En coupémodells existensberättigande är att vara snygg. Sålunda letar jag vid provkörningen av C 250 d, en av de nya coupévarianterna på Mercedes Benz C-klass, upp formgivaren. Han heter Achim-Dietrich Badstübner och är lätt att hitta, precis som nästan alla personer som formger bilar. Det är bara att titta på skorna. Om det bland alla bilföretagets unisont klädda representanter finns en med skodon som sticker ut vet du att du hittat formgivaren. Achim-Dietrich Badstübner har denna dag ett par isblåvitrandiga, lite snäckformade skor med knallgröna snören. De syns! Att formgivaren är nöjd med sitt alster går inte att ta miste på:
– Titta på prestigemåttet, på avståndet mellan dörrens framkant och främre hjulhusets bakre kant! Vi lyckades göra avståndet just så långt som krävs på en sådan här bil. Jämför med den japanska bilen där borta, bara ett par centimeters linje, ingen prestige alls.
Jag kikar och förundras, Achim-Dietrich Badstübner fortsätter:
–Svårigheten är att jämka alla krav på läckra linjer med säkerhetskraven. En coupé ska vara låg, samtidigt måste motorhuven vara hög för fotgängarskyddets skull. Hög motorhuv och lågt tak kan vara svårt att få till men jag tycker att vi har lyckats, det handlar om millimeter, ibland tiondels millimeter för att träffa rätt.
Tro det, tänker jag.
– I bakpartiet ser du hur vi använt emblemet på samma sätt som på Mercedes-Benz 190 SL från slutet av 1950-talet. En stor, slät yta och så emblemet som svävar ensamt och fritt.
Jag kisar intensivt, ser kanske inte riktigt … och med dessa ord i öronen drar jag i väg. Motorn är på bara 2,1 liter men arbetar urstarkt direkt från start. Nioväxlad automatlåda är en nyhet och den växlar alldeles sömlöst, omärkligt.
Spontant tycker jag att rörelserna på vägen är aningen mjukare än sedanversionens. Jag har alla parametrar för stötdämpning, motorrespons, styrkänsla etc. inställda på just ”Comfort” och då går färden just så där ”pensionärsmjukt” jag kan tänka mig att en del av köparkategorin kommer att föredra det.
Man kan förstås dribbla lite hur man vill med sport- och komfortlägena och få en avgjort sportigare stil på framfarten. Då är motorns mappning för acceleration verkligen på hugget, växlarna ligger i längre och stötdämpningen taggas för snävare kurvtagning, lägre krängning. Obekväm blir bilen ändå aldrig, trots att jag pressar rätt vilt emellanåt. Ett märkestypiskt "lugn" finns hela tiden som grundackord i C 250 d.
Jag provkör senare vildingen AMG 63 S med 510 hk på bana. Det blir förstås en annan historia, en helt annan historia…
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes C 250 d Coupé?
PRIS, FRÅN KR: 425 900.
MODELL: Tvådörrars coupé.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 469/B 181/H 141.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 700.
MOTOR: Fyrcylindrig längsmonterad rak turbodiesel, fyra ventiler per cylinder, bränsleinsprutning. Borrning/slag 83/99 mm, volym 2143 cm3. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 3 800 v/min. Max vridmoment 500 Nm vid 1 600–1 800 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift, nioväxlad automatlåda.
PRESTANDA: Toppfart 247 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,7 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: Blandand körning 4,2–4,4 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 109–116 g/km.
KONKURRENTER: BMW 4-serie.
Vad nytt?
Coupéversion av C-klass.
För vem?
Den som vill ha komfort och måttliga utrymmen.
PLUS:
Motor, växellåda, interiör, åkkomfort.
MINUS:
Sikt, insteg till baksätet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Verkligen snygg, borde passa mig perfekt nu när jag passerat kombibehovet. Men jag vill ha bensinmotor!
En grill som passar hemma mer i Melodifestivalen än på en bil, en hängröv värd namnet och sen marknades fulaste fälgsortiment på det. Tur att den har ett svävande emblem där bak dock. Annars hade den varit totalt motbjudande ;)
Det är inte lätt att göra en 2-dörrars Coupé, den bakre delen blir ofta utdragen och konstig - denna MB är ett bra exempel på detta. Audi ska väl visa nya A5 snart, får se om den blir mer lyckad.
Tycker den är läcker. Fast nästan halvmiljonen är lite över min budget. Hade jaag de pengarna skulle jag köpa den.
Tycker faktiskt att den var riktigt snygg med klassiska linjer. Snygg grill tycker jag, och inte allt för mycket hängröv. Fälgarna dock medelmåttiga, där finns ingen prestige i sortimentet. Totalt sett elegant men anonym vilket jag tror MB:s kundkrets vill ha.
Prestigemått? Jojo fint ska det försöka låta är MB är i farten... Men en Volvo Duett har ett betydligt större "prestigemått" än den där fula mercan - och i flera avseenden.
Det var den mest märkliga interiör jag sett på länge. Inte något flyt i designen alls.
Ser ut som om man försökt men misslyckats att kombinera ihop lite rester från hyllorna.
Utsidan vill jag inte kommentera förrän jag sett normala bilder på den. Till skillnad mot vad fotografer tycks tro, så har folk inte ögonen på knäskålarna. Det är omöjligt att avgöra hur en bil ser ut i verkligheten från dessa bilder.
Dock stör jag mig direkt på att de jättelika (fejk?)luftintagen på sidorna av främre stötfångaren nästan når bak till hjulhuset, ser väldigt märkligt ut.
Nu är ju uttrycket "prestigemått" just i det här fallet ett mått på ett avstånd och inget annat.
Långa motorhuvar och kort överhäng fram har i alla tider signalerat status, något som säkerligen kommer att bli en trend framöver för de bilar som vill upp i hierarkin...
Det ser ut som att Audi missat tåget, även om det inte låter så i artikeln som simon_d postade, men de hakar säkerligen på snart igen när de ser att både BMW, Volvo och Mercedes satsar mer och mer på det.
Själv tycker jag det är snyggt.
Välarbetad och stilig som de flesta Mercor de senaste åren. Men, hur tänkt de när de förstörde den tjusiga förarmiljön med att "klistra dit" en pekskärm? Lite mer design för att integrera den hade inte skadat.
Man är säkert uppe över en halv mille för en välutrustad vagn med den mindre motorn. Den lär vara mer prisvärd efter 3 år. Kan tänka mig en bättre beggad Porsche 997 för samma peng.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.