Lite omgjord nos, annars är utsidan på CX-5 sig lik.
Mazda har putsat på CX-5 och slipat till detaljerna på den nu treåriga suven. Dock lämnar åkkomforten en del övrigt att önska.
Hårdare fjädrar och bättre väghållning eller mjukare sättning och högre åkkomfort? Det är en svår balansgång och första intrycket vid provkörningen av uppdaterade CX-5 är att Mazda gjort bilen lite väl stötig. 17-tumshjul är standard och säkert en bidragande orsak till att den japanska suven, i synnerhet vid måttliga hastigheter, hoppar oskönt över vägens ojämnheter.
Å andra sidan går bilen stabilt i motorvägsfart och rinner genom kurvor utan att niga med karossen. Faktum är att CX-5 känns väldigt mycket personbil, ungefär som en kombi i högre format, med tryggt understyrda egenskaper. Samtidigt finns de typiska attributen för biltypen: högt insteg, upprätt sittposition, prima sikt över trafiken och en känsla av trygghet på vägen.
Men Mazda har inte bara skruvat på fjädringen. Bland annat har interiören fått ett lyft och den redan lättjobbade förarplatsen har blivit snäppet bättre. Knapparna runt mittskärmen, även volymratten, har flyttat till konsolen mellan stolarna, som i sin tur gjorts bredare och försetts med en andra mugghållare. Mer utrymme finns också i dörrfickorna och handbromsklykan har lämnat plats för en elektrisk. Alltihop känns gediget – men inte riktigt lika ombonat som i nyligen uppdaterade Mazda6 (provkörd i nr 4/2015).
En nyhet i CX-5 är också Mazdas 192 hästkrafter starka bensinmotor, men i provbilen sitter dieseln på 150 hästar som väntas sälja mest i Sverige. Vid gaspådrag hörs en del knatter, men annars är motorn genomtrevlig att ha att göra med, ordentligt bottenstark och duktig på segdragning. Om framkomlighet är extra viktigt kan man lägga till 18 000 kronor för att få elektriskt styrd fyrhjulsdrift.
Mazda säger sig ha sänkt ljudnivån i kupén med 13 procent, bland annat genom att göra sidospeglarna mindre, men vid högre marschfart susar det en hel del kring spegelhusen. På minuskontot finns också bakåtsikten, som störs av breda stolpar och den höga sidolinjen.
Glädjande är att CX-5 fått en rad nya säkerhetssystem, men tyvärr är det kanske mest effektiva, autobroms vid hastigheter över 30 km/tim, förbehållet till den dyraste utrustningsnivån.
Till avdelningen kluriga lösningar hör insynsskyddet som följer med upp när bakluckan öppnas, spakarna i bagageutrymmet som smidigt fäller baksätet och systemet som återstartar motorn om man råkar ut för tjuvstopp och trycker ned kopplingen – tre kännetecken för en sammantaget reko bil.
Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Mazda CX-5?
Å andra sidan går bilen stabilt i motorvägsfart och rinner genom kurvor utan att niga med karossen. Faktum är att CX-5 känns väldigt mycket personbil, ungefär som en kombi i högre format, med tryggt understyrda egenskaper. Samtidigt finns de typiska attributen för biltypen: högt insteg, upprätt sittposition, prima sikt över trafiken och en känsla av trygghet på vägen.
Men Mazda har inte bara skruvat på fjädringen. Bland annat har interiören fått ett lyft och den redan lättjobbade förarplatsen har blivit snäppet bättre. Knapparna runt mittskärmen, även volymratten, har flyttat till konsolen mellan stolarna, som i sin tur gjorts bredare och försetts med en andra mugghållare. Mer utrymme finns också i dörrfickorna och handbromsklykan har lämnat plats för en elektrisk. Alltihop känns gediget – men inte riktigt lika ombonat som i nyligen uppdaterade Mazda6 (provkörd i nr 4/2015).
En nyhet i CX-5 är också Mazdas 192 hästkrafter starka bensinmotor, men i provbilen sitter dieseln på 150 hästar som väntas sälja mest i Sverige. Vid gaspådrag hörs en del knatter, men annars är motorn genomtrevlig att ha att göra med, ordentligt bottenstark och duktig på segdragning. Om framkomlighet är extra viktigt kan man lägga till 18 000 kronor för att få elektriskt styrd fyrhjulsdrift.
Mazda säger sig ha sänkt ljudnivån i kupén med 13 procent, bland annat genom att göra sidospeglarna mindre, men vid högre marschfart susar det en hel del kring spegelhusen. På minuskontot finns också bakåtsikten, som störs av breda stolpar och den höga sidolinjen.
Glädjande är att CX-5 fått en rad nya säkerhetssystem, men tyvärr är det kanske mest effektiva, autobroms vid hastigheter över 30 km/tim, förbehållet till den dyraste utrustningsnivån.
Till avdelningen kluriga lösningar hör insynsskyddet som följer med upp när bakluckan öppnas, spakarna i bagageutrymmet som smidigt fäller baksätet och systemet som återstartar motorn om man råkar ut för tjuvstopp och trycker ned kopplingen – tre kännetecken för en sammantaget reko bil.
Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Mazda CX-5?
FAKTA Mazda CX-5 Skyactiv-D 2,2 AWD
Pris, från kr: 305 900.
Modell: Femdörrars suv.
Säljstart: Mars.
Mått, cm: L 456/B 184/H 167.
Tjänstevikt, kg: 1 480.
Markfrigång, cm: 21.
Max dragvikt, kg: 2 100.
Motor: Fyrcylindrig diesel med dubbelturbo, kompression 14:1, volym 2 191 cm3, max effekt 150 hk vid 4 500 v/min, max vridmoment 380 Nm vid 1 800–2 600 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift (+18 000 kr), sexväxlad manuell låda (sexstegad automat: +15 000 kr).
Prestanda: Toppfart 197 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,4 s.
Deklarerad förbrukning: 5,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 136 g/km.
Konkurrenter: Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, Skoda Yeti, Honda CR-V, Subaru XV, med flera.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vilka bilar har inte hög sidolinje och breda takstolpar idag?
Speglarna har väl inte varit de största problemen, det är väl vägljudet? Har det ändrats?
Sugmotorer och rostbenägenhet.
Kan någon länka till vridmoment/effektkurva,eller vill man ogärna visa sina motorers karaktär?
Mazda CX-5 har väl aldrig kritiserats för högt vägbuller i några test!? Det är väl att den har varit lite hård fjädrat möjligtvis... Och rost? Ni måste nog tänka på Mazda-bilar från tidigt 2000-tal kanske! CX-5:an har vunnit flera tester vilket den nog inte skulle göra om vägbullret och rostskyddet inte var tillfredsställande!
Jag har för en vecka sedan en ny Mazda CX 5 med 192 hp motor och jag kan inte hålla med om att den är hård och stötig. Enligt mitt tycke så är det en verkligen bra och komfortabel bil, förhållandevis tyst också, med tanke på standarden på beläggningen på svenska vägar.
von-Klotenhjelm, det är en SUV...vad hade du väntat dig? Jag har inte suttit i en SUV som man känt wow... den är stor invändigt, utan besvikelsen varit mer att vad trång den är i förhållande till yttre storleken. Min Octavia har samma yttermått som en XC60 men Volvon känns väldigt trång i jämförelse. Det enda som var riktigt bra var takhöjden...men vad skall jag med den till?
Den här ingick i det gäng bilar som utprovades i jakt på en ny tjänstebil (forumet,).
Den föll direkt. Personligen har jag inte åkt i en bil med mer lastbilskänsla på många år, men det mesta knacket försvann vid lite fart och ersattes av buller. Att föra ett normalt samtal vid 100km/t går inte.
Outlandern som inte är speciellt tystlåten framstod som en njutning vid jämförelse.
Jag tror säkert Mazda är bra bilar, men komforten?
17" på en så stor bil är inte stort. Är ju ordentlig gubbprofil på däcken t.o.m. 19" ser lagom ut.
@Saabnisse: Cx-5 är ju den SUV som alltid prisas just för att det är den enda SUVen som saknar lastbilskänsla och känns som en personbil! Men du har uppenbarligen diametralt motsatt åsikt. Jag har själv provkört den och kunde inte förnimma någon "lastbilskänsla". Men smaken är ju som baken som man brukar säga. Bra att det finns en bil för alla, vad blev det - en Lada Niva?!
@von-Klotenhjelm: Har du kanske problem med "volymen"?! Jag är 188 lång och har oceaner av utrymme i Cx-5an, både fram och bakom mig själv. Å bagaget är mycket rymligt. Men jag har å andra sidan inga problem med "volymen".
Varför envisas folket med dessa SUV's, de ger mest nackdelar... sämre komfort, buller och sämre vägkänsla. Vill man ha den där "lastbilskänslan"...kanske man skall ta bussen istället? Stora hjul som finns på de flesta SUV's ger ytterligare sämre egenskaper, lättare för vattenplaning (bredare däck), mer buller osv. Ökat bränsleförbrukning genom högre vikt och högre luftmotstånd. Alla dessa nackdelar får man mot att man får kanske en-två fördelar, högre sittposition som blivit så populärt.. inte vet jag varför man måste ha det, jag ser det jag måste se i en vanlig personbil tills en stor SUV står framför mig. Tänk om man skulle resonera likadant vid köp av andra produkter... men givetvis är det inte så, man tar den produkten som har flest fördelar när nackdelarna är frånräknade. Med detta som grundtanke så skulle egentligen inte en SUV säljas.. men på något sätt så köper man konceptet med SUV och jag kan inte alls förstå det. Vill man ha fyrhjulsdrift så finns det på vanliga personbilar och det har det funnits länge, som tex Audi A4/A6 Quattro. Men det inte förrän nu alla plötsligt skall ha fyrhjulsdrift, vad är det som pågår??? Tycker allt är helt åt skogen..man skall ha stora, tunga fordon som skall förmedla någon form av "skogsmulle" känsla. Det är så konstigt och faktiskt nästan pinsamt. Fast mest arg blir jag på sådana här stollerier..
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.