Nästa artikel
Provkörning: Kawasaki J300
Provkörning

Provkörning: Kawasaki J300

Publicerad 8 juni 2014
Designen känns igen från tillverkarens sportmotorcyklar. J 300 är den första skotern från Kawasaki. foto: KAWASAKI
Mc-tillverkaren Kawasaki hävdar att deras första skoter – J 300 – är ett vettigt alternativ till bilen om du bor kring storstaden. Är det sant?
På den stora europeiska mc-mässan Eicma presenterade Kawasaki ett av de mer futuristiska koncepten – Concept J – en vision om framtidens transport, ett fordon som lämpar sig både för storstaden och för landsvägen. Kawasaki kallar den nya inriktningen för Urban Mobility och medan Concept J är framtiden är J 300, Kawasakis första maxiskoter, startskottet.
Kawasaki använder en beprövad konstruktion, basen är nämligen Kymco ­Downtown 300. Kymco är en av världens största skotertillverkare och har samarbetat med Kawasaki i utvecklingen av J 300. ­Majoriteten av komponenterna är dock nya och designen helt ändrad för att likna Kawasakis eget modellprogram.
Lanseringen är förlagd till portugisiska Lagos och inleds med stadskörning. Detta är hemmaplan för J 300 som smidigt tar sig fram i och genom den intensiva trafiken. Med 14-tums framhjul och 13-tums bakhjul är den lätthanterlig och stadig även fast vägens skick varierar. På kullerstenarna sätts fjädringen på prov och den fina komforten kvarstår. Vill du åka med passagerare och last uppskattas även att de dubbla bakstötdämparna har justerbar förspänning, vilket gör att modellen bibehåller sin naturliga geometri och inte bottnar i ojämnheterna.

J 300 är pigg från rödljusen. CVT-transmissionen fungerar fint och det är lätt att dosera gaspådraget. Vid stillastående vibrerar dock styret avsevärt, något som försvinner när J 300 sätts i rull. Sadeln är mjuk och föraren har ett litet ryggstöd. ­Under sadeln ryms hjälm och portfölj och i handskfacket framför knäna finns ett 12-voltsuttag. Smart för laddning av mobiltelefon eller GPS.
Mina 190 centimetrar har gott om benutrymme, ett klart plus då även större maxiskotrar kan upplevas trånga. En trevlig designlösning för korta förare är att fotplattorna har urgröpningar i bakkant som gör det enklare att nå ner till marken.
Frambromsen, som använder sig av en enkel­skiva på 260 millimeter, är en av de bättre jag testat på en skoter och båda bromsgreppen är justerbara. J 300 svänger fint in i kurvorna och den encylindriga motorns 27 hästkrafter klarar sig väl även på landsväg.

J 300 är en konkurrenskraftig maxiskoter. Fartresurserna är visserligen mindre än hos de större konkurrenterna, men så är även prislappen.
Att kalla den för ett alternativ till bilen är inte helt galet. Åtminstone inte för den som bor i storstaden. De praktiska egenskaperna är tillräckliga för de flesta och underhållningsvärdet så pass högt att man kan stå ut med en del väderrelaterade komfortbrister.

Diskutera: Vad tycker du om Kawasaki J-300?
Kawasaki j 300

PRIS, FRÅN KR: 48 900.

MODELL: J 300.

SÄLJSTART: Säljs nu.

SADELHÖJD: 77,5 cm.

Tjänstevikt, KG: 191 (exkl. förare).

MOTOR: 1-cyl, 4-takt, vätskekyld, 299 cm3. Effekt 27 hk vid 7 750 v/min. Vridmoment 29 Nm vid 6 250 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Steglöst variabel remdrift (CVT).

PRESTANDA: Toppfart cirka 140 km/tim. Acceleration uppges ej.

FÖRBRUKNING/CO2-utsläpp: Uppges först 2016 på motorcyklar.

KONKURRENTER: Kymco Downtown 300i samt Yamaha T-Max 250.



Vad nytt?

Kawasakis första skoter.

För vem?

Stadspendlaren med små krav på lastförmåga.



PLUS: Komfort. Bra benutrymme och vettig prislapp.

MINUS: Irriterande vibrationer när man står still.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-08 15:20
Roy J

Tja, varför inte?
Det förutsätter att man inte är rädd för regn, rusk och idioter till bilister.

