Nästa artikel
Provkörning: Kia Rio
Provkörning

Provkörning: Kia Rio

Publicerad 18 mars 2017
Lagom fast fjädring och väl kalibrerat antisladdsystem ger Rio rappa och säkra köregenskaper.
Nya Kia Rio är en småbil av senaste snitt. I jämförelse med resten av bilen känns dock dess motor som rena antikviteten.

Sverige är inte normen. Vår vurm för stora och dyra bilar delas inte med resten av Europa. Där är småbilarna i det så kallade B-segmentet storsäljarna medan den bäst säljande småbilen hos oss återfinns först på åttonde plats i registreringsstatistiken,  VW Polo. Den femte bäst säljande småbilen i Sverige är Kia Rio och den hittar vi först på 33:e plats i Bil Swedens statistik över nyregistreringar förra året.

När nu den nya, fjärde generationen Rio kommer, ska det bli ändring på detta. Kia Sverige har som mål att nya Rio ska klättra i listan och ta bronsplatsen bland småbilarna innan året är slut.

Ska den målsättningen uppfyllas gäller att Riokunderna har överseende med den sällsynt trista motor som den nya bilen utrustats med.    

Att accelerera ut på en motorväg är ett exempel på tillfällen då man som förare vill att ens bil ska vara på hugget. Det är inte Kia Rio. Det blir till att varva hårt på växlarna och inte ens då går det särskilt fort.

Väl uppe i hastighet blir inte tillvaron särskilt mycket behagligare. Vid 100 km/tim surrar motorn rejält. Vid 110 sneglar man ideligen på växelspaken för att förvissa sig om att det verkligen inte finns en sjätte växel att lägga i och vid 120 står man knappast ut. 

Kia Rio är en bil i vilken man gör bäst i att hålla sig till det mindre vägnätet och nöja sig med måttliga hastigheter. 

Hjälp är dock på väg. I kulissen väntar en modern, pigg, trecylindrig turboladdad liten snurra med slagvolym som ett mjölkpaket men betydligt bättre vridstyrka på lägre varvtal än grundmotorn på 1,25 liter. Den trecylindriga maskinen kommer dock inte att finnas i modellprogrammet när Rio lanseras i Sverige i mars. Förhoppningsvis dröjer dess introduktion inte alltför länge. 

Motorfadäsen är trist eftersom Rio annars är en mycket trevlig bekantskap. Jämfört med föregångaren har den vuxit 15 millimeter på längden och fem millimeter på bredden samtidigt som den krympt fem millimeter på höjden, precis som dagens bilmode föreskriver. Avståndet mellan hjulaxlarna har ökat tio millimeter vilket kommit utrymmet i såväl bagage som kupé tillgodo.

Kupén upplevs som ovanligt rymlig och särskilt imponerar bredden. Även riktigt storvuxna förare får plats, ratten har generös justeringsmån i såväl djupled som höjdled och stolens skjutmån är väl tilltagen. Här är småbilen för omfångsrika män! 

Förarmiljön är utmärkt med bra instrument och reglage. 

När Rio introduceras hos oss sker det i en variant kallad ”Launch Edition” i vilken en väl fungerande infotainmentanläggning inklusive navigation ingår. Systemet ger alla moderna uppkopplingsmöjligheter och kan bland annat spegla mobiltelefoner genom Apple Carplay och Android Auto. 

Baksätet rymmer två fullvuxna och bagageutrymmet tillhör de bättre i småbilsklassen. 

Kia har gjort en glädjande resa när det gäller säkerhet. Märket har numera höga ambitioner på området och har målsättningen att nå högsta betyg, fem stjärnor, när nya Kia Rio krockas hos Euro NCAP. I karossen avvänds 30 procent mer höghållfasthetsstål än föregående modell för ökad strukturell stabilitet. 

I Sverige kommer Rio att säljas med autobroms som standard i en avancerad variant som använder både radar och kamera för att upptäcka och bromsa för andra fordon samt för fotgängare. Rio blir den första småbilen på marknaden med den finessen.

Provkörningen gjordes i Portugal och de släta vägarna där orsakar mindre däckbuller än asfalten härhemma. Låt oss därför återkomma med bullerbetyget. 

Fjädringen är åt det fastare hållet utan att för den delen bli obekväm. Köregenskaperna får högt betyg. Bilen är lätthanterlig och känns stabil även i högre farter och vid tuffare manövrar.

Kia säger sig ha lagt mycket energi på att få den elektriska servostyrningen att förmedla vägkänsla till föraren. Jag tycker att styrningen är helt okej men riktigt upp till VW-koncernens krispighet har man ännu inte nått. 

Den femväxlade manuella lådan är lättmanövrerad med fin känsla och kopplingen smidig. 

