantastiskt trevlig bil körmässigt.
Väldigt fin väghållning och även om jag inte kört biturbon utan endast den med 160hk och fyrhjulsdrift så var den grym.
Den sög fast med friktionsdäck på en väg jag knappt vågat åka på med en konventionell bil för några år sedan och nu gick det verkligen undan.
Imponerande.
Synd bara att det är sådan idiotdesign på karossen, man sitter bra, allt finns där det ska finnas, men det finns ingen utsikt!
Vindrutan är 10cm smalare än på en Saab 9-5 från 1968!
Utveckling?
Bakåtsikten är ju som på Saab 93 från mitten av 1950-talet!
Trots bilvärldens kanske största baklucka har man lyckats att förstöra bakåtsikten helt.
Och sidorutorna som är som små gluggar, har man anlag för cellskräck finns det risk för att den bryter ut här.
Varför?
På en i andra avseenden utmärkt bil.

#2 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Imponerande motor. Någon som vet om det är den gamla Fiat-spisen som också satt i Saab som man vidareutvecklat eller är det en egen GM-rova?

Förövrigt så kan man ju undra om man frågat Fiat om lov att använda beteckningen "Biturbo"? (Med tanke på Maseratin med samma namn)?

Säkert en riktigt bra bil dock förutom den helt icke helt lyckade designen.

#3 • Uppdaterat: 2012-04-17 17:23
saabnisse

Ursäkta min knapptryckning tidigare, det skulle stå att vindrutan var 10cm smalare än på en 9-5 från 1998!
Men det vete sjutton förresten om inte en 99a från 1968 hade bättre sikt!

#4 • Uppdaterat: 2012-04-17 19:08
Lars58

@Saabnisse/Rålle G
Som ni säger så är Insignian en riktigt trevlig bil, det kan jag intyga efter mitt första år med en MY-11 2,0T 220hk/aut. Stabil och skön att köra och fungerar helt felfritt trots att en del kroniska Opelhatare försöker tråka ner den.
Designen nämner/kritiserar Ni, förmodar att det gäller sikten då, för de flesta tycker nog att den är riktigt snygg både som kombi och sedan. Men visst, inte är det samma runtomsikt som i en 745a eller en Opel Rekord P1 -58 med panoramarutor...
Dagens designtrend gör nog att vi får vänja oss vid detta, det här gäller knappast bara Insignia utan de flesta nyare bilar. Senaste 95an tex är väl knappast bättre?

#5 • Uppdaterat: 2012-04-18 09:29
saabnisse

Lars, helt riktigt är inte Insignia ensamma om den här designen, den går ju igen på en mängd nya bilar, även på nya 9-5 som du skriver (men där är det bättre sikt framåt), men det är ingen ursäkt bara ett exempel på hur lätt det är att manipulera bilköpare.
Jag tror och hoppas att det är en övergående trend och att vi får tillbaka lite ljus, rymd och luftighet i kupéerna snart.
Det största fel en formgivare kan göra är att låta form gå före funktion och det gäller alla branscher inte bara bilar.

#6 • Uppdaterat: 2012-04-18 11:39
N-iklas

Det är inte alls något fel på designen om man vet varför den ser ut som den gör.

Den är inte alls dum utan ser ut och fungerar exakt just så som det var tänkt att den skulle fungera.

Och antalet missnöjda som inte tycker om den är också de precis som man redan från början förväntade sig.

Fullt medvetet valde man bort en stor grupp människor som kunder.
Och naturligtvis är dessa missnöjda och klagar, men den här bilen var aldrig tänkt för er, och det finns ett mycket gott skäl till varför ni fick en stängd dörr mitt för näsan och beskedet att ni inte längre var önskvärda som kunder.

Fullt medvetna om att det skulle minska försäljningen till de traditionella Opelkunderna som tidigare prioriterade det praktiska och lågprioriterade det känslomässiga, så valde man att gå en helt ny väg för att visa att Opel kunde göra annat än tråkiga, praktiska folkfraktare för de stora Svenson-grupperna.

Insignia har förlorat test efter test och fått massor av kritik för att inte vara rymligast och mest praktisk, MEN aldrig någonsin har man tagit minsta hänsyn till att Insignia ALDRIG var tänkt att vara bäst på något av detta.

Inte heller har man någonsin gett Insignia möjlighet att visa vad den ÄR bra på därför att motsvarigheten till Insignia finner man endast hos Jaguar, specialmodeller från BMW, Mercedes och Audi, i DET sammanhanget diskuterar man de saker och egenskaper Insignia prioriterar, MEN man skulle aldrig komma på tanken att ta med en Opel i den diskussionen och därför har Insignia aldrig blivit rättvist bedömd efter vad den faktiskt erbjuder och faktiskt ÄR bra på.

Ingen har någonsin sagt ”det här erbjuder Insignia, det här är det Insignia är bra på”
Nej endast kritik och undran ??? och frågetecken och ”vi förstår inte…”
Knappast konstigt att försäljningen liggen på botten när ingen vet varför man ska köpa en Insignia.

Men även om man tog in Insignia i lyxbilarnas gemenskap så skulle den ändå förlora eftersom den är mycket billigare än motsvarande lyxbilar och därför skulle man inte tycka att den nådde samma påkostade nivå, att den erbjuder samma typ av koncept och samma stil och känsla och har många påkostade finesser och detaljer som man brukar hitta i de exklusiva lyxbilarna inklusive högsta möjliga kvalitet, men till ett BETYDLIGT lägre pris, skulle man knappast ta någon hänsyn till.
MEN det är just DET som ÄR hela iden med Insignia.
Är det verkligen nödvändigt att betala 200 000 extra för en bakaxel i magnesium bara för att det är häftigt med magnesium?
Men så tänker man inte.

