Nästa artikel
Provkörning: Hyundai Tucson (2015)
Provkörning

Provkörning: Hyundai Tucson (2015)

Publicerad 22 september 2015
Designteamet har fått till karosslinjerna riktigt bra. Nya Hyundai Tucson ser både kraftfullare och elegantare ut än föregångaren ix35.
Namnet är gammalt, men bilen helt ny. Hyundai Tucson ersätter ix35-modellen och är ett klart lyft jämfört med föregångaren. Köregenkaper, säkerhet, utrymmen och åkkomfort – allt är bättre!
Det var 2004 den kom, första generationens Hyundai Tucson som fått sitt namn efter Arizonas näst största stad.

Men när Tucson I tjänat ut ersattes den märkligt nog aldrig av någon Tucson II. Istället bytte bilen namn till ix35, en korthuggen beteckning som också blev sällsynt kortlivad.

Den hängde bara med under en enda modellgeneration och när Hyundai nu lanserar en ny  upplaga av sin kompakta suv-modell har det gamla Tucson-namnet kommit till heders igen.

Därmed är Hyundais båda suvar döpta efter amerikanska städer; den större modellen heter ju Santa Fé. Nya Tucson påminner dessutom en hel del om Santa Fé i den yttre designen, men formatet är förstås rejält nedkrympt.

Jämfört med föregångaren är Tucsons karosslinjer, åtminstone i mina ögon, både tuffare och mer harmoniska. Sammantaget gör det att den nya bilen får en betydligt kraftfullare, men samtidigt elegantare, framtoning.
 
Även när det gäller köregenskaper och åkkomfort känns det som om Tucson tagit ett rejält kliv framåt jämfört med ix35. Såväl styrrespons som högfartsstabilitet och fjädringskomfort överraskade positivt under provkörningsrundan. 

Alla tecken tyder på att de sydkoreanska chassiteknikerna hittat rätt i den knepiga balansen mellan skön fjädringskomfort och ett stabilt och inspirerande väguppträdande.

Men en liten brasklapp är ändå på sin plats. Den testslinga som Hyundai lagt upp för provkörningen var inte sådär väldigt utmanande. Så några slutgiltiga tummar upp för köregenskaperna törs vi inte ge innan Tucson testats på riktigt hemma i Sverige.

Samma sak gäller bedömningen av bullernivån i kupén. Släta tyska vägar är inte samma sak som skrovliga svenska... 

När det gäller modern aktiv säkerhetsutrustning har Hyundai skärpt till sig i och med nya Tucson. Det är den första av märkets modeller som erbjuds med autobroms, men snålt nog  inte på alla versioner. Den som väljer lägsta utrustningsnivån Select blir utan.

Satsar man däremot på Comfort-paketet ingår ett radar-/kamerabaserat system som kan detektera fotgängare i farter upp till 70 km/tim och andra bilar ända upp till 180 km/tim.

Säkerhetspaketet innehåller även filbytesvarning, döda vinkeln-varnare och ett system som reagerar på trafik bakom bilen när man backar ut från en p-ficka. Dessutom har bilen en aktiv motorhuv som skjuts upp med 60 mm i bakkant för att lindra skaderiskerna vid en krock med oskyddade trafikanter.

Däremot hade Tucson när detta skrevs ännu inte testats av Euro NCAP, så något oberoende säkerhetsbetyg finns inte att rapportera om.
 
Den nya Hyundai-suven är både längre (+7 cm), bredare (+3 cm) och har ett längre axelavstånd (+3 cm) än den tidigare ix35-modellen. Inne i kupén märks de utökade yttermåtten framförallt i baksätet, som är både rymligt och bekvämt. Minus dock för att mittbältet har sin infästning i taket, något som gör det onödigt krångligt att använda.

Nya Tucson säljs i Sverige med fem olika motoralternativ; två direktinsprutade bensinare och tre dieslar, alla med kamkedja. De två svagaste motorerna – bensinaren på 1,6 l/132 hk och dieseln på 1,7 l/115 hk – finns bara i kombination med framhjulsdrivning.

Övriga tre motorer – en bensinare på 1,6 l/177 hk och två dieslar på 2,0 l/136 hk respektive 2,0 l/185 hk – har fyrhjulsdrivning som standard.

Vid full friktion skickar 4WD-systemet 100 procent av drivkraften till framhjulen. När körförhållandena så kräver, kan upp till 50 procent av kraften fördelas till bakhjulen. I låga farter, max 40 km/tim, kan systemet också spärras i 50/50-läge för bättre framkomlighet.

Prisspannet på den nya Hyundai-suven är stort. Enklaste versionen, 1.6 GDI Select, kostar från 214 900 kr. I sitt dyraste utförande, 2. 0 CRDi Premium-R med automatlåda, går bilen på betydligt mer; hela 389 900 kronor. 

Trolig bästsäljare i Sverige blir mellandieseln på 2.0 l/136 hk, med ett grundpris på drygt 300 000 kronor.  Men någon sådan fanns tyvärr inte på plats vid provkörningstillfället. 

Vi fick istället hålla till godo med en fullutrustad värstingversion med automatlåda och 19-tumshjul. Inte precis det vi hade hoppats på...

DIskutera: Vad tycker du om nya Hyundai Tucson?
Hyundai Tucson 2.0 CRDI/185 Premium-R

Pris, från kr: 369 900 kr.

Modell: Femdörrars kompakt suv.

Säljstart: Nu.

Mått, cm L 448/B 185/H 165.

Tjänstevikt, kg: 1 690.

Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. 1 995 cm3, 185 hk vid 4 000 v/min. 400 Nm vid 1 750–2 750 v/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Sexstegad automat tillval.

Prestanda: Toppfart 201 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,5 s.

