Nästa artikel
Provkörning: Mercedes-Benz GLC 350 e (2016)
Provkörning

Provkörning: Mercedes-Benz GLC 350 e (2016)

Publicerad 30 oktober 2016 (uppdaterad 30 oktober 2016)
Utsidan avslöjar ingenting om drivningen men från trafikljusen är detta den kvickaste GLC-versionen.
Mercedes-Benz GLC som laddhybrid är bekväm och enkel att leva med men priset är högt och räckvidden på el alldeles för kort.
Mercedes-Benz GLC är en attraktiv modell, vilket inte minst vårt test i nummer 8/2016 visade. Där ställdes GLC 220 d 4MATIC mot BMW X3 och Land Rover Discovery och samtliga testförare satte bilen med stjärnan som ohotad etta.

Bilden av succémodellen blir en smula annorlunda efter en längre provkörning av senaste tillskottet, laddhybriden GLC 350 e 4MATIC. Fortfarande erbjuds verkligt hög åkkomfort och marknadens kanske lägsta ljudnivå, i synnerhet förstås när bilen rullar på enbart el. Inredning och förarmiljö är en njutning för ögat att se, för händerna att sköta och för fingertopparna att känna. Strålkastare, stolar, ljudanläggning – högsta klass.

Det gäller även prislappen. Grundpriset är strax över 510 000 kronor, men provbilen, som var ordentligt ”påställd”, närmade sig 700 000-strecket. Detta är dock inget obekant fenomen för märket. Att en ny modell från Mercedes-Benz inte känns riktigt färdigutvecklad hör däremot till ovanligheterna. Hybriddriften, bilens clou, är bitvis verkligen milt insmugen och betjänas av diverse tekniska grepp som ska effektivisera det faktum att man fått nöja sig med ett batteri på blott 8,7 kWh. Bilen ska enligt uppgift klara 34 kilometers eldrift på full laddning men det var vi aldrig i närheten av, snarare 25–28 kilometer beroende på omständigheterna. Fyra körprogram erbjuder olika sätt att använda och hushålla med elenergin, oftast kör man på läge ”hybrid” och slipper tänka själv på när bensinmotorn ska gå in eller elmotorn stötta.
 
I lugn körning fungerar drivningen hur fint som helst, med undantag av att start från stillastående ofta blir ryckig. Fartresurserna är verkligen bra, fattas bara, men kraftleveransen vid gaspådrag är underlig. Skiftet från ren eldrift (då man kan köra upp till 140 km/tim) till kombinerad med förbränningsmotorn resulterar i att bilen tappar andan för bråkdelen av en sekund. Det känns högst oväntat och mildras bara delvis med inställningen ”sportläge” i automatlådan.

På samma sätt är känslan i bromspedalen stum, som i så många andra laddhybrider med regenerering av bromsenergi. Verkan byggs gradvis upp för att plötsligt bli extrem. Inte helt enkelt att parera rätt i exempelvis kökörning.
 
Största frågetecknet sätter jag för förbrukningen. Enligt normen ska den vara 2,6 l/100 km och bilen är därtill skattefri i fem år. Man kan undra varför, provförbrukningen låg ofta uppåt 8 l/100 km. Batteridriften tar helt enkelt slut alldeles för snabbt och sedan har bilen mycket extravikt (cirka 200 kg) att släpa på. Lägg därtill att bagageutrymmet krympt nästan 200 dm3 på grund av att batteriet ligger under ett förhöjt golv. En vanlig barnvagn gick inte in…

Nja, det här är en mycket bra bil som blev klart sämre som laddhybrid.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes GLC 350 e?
Mercedes-Benz GLC 350 e 4MATIC

Pris, från kr: 511 000, provbilen cirka 690 000.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 466/B 189/H 164.
Tjänstevikt, kg: 2 100.
Markfrigång, cm: 18,1.
Släpvikt, kg: 2 000.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, 211 hk (155 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 200–1 400 v/min. Elmotor 116 hk (85 kW) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 340 Nm vid 0–2 000 v/min. Systemeffekt 320 hk (235 Nm) vid 5 000 v/min. Batterikapacitet 8,7 kWh.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjuväxlad automat, fyra körprogram.
Prestanda: Toppfart 235 km/tim, 140 km/tim på enbart eldrift. Acceleration 0–100 km/tim på 5,9 s.
Deklarerad förbrukning: 2,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 60 g/km.
Konkurrenter: BMW X5 xDrive 40e, Porsche Cayenne Hybrid.

Plus: Ljudnivå, stolar, förarmiljö, fartresurser.
Minus: Tveksam hybridlösning, trångt bagageutrymme.

