Nästa artikel
Provkörning: Kia Optima
Provkörning

Provkörning: Kia Optima

Publicerad 4 januari 2016 (uppdaterad 4 januari 2016)
Kia Optima har varit en doldis i Sverige. Kanske kan den nya generationen göra det här nyllet mer välbekant i trafiken.
Nya Optima sedan är rymlig, bekväm och fullt säkerhetsutrustad. Trots det lär den bara sälja några hundra exemplar i Sverige. I kombiversion kan den däremot bli en succé.

Jag håller kanske 50 km/tim på en relativt smal tysk mindre landsväg någonstans strax utanför Frankfurt. Längs vägkanten springer två småkillar i regnet, kanske på väg hem från skolan. Plötsligt tar den ena av dem ett steg ut i vägbanan. Jag tycker det finns goda marginaler men nya Kia Optima tar inga risker utan bromsar till kraftigt samtidigt som en ilsken varningssignal ljuder. Nya Optima är utrustad med autobroms som även ser fotgängare och kan bromsa för dem i hastigheter upp till 60 km/tim! 

Kia gör sina läxor. Vi klagar på rörig instrumentering och nya Optima kommer med ordning, reda och snygg design. Vi klagar på plastig interiör och billiga materialval och nya Optima kommer med fin känsla i inredning, snygga, raka sömmar i lädret och rejäla aluminiumlister som känns som metall och inte plast. 

Vi klagar på bristande säkerhetsambitioner och nya Optima kommer med förbättrat krockskydd i form av mer höghållfasthetsstål i konstruktionen, knäkrockkudde för föraren samt ett av marknadens mest omfattande aktiva säkerhetspaket som standard. 

Nya Optima delar grundkonstruktion med den tidigare generationen av Kias stora mellanklassbil. Det mesta har dock finslipats och förbättrats. Styvare kaross och finjusterad hjulupphängning ger europeisk körkänsla med en hel del komfort. Vi kör den högst utrustade versionen Komfort med 1,7-liters dieselmotor och sjustegs dubbelkopplingslåda. Lådan växlar för det mesta väldigt mjukt och smidigt men dieselmotorn känns rå i jämförelse med de bästa maskinerna från Volkswagen, Ford och Mazda. Kias motor bullrar och sprider vibrationer in i kupé på ett synnerligen oförfinat vis.  

Tillsammans med dubbelkopplingslådan får man också adaptiva stötdämpare med vars hjälp chassit kan styvas upp genom en knapptryckning. Grundinställningen är dock väl avvägd och representerar en god kompromiss mellan komfort och precision. 

Styrningen är lättgående och fokuserar mer på komfort än optimal vägkänsla. Aktiv filhållningsassistent är standard vilket innebär att bilen styr sig själv för att ligga mitt i filen. Innan man vant sig blir det lätt lite av en kamp mellan bilens och förarens vilja men med tiden lär man sig att koppla av, sitta med ett finger på ratten och låta bilen själv styra. Det blir lugnast så. Gillar man inte tekniken är det bara att koppla bort systemet och ta över rattandet. Någon fullständigt självkörande bil är inte Optima. Släpper man ratten helt protesterar bilen högljutt efter några sekunder och tar man inte då kontrollen kopplar systemet bort sig självt.

Kupén är rymlig på alla ledder. I baksätet störs färden en smula av vägljud som läcker in bakifrån men sätet är komfortabelt, om än med något kort sittdyna för långbenta. Även framstolarnas sittdynor är korta men förarstolen är eljusterbar som standard och bred samt såväl uppvärmd som ventilerad. 

Instrumenteringen är lättavläst, reglagen överlag väl placerade och allt är som sagt väldigt snyggt utfört.

Bagageutrymmet har vuxit några liter jämfört med föregående modell men lastöppningen är trång vilket ställer till det för den som behöver frakta mer skrymmande föremål.

Utrustningen är omfattande och innehåller saker som automatisk parkeringshjälp, navigation och induktiv laddning av mobiltelefon. Den som väljer Kia Optima får mycket godis för pengarna. Priset sägs hamna just under 7,5 basbelopp, helt anpassat för att glädja tjänstebilsmarknaden. 

Det finns en rad ettriga konkurrenter i klassen men Kia Optima kan absolut hävda sig på många områden. För privatköparen har bilen ett extra ess i rockärmen – den sjuåriga nybilsgarantin bäddar för ett tryggt köp i längden. Optimas största nackdel är dieselmotorn. Tyvärr finns det i dagsläget inga andra motoralternativ för Sverige. Senare under nästa år kommer en GT-version med bensinturbo på 250 hk och i början av 2017 kommer Optima som laddhybrid. Det mest intressanta är ändå vad som händer hösten 2016. Då kommer kombin Optima Wagon.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Optima?

Kia Optima 1.7 CRDi DCT Komfort

Pris: Cirka 335 000 kr.
Modell: 5-sitsig 4-dörrars sedan.
Säljstart: Mars 2016.
Mått: L 485/B 186/H 146.
Tjänstevikt: 1 605 kg.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 685 cm3. Max effekt 141 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 340 Nm från 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. 7-stegs dubbelkopplingslåda. Torrlamell. 
Prestanda: Toppfart 203 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,0 s.
Deklarerad förbrukning: 4,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 116 g/km.

Konkurrenter: VW Passat, Ford Mondeo, Mazda 6, Skoda Superb, Toyota Avensis.

Vad nytt?
Kraftigt förfinad Optima.
För vem?
Tjänstebilisten med långa baksätespassagerare. 

PLUS:
Omfattande utrustning, fint detaljarbete, avancerat säkerhetspaket.
MINUS:
Dieselmotorn, trång lastöppning. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-04 15:25
Deeds

Fin bil med stora utrymmen! Väntar med spänning på kombiversionen!
Fler motoralternativ efterlyses dock!

#2 • Uppdaterat: 2016-01-04 15:30
Reverend Benny

Har en grej till på pluskontot: Kommer med Android Auto och Apple Carplay :)

#3 • Uppdaterat: 2016-01-04 15:37
Leif Kavander

Tycker grillen ser "fjuttig" ut.

#4 • Uppdaterat: 2016-01-04 15:46
HT19

Finns ju bättre bilar i samma prisklass så varför skall man köpa den här?
Tjänstebils förare väljer knappast en Kia.
Privat köpare väljer ett säkrare kort med bättre andrahandsvärde.

#5 • Uppdaterat: 2016-01-04 17:13
V8-Power

Utvändigt var den gamla faktiskt snyggare men invändigt är det bättre nu.
Sportkombin som visades upp däremot var rejält snygg!

#6 • Uppdaterat: 2016-01-04 18:10
saabnisse

Jag tycker den är riktigt snygg, kan nog bli bra med bensin eller hybrid.

#7 • Uppdaterat: 2016-01-04 19:13
Pi

I den storleks/prisklassen så krävs nog mera intressanta motoralternativ - men annars ser den trevlig ut och verkar ju vara välutrustad också. Fast 335.000 kr för en Kia-sedan känns lite blodigt.

#8 • Uppdaterat: 2016-01-04 19:44
V8-Power

Oj! Såg inte priset först.
Denna kan de ju lika gärna skita i och sälja för det priset.
Volvo V90 kommer ju ligga på samma pris, ok lite mindre utrustning men med mer motor och bättre i det mesta vad man kan förmoda.

#9 • Uppdaterat: 2016-01-04 20:14
1

Ja diesel är ju aldrig roligt. Men som laddhybrid blir den finfin.

#a • Uppdaterat: 2016-01-05 11:21
Hackenbush

För dyr för att vara intressant.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.