OCH de som är intresserade av Insignias egenskaper och brukar prioritera dem, de befattar sig inte med att kommentera en Opel, de läser endast om BMW och Jaguar och kvar blir då endast de missnöjda som klagar.
Och det kan ju synas mycket dumt att ställa till det så, men trots detta dåliga läge med vikande försäljning är det ändå helt rätt, ja även om Opel skulle gå i konkurs har man gjort helt rätt.

Därför att det var ställt utom allt vivel att Opels gamla marknad skulle tas över av lågprisbilar från Asien och även av Skoda, Opel hade ingen framtid i att fortsätta sälja de bilar man tidigare sålt.

ENDA hoppet om överlevnad låg i att bygga upp ett exklusivare namn och ett ökat anseende hos de som köper bil med känslorna och hjärtat och inte med plånbok och måttstock.

MEN för att lyckas med detta MÅSTE man tvätta bort alla de gamla fördomsfulla stämplarna från namnet Opel ”tråkig vardagsbil”, ”gubbil”, ”utslätat”, just det man kan säga om Audi exempelvis, var ord som till varje pris måste bort.

OCH det skulle vara HELT OMÖJLIGT att ta bort dessa stämplar om man fortsatte göra bilar som såg ut som Rekord och Omega.

Enda utvägen vara att göra bilar som liknade alla Opels Coupéer, Opel är historiskt världens främsta tillverkare av Coupéer, och här såg man sin chans att skapa en typisk Opel utan att göra den till en gubbil.

MEN man har gjort misstaget att aldrig förklara detta eller berätta vad som är hela tanken med Insignia eller förklara att man försöker överleva i en ny värld med nya villkor.
Det skapar oförståelse från omgivningen och mycket kritik som man kanske kunde undvikit om man förklarat vad alltsammans handlar om.

Sedan har antalet bilar som liknar Insignia exploderat sedan Insignia kom, alla kopierar Insignia och det gör att den ser ut att bara följa en trend när den i själva verket SKAPADE trenden.

Att Insignia skapade trenden och inte Mercedes eller Passat är enkel matematik, efter CLS och CC gick år efter år utan att något hände, efter Insignia som fick extra uppmärksamhet genom att bli Årets Bil kom ett jordskred, så vad ska man annars tro.

#7 • Uppdaterat: 2012-04-18 13:28
saabnisse

Det var en hel del struntprat.
Det går ju enkelt att sammanfatta i att eftersom försäljningen ligger långt från den förväntade måste något gått snett.
Eftersom bilen är bra med bra mekanik och väghållning och det inte finns något att anmärka på mer än designen, som ju också så ofta har gjorts, kan man nog räkna med att den här modellen blir kortvarig.
Som jag skrev tidigare, om man låter form gå ut över funktion är man snett ute.
Det finns biltillverkare som gör snygga bilar som inte ger känsla av att sitta i grottmörker.

#8 • Uppdaterat: 2012-04-18 14:50
saabnisse

28e plats är nog långt från vad de räknat med och är ju en av anledningarna till de röda siffrorna för Opel.
Jag tror att det, liksom för Saab, har varit för mycket amerikansk inblandning i hela projektet, de borde ha hållit sig kvar på andra sidan atlanten.
Men du har rätt i att den är avsevärt trevligare med ljus klädsel.

#9 • Uppdaterat: 2012-04-18 20:33
Lars58

@Saabnisse. Tror inte att du av illvilja nedvärderar Insignian. Kanske lite påverkad av allt negativt som sagt om GM/Opel under "Saabaffären"?
Titta på topp 30 tabellen igen.
Före Insignia ligger förutom övervägande små/mellanklassbilar (Corsa/Astra 4a och 5a!!!) storsäljaren Passat på 10e plats samt BMW 5 på 24e plats.
MB C/BMW 3/Audi A4 ligger också före men är väl snäppet mindre samt ej heller riktigt konkurentmärken till Opel.
ALLA motsvarande modeller från Ford/Peugeot/Renault/Citroen/Skoda/Seat/Volvo/Saab/ Italienska/Koreanska/Japanska märken(har jag glömt nån?) ligger alltså efter Opel Insignia.
Nu vet jag inte vad Opels försäljningsmål var/är för Insignian men redan innan lanseringen var den en försäljningsframgång och säljer ca 140000/år.
Så Saabnisse, räkna igenom listan igen och Insignian framstår helt plötsligt närmast som en bästsäljare i storleksklassen ,eller?

Svarta inredningar är mörkt och dystert i alla märken ,så även i Opel. Jag valde en ljus/beige tygklädsel i min Insignia. Inte dystert.

#a • Uppdaterat: 2012-04-19 08:30
saabnisse

Lars, jag nedvärderar verkligen inte Insignia, om du läser vad jag skrivit tidigare så märker du att jag tycker att det är en utmärkt bil, men med en korkad design.
Och att Opel trots många utmärkta modeller ändå visar röda siffror kan bero på den amerikanska inblandningen som har lätt för att flytta vinster till de länder där det är mest lönsamt att skatta för dem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.