Nästa artikel
Provkörning: Kia Cee´d (2012)
Provkörning

Provkörning: Kia Cee´d (2012)

Publicerad 24 april 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Bra garantier har gjort Kia Cee´d stor bland folk som köper bil för egna pengar. Nya Cee´d har egenskaper som även borde tilltala tjänstebilisterna. Bäva månde Golf.

Det tar max tre sekunder efter man tagit plats i nya Kia Cee´d innan man förstår att något stort har hänt. Borta är känslan av plastig lågprisprodukt. Materialen känns förtroendeingivande och sköna att ta i. Den nya inredningen är snygg och städad. Instrumenten är tydliga, de flesta reglagen väl placerade även om ansamlingen av små knappar och kontroller i ratten gör det svårt för nybörjaren att hitta rätt. Det känns...premium! Bilen är helt ny. Komponenter som man inte ser och känner delas med koncernsyskonet Hyundai i30.

Den utgående versionen av Cee´d har under många år legat högt i försäljningsstatistiken. Speciellt privatkunder som köper bil för egna pengar har uppskattat Kia, kanske mer beroende på lång garanti än på själva bilens egenskaper. Nu ska det bli ändring på den saken lovar Kia. Stil, elegans och lyxiga tillbehör är önskemål som den nya bilen ska uppfylla.  

Karossen har blivit 50 mm längre, 10 mm smalare och 10 mm lägre. Utrymmena var generösa även i föregående generation av Cee´d men på några punkter har de nu förbättrats ytterligare. I framsätet har man 12 mm mer takhöjd och 21 mm mer benutrymme. Baksätet är lika stort som förrut och lastvolymen i bagageutrymmet har ökat med 40 liter. När baksätets ryggstöd fälls fram, bildas en helt plan lastyta som klarar 1,3 m3 packning. Inte illa pinkat av en halvkombi i mellanklassen. Men nu ska vi provköra.  

Jag sträcker handen mot startknappen för att dra igång motorn samtidigt som jag sneglar mot instrumenten och inser att varvräknaren redan ligger strax under 1 000 varv! Motorljudet är knappt skönjbart på tomgång. Testbilen vi sitter i är utrustad med Kias nya drivlina, en 1,6 liters direktinsprutad bensinmotor och en sexstegad dubbelkopplingslåda, den första i sitt slag från Kia.

Vi kör en slinga med blandade vägtyper och kombinationen imponerar stort. Bensinmotorn går sällsynt tyst och vibrationsfritt och lådan växlar mjukt och smidigt och klarar krypkörning helt utan den ryckighet som i början var dubbelkopplingslådornas nackdel.

Med manuell sexväxlad låda klarar Cee´d miljöbilsgränsen med den här motorn men förbrukningen ökar något med dubbelkopplingslådan och hamnar strax över målsnöret. Är miljöbilsgränsen viktig finns också en rad dieselmotorer att tillgå. Vi provkör varianten på 1,6 liter och 128 hk, en lätt förfining av den maskin som sitter i omkring 80 procent av de Cee´d som sålts av den gamla generationen. Visst blir det mer vibrationer och motorljud från dieseln men förbrukningen blir också väldigt låg, bara 3,7 l/100 km.  

Hjulupphängningarna är av samma typ som tidigare, fjäderben fram och multilänk bak, men finjusterade. Cee´d har alltid haft säkra vägegenskaper men den nya bilen har blivit klart roligare att köra. Testbilen var utrustad med en finess kallad ”Flex Steer”. Med en knapp i ratten kan föraren variera styrkänslan mellan comfort, normal och sport.

Vibrationsdämpande motorfästen, tjockare glas i vindrutan och många andra åtgärder har vidtagits för att förbättra komforten men många kommer nog att reagera på att Cee´d är väl fast i fjädringen. I alla fall om bilen är utrustad med lågprofildäck och 17 tums fälgar. Kia värnar om sin sportiga image men jag tror att många kunder kommer att trivas bättre med den ökade komfort som mindre hjul ger.

Och det lär kunna bli många kunder. Jag tror Kia har en ny försäljningssuccé på gång. Om nu bara priset inte skenar för högt.

Relaterade bildspel

Kia Cee´d 1,6 GDi Eco/1,6 CRDi Eco

Pris, från kr: Ej fastställt.

Säljstart: Maj.

Modell: Femdörras, femsitsig halvkombi.

Mått, cm: L 431/B 178/H 147.

Tjänstevikt, kg: 1 268/1 375.

Dragvikt, kg: 1 400/1 500.

