Bullret var något av en akilleshäl för Mazda6. Nu kommer en bättre isolerad sexa – med fyrhjulsdrift. Vi har provkört.
Mazdas sexa rullade in i Vi Bilägares långteststall i början av 2013 och sedan dess har vi kört över 6 000 mil med den japanska kombin. Drivlinan och köregenskaperna har imponerat och den verkliga förbrukningen har inte skenat iväg långt över den utlovade. Mindre roade har vi varit av det malande bullret från däcken som ligger som en påfrestande ljudkuliss i kupén.
Kritiken mot oväsendet har inte gått Mazda förbi. Tre gånger har fabriken varit på besök i Sverige för att testköra bilen på den grova och sällsynt bullriga asfalt som ligger på de svenska vägarna. Mätresultaten tog man med sig tillbaka till Japan för att hitta motmedel mot detta högfrekventa irritationsmoment.
Nu har en rad åtgärder bakats in i den uppdaterade modell som under våren anländer till bilhallarna. Bland annat har Mazda fyllt igen springor med ljudupptagande material, förstärkt isoleringen av golvet, lagt in tjockare mattor och filat på hjulupphängningarnas bussningar. På grov asfalt ska bullret minska med tio procent, enligt Mazda.
Uppdateringen innebär även att Mazda skruvat på designen. Att hitta de utvändiga nyheterna är dock en grannlaga uppgift. Fronten har fått nya krominslag, hajfensantennen på taket har gjorts mindre och i baklyktorna sitter numera lysdioder. På instrumentbrädan finns en ny skärm och Mazda har rensat bort en del hårdplast. Det känns ombonat och finishen börjar närma sig statusbilarnas klass.
Intressant i vintertid är också den nya fyrhjulsdriften. En och annan bilköpare har säkert valt bort senaste Mazda6 på grund av avsaknaden av fyrhjulsdrift, men nu är den bristen åtgärdad.
Tekniken är Mazdas egen och fungerar i princip som det system som Haldex levererar till bland annat Volvo och Volkswagen. I normalfallet skickas nästan all kraft till framhjulen, men vid behov kan en elektroniskt styrd lamellkoppling fördela upp till 50 procent av drivkraften till bakhjulen.
En begränsning är att fyrhjulsdriften bara finns att välja tillsammans med kombikaross och dieselmotor. Å andra sidan är dieslarna på 150 eller 175 hästkrafter dragvilliga och lent arbetande kamrater på vägen. Varianten med 150 hästar är bottenstark så att det räcker och blir över.
På landsväg uppträder bilen lugnt och sansat, men rappa styrreaktioner och följsamt chassi ger också känslan av en vältränad bil snarare än en stor klump med 4,8 meter mellan stötfångarna. Den tilltagna storleken räcker till för både folk och bagage, men innanför bakluckan hade utrymmet kunnat utnyttjas bättre.
Säkerhetsmässigt finns den senaste tekniken. Autobroms som fungerar vid låg hastighet följer med som standard. Om nödbromsen också ska gripa in vid högre fart måste man dock välja högsta utrustningsnivån och då hamnar priset över 310 000 kronor. Sådan teknik borde inte vara låst till den dyraste versionen utan tillgänglig för alla – det skulle kunna rädda fler liv.
Konkurrensen i den här storleksklassen är tuff, men efter uppdateringen känns Mazda6 ett snäpp vassare än tidigare. Om Sverigebesöken gjort bilen tillräckligt bullerdämpad återstår dock att se.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 6?
Kritiken mot oväsendet har inte gått Mazda förbi. Tre gånger har fabriken varit på besök i Sverige för att testköra bilen på den grova och sällsynt bullriga asfalt som ligger på de svenska vägarna. Mätresultaten tog man med sig tillbaka till Japan för att hitta motmedel mot detta högfrekventa irritationsmoment.
Nu har en rad åtgärder bakats in i den uppdaterade modell som under våren anländer till bilhallarna. Bland annat har Mazda fyllt igen springor med ljudupptagande material, förstärkt isoleringen av golvet, lagt in tjockare mattor och filat på hjulupphängningarnas bussningar. På grov asfalt ska bullret minska med tio procent, enligt Mazda.
Uppdateringen innebär även att Mazda skruvat på designen. Att hitta de utvändiga nyheterna är dock en grannlaga uppgift. Fronten har fått nya krominslag, hajfensantennen på taket har gjorts mindre och i baklyktorna sitter numera lysdioder. På instrumentbrädan finns en ny skärm och Mazda har rensat bort en del hårdplast. Det känns ombonat och finishen börjar närma sig statusbilarnas klass.
Intressant i vintertid är också den nya fyrhjulsdriften. En och annan bilköpare har säkert valt bort senaste Mazda6 på grund av avsaknaden av fyrhjulsdrift, men nu är den bristen åtgärdad.
Tekniken är Mazdas egen och fungerar i princip som det system som Haldex levererar till bland annat Volvo och Volkswagen. I normalfallet skickas nästan all kraft till framhjulen, men vid behov kan en elektroniskt styrd lamellkoppling fördela upp till 50 procent av drivkraften till bakhjulen.
En begränsning är att fyrhjulsdriften bara finns att välja tillsammans med kombikaross och dieselmotor. Å andra sidan är dieslarna på 150 eller 175 hästkrafter dragvilliga och lent arbetande kamrater på vägen. Varianten med 150 hästar är bottenstark så att det räcker och blir över.
