Vi Bilägares Calle Carlquist befinner sig i München för att provköra den sydkoreanska tillverkarens senaste nyhet. Via telefon lämnar han en första rapport.
– Det här är en GTI-bil, en slags utmanare till Volkswagen Golf GTI och Ford Focus ST, men även till andra lite mindre modeller, till exempel nya Peugeot 208 GTI, med tanke på vad den kostar, säger Calle Carlquist.
Första intrycket?
– Jag tycker att den är lagom tilltuffad jämfört med standardmodellen. De har koll på formgivningen hos Kia, det är alldeles klart. Motorn är egentligen samma som i grundmodellen, men Kia har satt på en turbo och ökat effekten till 204 hästkrafter.
– Den är inte lika snabb som en Golf GTI, som har 230 hästar, men som körupplevelse tycker jag att den står sig riktigt bra mot Golf. Den ligger bra mot vägen och motorn gör bilen lagom snabb, den är inte översnabb, men har trevliga fartresurser.
Vad blir priset och när kommer den hit?
– Den enklaste versionen kommer att kosta 219 000 kronor. Sedan finns en version som kostar 30 000 kronor extra, men då får man ganska mycket, bland annat navigation, panoramasoltak, xenonstrålkastare och knappstart.
– Bilen går att beställa redan nu, men Kia kommer att lansera den i Sverige ungefär när skolorna börjar igen.
Läs hela provkörningen av Kia Pro Cee’d GT i Vi Bilägare nummer 10/2013. Tidningen utkommer den 2 juli, men prenumeranter får den en vecka tidigare.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Pro Cee’d GT?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygg bil! Nästan lika snygg som Opel Astra GTC.
Interiört är det dock katastrof.
Nu tror jag att ordet "katastrof" börjar bli liiite urvattnat...:)
Förmodligen är den mycket driftsäkrare än en Golf. Alla jag känner som kör Golf har massor med problem och dyra reparationer när garantin gått ut.
Fredrik, en ödmjuk fråga. Vad betyder ordet "översnabb" som du har i texten?
Översnabb är väl en bil som kan köras snabbare än max tillåten fart i Sverige?
Den har säkert mycket trevliga fartresurser. Min gamla ulk, som med möda tar sej upp till 170 har riktigt otrevliga fartresurser. (För att inte tala om min 1:a bil, som klarade 115 vid lätt nedför och kraftig medvind. Kan det bli värre?)
@Jes. Eftersom du verkar gilla VW och dess design så förstår jag att du blir lite skrämd av arga fronter och lite futuristiska linjer på en bil. Hur du kan få baken att likna ett drinkparasoll är däremot en gåta :)
Ser betydligt tuffare ut än Golfen, men det gör ju de flesta GT-konkurrenter. Men så var det det där med bara två dörrar.
Hur Jes kan likna baken vid ett drinkparasoll förstår inte jag heller - jag tittar och tittar...
Interiörbilden är inte precis någon broschyrbild - visserligen plåtad med en diffuserad blixt men ändå en blixt - så den ser nog bättre ut i verkligheten. Blir inte riktigt klok på instrumenten.
Till alla som inte förstår hur jes kan göra jämnförelsen med ett drinkparasoll och aktern på Kian.
Han är väl väldigt sugen på en "drinkparasoll" *L*
Trots att det står en Kia på gården så måste jag hålla med Jes om att flera Kia-modeller har väldigt liten bakruta - ja, glasrutan är nog hyfsat stor men gluggen som döljer sig bakom glaset är inte så imponerande. Tror att det var en ny Rio jag låg bakom häromdagen som gjorde mig uppmärksam på fenomenet. Och detta påverkar givetvis sikten bakåt och snett bakåt vilket inte är så kul.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.