Motor: 4-cyl. Volym 1 591/1 582 cm3. Max effekt 135/128 hk vid

6 300/4 000 v/min. Max vrid 165/260 Nm vid 4 850/1 900 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. 6 vxl manuell låda. Stopp/start.

Prestanda: 0–100 km/tim på 9,9/10,9 s. Toppfart ingen uppgift.

Förbrukning: 5,2/3,7 l/100 km.

CO2-utsläpp: 119/97 g/km.

Konkurrenter: VW Golf, Opel Astra, Ford Focus, Hyundai i30.



Vad nytt? Helt ny generation av Kias mellanklassbil.

För vem? För väldigt många, nya Cee´d kommer att bli en storsäljare!



Plus: Utrymmen, smidig dubbelkopplingslåda, bra material, 7 års garanti.

Minus: Stötig med 17-tums hjul, okänt pris. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-04-24 16:28
Hackenbush

Nja krossar Golf tror jag inte den gör, men den är ett trevligt tillskott i klassen.
Den ser inte så tokig ut och den verkar vara hyfsat bensinsnål.
Kan bli en vinnare, men mycket hänger på priset. Tror den behöver vara ganska ordentligt billigare än en Golf för att vinna över köparna i denna prisklassen.

#2 • Uppdaterat: 2012-04-24 16:58
Hanzzon

Varför borde den vara ordentligt mycket billigare än Golf om den har minst lika generös utrustning, är roligare att köra och har klart mer generösa garantier kan man fråga sig?
Jag tycker denna låter lovande även om priset bara skulle vara lite billigare än Golf och det skulle vara kul att kolla in hur denna ser ut i verkligheten.

#3 • Uppdaterat: 2012-04-24 17:41
hultarn

Har ni tänkt på att snart finns det inga framskärmar kvar? Det är mest strålkastare och stötfångare, själva skärmen blir mindre och mindre....

Mittkonsollen ser helt OK ut, inte en massa pilleknappar nere vid växelspaken, men.. ser inte mittfacket väldigt grunt ut?
Hastighetsmätaren i mitten, tack för det! :-)

#4 • Uppdaterat: 2012-04-24 17:51
Irvor

Tror inte bara Golf får känna på konkurrens från denna fina bil.
Utan också Focus, Astra, Auris...osv.
7 års garanti är inte fy skam.
Gamla modellen har ju sålt mest i Sverige till privatpersoner.
Med snitsigare design, finare material och känsla finns inget som tyder på annat än succé !

#5 • Uppdaterat: 2012-04-24 17:52
Audi A5 SB

hultarn, just det där med krympande framskärmar har jag funderat på länge. Undrar när man tar steget fullt ut och skippar plåten till förmån för plast?

I övrigt, en intressant bil som säkert kommer att sälja bra. Tittade på en till frun, precis när den första modellen kom. Men vissa detaljer och en 4-växlad automat gjorde att det blev en ungefär lika dyr Polo. Jo, jag vet... Men nu har hon en Golf!

Jes_, bara så du vet; jag asgarvar till mycket av vad du skriver. Riktigt roligt!

#6 • Uppdaterat: 2012-04-24 17:53
Irvor

Värsta konkurrenten är inte Golf, Focus, eller Auris.
Det är Hyundai i30 !
En lika fin bil på alla sätt, men med "bara" 5 år garanti dock.....
Grattis Kia !

#7 • Uppdaterat: 2012-04-24 17:55
quattron

Snygg! Kommer säkert att ruska om bland konkurrenterna. Nu har ju t.o.m. den lilla Piccanto känsla av kvalitet i inredningen och denna lär ju inte vara sämre. Tydligen bra för Kia med lite tyskar på designavdelningen.

#8 • Uppdaterat: 2012-04-24 18:29
cyklist_1 (ej verifierad)

Ja kan ju vara så att Kia ljudisolerat sin bil bättre! Skilde lite i ljudisolering mellan skoda och audi med(åtminsone förr) även om det med i grunden är samma bilar!

#9 • Uppdaterat: 2012-04-24 18:36
kameo

leifer: Hyundai i30 vann AutoMotorSport test över Honda Civic och VW Golf!

Litar mer på en renodlad biltidning än en skvallertidning som Aftonbladet.

#a • Uppdaterat: 2012-04-24 18:51
kameo

Skumt, eftersom min far har en Kia Ceed och jag tycker inte att den är precis bullrig inte om man jämför med en Golf eller varför inte en Audi A4 som jag brukar åka med i då och då!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.