Vad nytt? Hybriddrift för storsäljande suv.
För vem? Den som måste ha hybrid.   

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

En tung och i stort sett fossildriven törstig Suv som kallas laddhybrid och räknas som miljöbil. Ska man skratta eller gråta?!

#2 • Uppdaterat: 2016-10-30 23:53
Diesel

Håller med dig Milkylainen känns lite halvmesyr med en sådan liten räckvidd.

#3 • Uppdaterat: 2016-10-31 00:29
Gunnar Lindberg

Tvåhundra kilo extra och ett saftigt prispåslag för att klara några kilometer med eldrift... Nej tack!

#4 • Uppdaterat: 2016-10-31 08:39
Hackenbush

En stor tung Suv på 2.1 ton med sportbilsprestanda, vad är vitsen med detta?
Förbrukningen 2,6L/100km gäller endast så länge eldriften finns, alltså 25 kilometer. Vad blir förbrukningen efter det?

#5 • Uppdaterat: 2016-10-31 10:28
bgl

Batterivikt långt bak, vi får vänta på hur den beter sig i "älgtestet"!
Angivna goda accelerationssiffor, gäller dom även vid urladdat batteri? Uppgiven tjänstevikt och motorstyrka indikerar snarare ca 9 sek till 100km/h utan elmotortillskott.

#6 • Uppdaterat: 2016-10-31 11:05
L. Mäkinen

Den laddar väl ändå upp batteriet när man kör så att det inte endast får energi när man har den inkopplad i väggen? Det borde åtminstone finnas kraft för enstaka snabba accelerationer om man vill det. Dessutom brukar laddhybrider ha ett läge där man kan prioritera att fylla på ström så man kan köra utan lokala utsläpp i exempelvis en stadskärna en stund senare.

#7 • Uppdaterat: 2016-10-31 12:44
Styggavargen

Denna bilen är lika lång som min Octavia, men det skiljer 2100-1273 = 827 kg. Eller som vi sagt förr i världen på 80-talet, det ligger en bil till gömd i denna SUV, en liten Golf! Skämt å sido, vad är det man försöker uppnå här? Maximalt energiuttag? Vi har inte tid med tramsigheterna, vi måste drasitiskt minska utsläppen nu.

#8 • Uppdaterat: 2016-10-31 16:34
Swemba

@Styggavargen, Den här har ju betydligt lägre utsläpp än din Octavia, så vad bråkar du om?

#9 • Uppdaterat: 2016-10-31 16:42
Styggavargen

Bråkar inte, du har säkert rätt om du kör max 2 mil/gång... vilket jag tror händer mer sällan. Ville mest få fram varför man utgår ifrån en tung bil ifrån början, sedan gör man den ännu tyngre... blir det bättre? Nja, tyvärr är hybrider ingen större vinst. Gång på gång anges låga förbrukningsiffror (oftast under 0,3 liter/mil) och slutresultatet hamnar mer än oftast på över 0,75 liter/mil.

#a • Uppdaterat: 2016-10-31 17:02
tjabo44

Jag förstår inte riktigt den enorma avogheten mot hybrider här. Miljöegenskaperna beror ju helt på vilket typ av körning man har. Det finns väldigt många, (exempelvis jag själv) som utan vidare skulle klara åtminstone 80% av all min körning på el. Sen gör man några långresor per år som får gå på - i detta fall - bensin utanför stadskärnorna.
Sen har jag uppfattningen att dessa tester egentligen är tämligen värdelösa för oss norr om Dalälven. Var finns kommentarerna kring värmesystemet? Fungerar det i 20-30 graders kyla? Hur stor blir påverkan på el-körsträckan? Finns nån form av värmare inbyggd eller måste det läggas till? Kostnad? Jämförelser med andra märkens lösningar? Är det så som framskymtat i vissa artiklar att förbränningsmotorn måste vara varm för att elmotorn ska kunna användas? Hur kraftigt måste eluttaget vara dimensionerat för att klara att ladda under en natt? Etc etc. Väsentliga synpunkter åtminstone för oss som har vinter halva året. Men i stället får man synpunkter - även här i forumet- på accelerationen noll - hundra... eller att "min Skoda minsann lastar mer än den här... Hjälpp.... Beträffande priset: Jag byggde utan vidare ihop en GLC hyggligt utrustad för ca 520 tkr vilket innebär att man i alla fall är under 500 för en utmärkt utrustad bil om man beaktar subventionen.. Då får man avstå från luftfjädringen (där Teknikens Värld konstaterat att den vanliga troligen är bättre. Sen får man även avstå från metallic och kromlisterna etc men jag misstänker att köpare av hybrider är intresserade av annat).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.