Deklarerad förbrukning: 5,9 l/100 km (man), 6,5 (aut).

CO2-utsläpp: 154 g/km (man), 170 (aut).

Konkurrenter: Toyota RAV4, VW Tiguan, Ford Kuga, Kia Sportage, Mazda CX-5 med flera.

Plus: Skön åkkomfort, stadig väghållning, bra autobroms, bekvämt baksäte.

Minus: Autobroms ej standard på alla versioner, mittbältets infästning bak.



Vad nytt? Hela bilen, men namnet har använts förr.   

För vem? Den som söker en bekväm kompaktsuv till hyfsat pris.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-22 14:45
Styggavargen

Det mest fanatiska med denna bilen är tyngden, som minst 1,5 ton med minsta motorn. Bilen är inte ens 4,5 meter lång! Jag hade inte rekommenderat någon att välja bensin motor till denna modellen.

#2 • Uppdaterat: 2015-09-22 18:19
Swemba

Snyggast i klassen säger jag! Synd bara att tekniken inte riktigt lever upp till det yttre.

#3 • Uppdaterat: 2015-09-22 18:26
ENTJ1

Här funkar grillen,designen är rätt lyckad,föregångaren ser riktigt sunkig ut jämförelsevis.

#4 • Uppdaterat: 2015-09-22 22:56
Peugeote-Pär

Riktigt snygg kärra.

#5 • Uppdaterat: 2015-09-23 11:23
Peter i Sydney

Säljer som smör här i Australien, Stor succé. Mitsubishi ASX är fortfarande min favorit.

#6 • Uppdaterat: 2015-09-24 17:04
celef

Den bilen med lilla dieselmotorn, vill ju bara ha tvåhjulsdrift, och skön automat kanske skulle passa mig perfekt. Ett skönt insteg är bra med stel kropp och högre markfrigång uppskattas när det har kommit lite för mycket snö, riktiga terrängegenskaper behöver jag inte, men sådana ger ett schysst utseende och feelgood

#7 • Uppdaterat: 2015-09-25 12:43
Styggavargen

celef, köp en vanlig bil istället vet jag? Finns bilar med högre insteg, Toyota Verso är en sådan modell. Fyrhjulsdrift behöver du inte, tro mig. Är det så mycket snö bör du stanna inomhus och "slå på radion" om du förstår vad jag menar. Miljön är dig tacksam, för denna Tucson är stor utvändigt, liten invändigt och släpper ut mer än en vanlig bilmodell. Vad jag menar, varför släpa runt på 300-400 kg extra onödan? Drar bara bränsle i onödan, släpper ut mer skit i vår miljö relativt en vanlig modell.

#8 • Uppdaterat: 2015-09-29 08:37
Deeds

Hur tänkte du här Styggavargen?

"Släpa runt på 300 - 400 kg i onödan"
En Toyota Verso väger:
1.8 Bensin, 2wd = 1.540kg
1.6 Diesel, 2wd = 1.635 kg

En Hyundai Tucson väger:
1.6T bensin, 2wd = 1.454 kg.
1.7 Diesel, 2wd = 1.500 kg

Väljer du en Verso så släpar du runt på mer kilo än om du väljer en Tucson.

"Miljön är dig tacksam, för denna Tucson är stor utvändigt, liten invändigt och släpper ut mer än en vanlig bilmodell. "
En Verso släpper ut:
1.8 bensin, 2wd = 158 g/km CO2
16 Diesel, 2wd = 119 g/km CO2

En Tucson släpper ut:
1.6T Bensin, 2wd = 147 g/km CO2
1.7 Diesel, 2wd = 115 g/km CO2

Ditt korståg mot SUV blir inte så trovärdigt om du inte har belägg för dina påståenden.

#9 • Uppdaterat: 2015-10-01 10:19
celef

styggavargen; kul att du nämner just verso då jag nu rattar en ett år gammal sådan, 1.8 med cvt. skulle jag önska något var det bättre stolar, mjukar dämpare och ett mer oömtåligt yttre. gärna oxå en något högre markfrigång, så att höga trottoarkanter/parkeringskanter kan närmas utan risk för iskrap. nån 4wd behöver jag inte, inte ens för feelgood

#a • Uppdaterat: 2016-01-31 21:55
Ensamstående mor 8 barn

Som hästägare och verkligen i behov av 4-hjulsdrift visade det sig vara lite svårt för mig att hitta alternativ till Volswagen.
Blev ju förgrymmad på "diesel-gate" o tänkte att nu var det läge för att byta märke.
Har haft 2 Passater 4-motion och nu senast 3 st Tiguaner. Den nya Tiguanen dröjer lite för länge så den var inte aktuell nu.
Automat samt klara 2000 kg med e-kort och dieselvärmare samt backkamera var mina enkla krav.
Tyvärr föll Hyundai Tucson bort direkt ang dragvikten samt bagaget som ej funkar på Europasemestern.
Världens bästa bil Subaru Forester föll på flera punkter bl.a. på att motorvärmaren måste eftermonteras samt extremt plastig inredning.
Volvos XC-modeller för vanligt folk kändes gamla o XC 60 var förvånansvärt trång bak o dåligt bagage.
Bägge Volvobilarna har ju också ingen vidare draglösning när man drar flera ggr i veckan.
Kort sagt jag kollade naturligtvis flera märken också men blev kvar hos VW trots skandalen.
VW passar vårt liv perfekt. Rätt så prisvärd o mkt vettiga paket o lösningar för oss som drar släp.
Dieselvärmarlösningen tyckte jag verkar mkt enklare än Volvos också men det kan ju vara en vanesak.
Fastnade för nya Passat Alltrack o ännu efter 4 månader så känns det bra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.