#2 • Uppdaterat: 2014-06-08 20:06
Pi

Elektrisk justerbar känns lite överkurs på denna typ av hoj. Däremot borde dom nog kostat på en lite högre ruta som standard med tanke på tänkt användningsområde.

#3 • Uppdaterat: 2014-06-08 21:15
Hackenbush

Kan inte tänka mig att hojen är speciellt underhållande vid jobbpendling vintertid.
Jag hade nog hellre köpt en begagnad småbil.

#4 • Uppdaterat: 2014-06-08 21:21
Pi

Det är nog inte många hojar som man med glädje kör vintertid och denna är nog inget undantag därvidlag. Men en stor del av året går det nog men som vanligt är problemet att skall man vara klädd för att åka hoj så blir det en hel del ställtider bara av den orsaken. Så skall man se över hela året håller jag absolut med Hacken.

#5 • Uppdaterat: 2014-06-09 07:27
Thommys

Tycker inte att motorcyklar hör hemma i trafiken över huvud taget.

Det är alldeles för mycket olyckor. De verkar mer vara lek än transportmedel och ska de inte köra på allmänna vägnätet. Dess utom för de flesta ett fruktansvärt oväsen. Enda gången man ser mc som kör ok är om det är övningskörning eller poliser.

#6 • Uppdaterat: 2014-06-09 08:31
duccedriver

Tja, leifer, eljusterbar ruta är bra, men den här typen av hoj körs nog sällan långa motorvägssträckor.
Skitsnack thommys, de flesta hojåkare är medvetna om riskerna och kör bra, tyvärr är det alltid busarna som syns.
Den här typen av mc tilltalar inte dom.
Olycksstatistiken är inte högre än för bilar, men konsekvenserna för hojåkaren ofta värre, men drabbar sällan andra trafikanter.
Själv pendlar jag inte med hojen, av skäl som nämnts, påklädning osv, regn är inte kul mm.
I storstan är dock en sån här bra för ensampendlaren, fler såna så minskar trängseln och parkeringsbekymmer!
Har man inte övrigt behov av bil, och kan åka allmänt vid kass väder så är det ett billigt alternativ.
Men till vår 800-mils semesterresa i europa duger nog goldwingen bättre, fast till ett sju gånger högre pris........

#7 • Uppdaterat: 2014-06-09 11:33
Roy J

Thommys, du låter som min gamla morsa för några år sen när jag försökte övertyga henne om mobiltelefonens fördelar.
"Alla bara går runt och pratar högt och ljudligt i dom hela tiden."
"Men kommer DU att göra det?"
Kan tilläggas att hon har en mobil sen flera år och SMS:ar och har sig.

Som duccedriver skriver så lär nog ingen köpa en sån här skoter för att plocka ur insatsen i ljuddämparen och köra som ett svin. Fast man är helt klart mer utsatt på en sån här än i en bil. Men det finns också fördelar, som också duccedriver beskriver.

Sen finns det förvisso en del vårtecken som jag inte heller är så förtjust i.
Som när egotripparna släpps loss på sina tvåhjulingar. Ljudchocken när man blir omkörd av en grovt smattrande 1200-kubikare som i sin tur blir omkörd av en ylande 600-kubikare. Men det där gäller ju inte alla mc-förare. Den sorten brukar för övrigt gå åt ganska snabbt.

#8 • Uppdaterat: 2014-06-09 12:07
duccedriver

Ja,och skulle dom "mot förmodan" överleva, blir dom skickliga och vakna förare som vuxna!
Själv har jag kört som en huligan i min ungdom, av det lär man sig ett och annat, som att det kan göra ont att vurpa.
Men fortkörning i högre skolan ägnar jag mig åt på bana numera, betydligt säkrare utan bilister och räcken.
Hojen är ett fantastiskt rekreationsmedel, och om man inte kör europa runt, är en sån här ett utmärkt fortskaffningsmedel!

#9 • Uppdaterat: 2014-06-09 18:59
duccedriver

Jag sa ju inte att det inte var en bra funktion, men du kör ju en annan prisklass, som jag själv!
På en sån här skoter är nog priset viktigt.
På stora touringhojar betalar man för komforten.

#a • Uppdaterat: 2014-06-09 21:50
duccedriver

Ja, vi har väl olika prioriteringar, själv älskar jag min farthållare, inlägget med att röka på hojen fipplade jag själv bort, men det gör jag faktiskt ibland på motorvägen, minen på dom jag kör om är häftig att se!
Kräver en höög ruta!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.