På landsväg uppträder bilen lugnt och sansat, men rappa styrreaktioner och följsamt chassi ger också känslan av en vältränad bil snarare än en stor klump med 4,8 meter mellan stötfångarna. Den tilltagna storleken räcker till för både folk och bagage, men innanför bakluckan hade utrymmet kunnat utnyttjas bättre.
Säkerhetsmässigt finns den senaste tekniken. Autobroms som fungerar vid låg hastighet följer med som standard. Om nödbromsen också ska gripa in vid högre fart måste man dock välja högsta utrustningsnivån och då hamnar priset över 310 000 kronor. Sådan teknik borde inte vara låst till den dyraste versionen utan tillgänglig för alla – det skulle kunna rädda fler liv.
Konkurrensen i den här storleksklassen är tuff, men efter uppdateringen känns Mazda6 ett snäpp vassare än tidigare. Om Sverigebesöken gjort bilen tillräckligt bullerdämpad återstår dock att se.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 6?
FAKTA Mazda6 Wagon 2.2 AWD Vision
Pris, från kr: 286 800.
Modell: Femdörrars kombi.
Säljstart: Mars.
Mått, cm: L 480/B 184/H 148.
Tjänstevikt, kg: 1 470.
Markfrigång, cm: 16,5.
Max dragvikt, kg: 1 800.
Motor: Fyrcylindrig diesel med dubbelturbo, kompression 14:1, volym 2 191 cm3, max effekt 150 hk vid 4 500 v/min, max vridmoment 380 Nm vid 1 800–2 600 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell låda (sexstegad automat: 16 500 kr).
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,5 s.
Deklarerad förbrukning: 5,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 132 g/km.
Konkurrenter: Ford Mondeo, Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Volvo V70, Hyundai i40, med flera.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag provade just en sådan här Mazda med 175 hk dieseln, fyrhjulsdrift och automat för ca 1 månad sedan.
Mycket trevlig och körglad bil. Vid acc.prov med plattan i botten varvade den villigt, sexan gick inte i förrän vid 5000 varv och då var vi uppe i 160!
Men bullret! Det är väldigt länge sedan jag åkt i en så högljudd bil, att föra ett normalt samtal på E20 i 110 är omöjligt. Och det är inte enbart vägljud.
Synd på så rara ärter.
Jo Japsen om du minskar dB med tio procent så hörs det tydligt. En minskning från t ex 70dB till 63dB är riktigt mycket. Men man kanske räknar på annat sätt.
Låter illa om man inte kan prata i normal samtalston i 110 km/h. Körde i 160 med min igår och vi satt och samtalade helt utan att anstränga oss, varken för att prata eller lyssna. Hur lilla har då inte denna låtit tidigare och hur svårt ska det vara att göra en normaltyst bil?
Jag ska kanske tillägga att vi körde en motsvarande ny Passat, Mondeo och Mazda CX-5 (den var ännu värre, men vägljudet inte lika hörbart) på samma vägsträcka.
Passat var i särklass tystast, där har man verkligen lyckats med ljudisoleringen, men även Mondeo är ju avsevärt tystare.
Eftersom jag fått en del bullerskador genom jobbet, så är just buller i bilar det mest plågsamma vid bilåkande.
Imponerande att läsa om Mazda varit i Sverige på studiebesök för att se hur bilen uppför sig på vår asfalt och att dom verkar har konstruerat ett åtgärdspaket.
Men samtidigt så tycker jag att det borde upptäckts tidigare innan man lanserat bilen.
Intressant att tillverkarna ibland misslyckas med något så viktigt som komfort på olika underlag, och speciellt tillverkare med så stora resurser.
Det är väl bara att titta på Toyota Avensis version 2 och Golf version version 5 (eller om det var fyra), som är ytterligare exempel på hur tillverkare ibland glömmer bort vissa marknader/länder när det gäller bullernivå.
Det enda jag inte gillar med denna bilen är den elektriska handbromsen och den usla bakåt o snett-bakåt sikten. Så jag skulle inte köpa denna bilen p.g.a. det.
Men det är mina synpunkter, många kan kanske leva med de detaljerna jag inte gillar.
@Shogun, men så kostar en LS mer än det dubbla mot en Mazda 6 också.
Enligt flera utländska tidningar jag läser så bullrar det friskt fortfarande.
10% är alldeles för lite, först vid 50% är det hörbart om de nu använder dB som mått...
Menar de 10% av 80dB dvs 8dB så ska det vara hörbart mindre buller.
Smart drag av Mazda.
"Öppna luckan och gardinen följer med uppåt – en finurlig Mazdafiness som förtjänar applåder"
Eftersom detta kräver att den hakas fast i luckan och inte bara enkelt kan dras bakåt och hakas fast som normalt är detta en krånglig manöver om man vill ta bort gardinen.
För att det skall fungera har man dessutom tvingats flytta gardinen från ryggstöden bakåt i lastutrymmet nära öppningen.
Den variant som glider upp i taket via räls i takstolparna är enklare att hantera, täcker lastutrymmet bättre, kombinerar denna finess med den normala längsgående funktionen och är mindre invecklad.
Det är inte självklart att Mazdas ide är så imponerande om man studerar det närmare.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.