Jämfört med konkurrenter som BMW i3 och VW e-Golf känns det nästan ödsligt i den luftiga kupén. Instrumenten är tydliga och reglagen lättanvända när man väl blivit bekant med Mercedes säregna kombispak för blinkers och vindrutetorkare.
Inredningen håller samma höga kvalitetskänsla som i vanliga B-klass och det är överlag svårt att se att det är något speciellt med bilen. Bara detaljer som panelens ”elektriskt blå” sömmar samt att varvräknaren ersatts med en effektmätare, avslöjar att just denna B-klass är helt utsläppsfri.
Vi blev dock besvikna så snart vi slog på tändningen då instrumentpanelen sorglöst meddelade att vi bara hade 98 km körsträcka. Det var när vi hämtade bilen fulladdad hos återförsäljaren! Det är i elbilssammanhang haussade Tesla som ligger bakom grundkonstruktionen av bilens elektriska drivlina. Våra förväntningar var därför höga men föll platt till marken. Med mer energisnål körning ökade den prognostiserade räckvidden under provperioden men faktabladets utlovade 200 km såg vi aldrig till.
Situationen kompliceras av att B-klass Electric Drive inte heller kan snabbladdas på samma sätt som konkurrenterna. Mercedes kallar att ansluta bilen till 400 V/16 A (alltså 11 kW effekt) för ”snabbladdning” medan exempelvis Nissan Leaf eller VW e-Golf kan snabbladdas med upp till 50 kW effekt. I ett vanligt vägguttag med 230 V/13 A (3 kW) tar det drygt nio timmar att ladda batteriet.
Tesla har ett system med speciella snabbladdningsstationer för sina bilar men dessa passar tyvärr inte Mercedes. Och till skillnad från BMW i3 går inte B-klass Electric att få med räckviddsförlängande förbränningsmotor. Förvirrande nog erbjuds en räckviddsförlängning (kallad ”Range Extender”) som tillval men det är enbart en funktion som möjliggör att man kan ladda batteriet med extra energi för ytterligare max 20 km körning. När det är tomt är det bara att beställa bärgningsbil.
Föraren har dock alla möjligheter att ha kul så länge kraften varar. Elmotorn är kraftfull och ger fullt bottendrag från start vilket gör att bilen känns lätt och smidig trots att den väger sina modiga 1 725 kg, cirka 300 kg mer än en konventionellt driven B-klass. Till följd av den högre vikten har fjädringen också fått styvas upp en smula men man åker fortfarande riktigt skönt i B-klass Electric.
Priset är något högre än för konkurrenterna, 390 300 kr, men utrustningen är också omfattande med bland annat autobroms som standard.
Mercedes B-klass Electric Drive kan möjligen fungera som hushållets andrabil alternativt för företaget med dagliga, fasta rutter som understiger 100 km. För att däremot enbart kunna lita till sin elektriska B-klass för alla sina transporter, krävs omänskligt starka nerver.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes B-klass Electric Drive?
Pris, från kr: 390 900.
Modell: 5-dörr, 5-sitsig halvkombi.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 436/B 181/H 160.
Tjänstevikt, kg: 1 725.
Max dragvikt, kg: 0 (ej tillåtet).
Motor: Elmotor 180 hk. Max vridmoment 340 Nm/0 v/min.
Batteri: Litiumjon. 28 kWh. Laddtid 9 tim 230V/13A. 2,5 tim 400V/16A.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.
Deklarerad räckvidd: 200 km vid blandad körning.
Konkurrenter: BMW i3, VW e-Golf, Nissan Leaf, Kia Soul EV.
Plus: Fina utrymmen, hög komfort, autobroms standard.
Minus: Långsam snabbladdning.
Vad nytt? Eldriven version av B-klass.
För vem? Mercedesfantaster med kort körsträcka och möjlighet till egen laddbox.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Visst saknas snabbladdningen, men med 3-fas går det ändå hyfsat fort och man kommer ifrån snedbelastningen av nätet hemma som de övriga vanliga elbilarna ger.
MB B-klass verkar dock dra mycket el/km jämfört med andra elbilar.
Duger till andrabil i familjen men kräver planering för långa laddstopp om man vill åka utan för sitt län. Med sitt stora batteri väger bilen lika mycket med bara föraren i bilen som laddhybriden gör när laddhybriden har tre passagerare i bilen. Om man vill köra mycket på el och väljer att bara ha en bil där ingen reseplanering krävs i förväg och ingen risk för att bli stående med urladdat batteri är laddhybriden att föredra.
Angående snedbelastningen så blir den lika stor som när torktumlaren går som när man laddar laddhybriden.
Nästan 400000:- för en andrabil.
Då är man väl korkad om man inte tar taxi?
Om det inte vore för att Mercedes så vor detta dagens skratt.
Ja det finn ju en kategrori som lägger ned hur mycket som helst, med denna som andra bil så kan man lugnt förvissa sig om att hon kommer inte långt.
Det är i alla fall något längre än vad du kör på startmotorn?
Men hur blir på vinter när är kallt typ 15-20 minus ? Kanske räcker bara till 10 mil eller hur?
Då lite elementär matte igen.
400Vx16A=6,4kW. 28kW/6,4=4,37timmar och INTE 2,5. Tilläggas ska att laddarens effektivitet är inte 100%, likt batterierna har värmeförluster vid laddning, så laddeffektiviteten ligger på ca. 80%. 4,37/0,8=5,46 timmar.
Att vissa andra modeller erbjuder laddeffekt på uppemot 50kW är bara reklam. 50kW=125A vid 3-fas 400V. En vanlig villa har 20-25A huvudsäkring. Dessutom: i praktiken ingen typ av batteri tål mer i laddkapacitet än själva batterikapaciten. Så ett batteri på ca. 28kWh bör inte laddas med mer än ca. 28kW per timme. Annars förkortas livslängden högst avsevärt.
då så de som har räknat att det går att ladda på 2.5 timmar med 400 v batteriet skickar fel signaler till konsumenter eller de blir lurade på enkelt språk!!!
Det framgår inte av texten om "snabbladdningen" använder 3-fas anslutning men eftersom det rör sig om 400 V torde så vara fallet. Vilket ger totaleffekten 400 * 16 * 3 = 19,2 kW att jämföras med 1-fas ca 3 kW.
Nu ser jag ju "felet"! Det är ju naturligtvis 230 * 16 * 3 = 11 kW!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.