Priset är inte fastställt men uppges hamna i trakterna av 160 000 kronor när Rio lanseras i Sverige. Därmed lägger sig Rio bland de dyrare bilarna i gruppen, låt vara att standardutrustningen också är generösare än hos många konkurrenter. Kia har dessutom en otvetydig fördel i sin sjuåriga garanti. För vissa kunder kan det vara just den typen av trygghet som får dem att slå till.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Rio?

Kia Rio 1,25 MPi Launch Edition

PRIS, FRÅN KR: Ej fastställt.

SÄLJSTART: Mars. 

MÅTT, CM: L 406/B 172/H 145

BAGAGEVOLYM, L: 325–980.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 162.

SLÄPVAGNSVIKT, KG: 910.

MOTOR: Rak fyrcylindrig bensinmotor. Volym 1 248 cm3. Max effekt 84 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 121 Nm från 4 000 v/min. 

KRAFTÖVERFÖRING: Tvärställd motor, framhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. 

PRESTANDA: Toppfart 172 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,9 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 109 g/km.

KONKURRENTER: Skoda Fabia, Toyota Yaris, Volkswagen Polo, Renault Clio, Citroën C3, Peugeot 208, Ford Fiesta.



Vad nytt?

Ny världssäljande småbil.

För vem?

Den som undviker motorvägar och kör lite lugnare.



Plus:

Säkerhetsnivå, utrymmen, garantier.

Minus:

Trist motor, högt pris. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-18 19:37
Pi

Vad kör du själv för bil då, partikel ? Har inte kört denna nya men den gamla Rio var fullt OK i sin högsta utrustningsnivå - allt givetvis relaterat till priset. Motorkaraktären var väl då liksom nu den svagaste sidan men den hade en underbart lättjobbad växellåda - faktiskt bland de bästa jag nånsin kört. Så du får nog precisera ditt uttalande lite bättre.

#2 • Uppdaterat: 2017-03-18 20:04
kameo

@Pi Tyskälskarna "hatar" allt utom just tyskt och har oftast inga argument varför dom hatar dom bara tar för givet och har fördomar!

#3 • Uppdaterat: 2017-03-18 20:27
Pi

Tror inte detta är nåt specifikt för "tyskälskare" utan det är nog bara nåt som partikel hittat på utan egentlig kunskap om bilen.

#4 • Uppdaterat: 2017-03-18 20:56
saabnisse

En bil som det känns att jag bör prova, men jag väntar tills nya motorn kommer.
Många knappar på ratten går att vänja sig med, jag kan jämföra med Mondeo!
Men jag har svårt att vänja mig med mörksvart inredning, där skulle jag vilja ha något roligare.
Där borde både japaner och koreaner ta efter vissa europeiska tillverkare, Opel Adam, Citroen, Renault t.ex.

#5 • Uppdaterat: 2017-03-18 21:44
VW Polo 2012

Hej saabnisse. Vad är mörksvart för färg, är det svartare än svart ?

#6 • Uppdaterat: 2017-03-18 22:20
Tvärnit

Jag tycker att Rio är den snyggaste Kian på alla sätt men det är en sak att plagiera Europa och en annan att få till det på riktigt.
Svag motor ja och hur är det nu med styrningen? Jag ser att Ki:or vinglar betänkligt ute på vägarna, många "blind spots" i skalan..
Rion ser agil ut å det tråkiga är att den inte är det och då är det ju ärligare med en del andra bilar som inte propsar på detta men är det i en jämförelse och de kommer under 160 000kr.

#7 • Uppdaterat: 2017-03-18 22:28
Pi

Sen har den ovanligt många "fysiska knappar" för att reglera bl a AC - i alla fall för att vara en nyintroducerad bil.

#8 • Uppdaterat: 2017-03-18 22:31
saabnisse

Polo, ja!
Pi, det är ett sundhetstecken, jag högaktar tillverkare som inte faller för dumheter som appar på en pekskärm.

#9 • Uppdaterat: 2017-03-18 22:31
Pi

Har som sagt kört nuvarande Rio och den upplevde jag som trevlig att köra - inkl en suverän manuell växellåda. Sen tycker nog också jag att prisnivån har höjts oskäligt mycket. Dock lär "introduktionspriserna" aldrig överstigas men även dessa är nog i högsta laget.

#a • Uppdaterat: 2017-03-19 11:52
Reverend Benny

Känns lite som infotainment skärmen är en nödlösning och inte fanns med tankarna när interiören designades, men i övrigt ser det väldigt propert och "tyskt" ut.
Koreanerna blir ett allt större hot både när det gäller design och kvalitetskänsla. Men det är kanske är det som Pi nämner i sitt inlägg, det verkar avspegla sig på priserna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.