Det fanns inte en enda parkeringplats som kunde husera den vädliga Mercedes-suven; längdmåttet är hela 516 cm. Jag fick helt enkelt åka tillbaka till jobbet, parkera bilen där och ta tunnelbanan hem igen.
Det är bara att konstatera att Mercedes nya sjusitsiga suv-modell knappast är en idealisk stadsjeep. Saken blir inte bättre av vändcirkeln, som är hela 12,4 meter. Att GLS är bökig att hantera på trånga utrymmen är snarast en underdrift.
Men så fort man kommer utanför stan byter bilen skepnad och förvandlas till en komfortmaskin av högsta klass. Luftfjädringen sväljer vägens ojämnheter med fenomenal ackuratess och kupébullret är bättre dämpat än i många lyxlimousiner. Som bekväm landsvägskryssare har GLS få konkurrenter.
Kurvegenskaperna är också förvånansvärt rappa och smidiga med tanke på bilens storlek och höga tyngdpunkt. Åtminstone när den, som vårt provexemplar, är extrautrustad med aktivt antikrängningssystem à 36 300 kr.
Men GLS kan mer än så och den som skulle få för sig att ta ut den nästan tre ton tunga lyx-suven i naturen (där så är tillåtet) lär inte bli besviken.
Fyrhjulsdrivningen är en av marknadens bästa och med tillvalet terrängkörningpaket för 21 900 kr blir den ännu bättre. Då är det inte mycket som kan stoppa den stora Mercan.
På vanlig asfalt lämnar däremot vägkänslan en del övrigt att önska, speciellt när temperaturen är runt nollan och körprogrammet är ställt i det behagliga komfortläget.
Är det halt eller inte? Det är svårt att avgöra. Lite bättre blir det om man vrider körprog-ramsreglaget till läge Sport eller Vinter. Men på tveksamt underlag känner man sig ändå osäker. Tänk om bilen skulle börja glida i väg, vad gör man då? Tre ton Mercedes rakt ut i bushen, vem vill vara med om det?
Utrymmesmässigt sväljer nya GLS sju personer i kupén och fälls alla säten är lastvolymen hela 2 300 VDA-liter. Nästan som en flyttbuss.
Bilen byggs i Mercedes fabrik i Alabama och är i första hand avsedd för den amerikanska marknaden. Det känns, hela bilen liksom andas USA. Ett exempel är mugghållarna, som har både värme och kyla. Coca-Cola eller svagt kaffe – båda går lika bra...
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLS?
Pris, från kr: 737 000.
Modell: Sjusitsig suv.
Säljstart: Säjls nu.
Mått, cm: L 516/B 198/H 195.
Tjänstevikt, kg: 2 680.
Släpvikt, kg: 3 500 (750 kg med B-körkort).
Motor: Direktinsprutad V6-diesel. Cylindervolym 2 987 cm3. Maxeffekt 258 hk. Max vridmoment 620 Nm.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift, niostegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 222 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,8 s.
Deklarerad förbrukning: 7,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 193 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC90, Audi Q7, BMW X5, Range Rover med flera.
Plus: Utsökt åkkomfort, fina utrymmen, kompetenta off road-egenskaper.
Minus: Otympligt stor, tveksam vägkänsla.
Vad nytt? Uppdaterad kaross, teknik och modellbeteckning.
För vem? Den som gillar stora suvar med limousine-komfort.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Förbrukning 7,4, jo säkert....
I övrigt en typiskt amerikansk bil, för stor, hög blingfaktor och mycket bekväm. Passar bättre i USA där parkeringsplatserna inte är skapade för gamla Polo.
Vem bryr sig om vägkänsla så länge det finns bra mugghållare?
2,7 ton på en personbil. Den väger ju som en mindre tanks. Höga utsläpp med, den kommer att kosta en bra slant i skatt.
Hacken: den kostar 5378 kr i skatt, vilket säkert är baserat på den optimistiska siffran på förbrukningen.
Visar tydligt hur snett dagens skattesystem slår.
Den borde ligga uppåt 10-12.000...
Monstertruck?
hultarn, räknar jag på tre års ägande på min bil och denna Mercedesen så har jag sparat 14634:- i enbart skatt och det får jag en bra semesterresa med.
Har åkt denna 6 personer med takbox och full packning till Vemdalen. Då drog den ca 0,8 lpm med snitthastighet 100km/h.
Mjae Milkylainen, är nog beredd att hålla med. Audi är ifs inte så imponerande i de "vanliga" modellerna heller. Merca var mer imponerande på 80-talet då de faktiskt såg 10 år modernare ut än de var. Till och med 70-talarna ser ut att vara långt före sin tid. Men på 90-talet verkar det som det stannade av. Sen blev det mest halvtrist plast. Och nu ser de nya modellerna ut som bordeller inuti ;)
Maffig bil dock. Fast den gamla var bra mycket snyggare. Grillen ser ut som den är ditfipplad av nån stylingfirma med dålig smak.
Hade pre-facelift varianten av denna som hyrbil i Dubai och var ärligt talat måttligt imponerad. Stolarna hållet inte lyxbilsklass tycker jag och vridstyvheten är inte den bästa. Sen hållet jag med om styrningen. Alldeles för lätt och för snabb återgång till mittläget.
516 cm? En 240 75-80 med dom gamla stötfångarna och dragkrok var 505 cm. Skulle det inte gå att parkera en bil som är 11 cm längre än en 240. Jag hade ett tag en cadillac 1971, den var 571 cm lång och 203 cm bred, då var det nog värre.
Jag har ägt en GL i 4 år. Jag kan intyga att förbrukningen stämmer
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.