Trött miljömotor. Så stod det på minuskontot i provkörningsrapporten från 2010. Dieseln på 1,4 liter och 90 hk beskrevs som ovillig, den fick kämpa i uppförsbackar och till råga på allt fanns en mekanisk tröghet inbyggd i gaspedalen för att spara bränsledroppar.
I ett försök att råda bot på den orkeslösa känslan erbjuder Hyundai sedan i höstas en dieselmotor på 1,6 liter som ger 115 hk. Det är den kraftkällan vi nu har provat.
Drivlinan är visserligen ekonomitrimmad, bilen känns tung på högre växlar och motorn ganska klen på låga varv, men likväl fullt tillräcklig för enklare behov och en vardagsbil som ix20.
Motståndet i pedalen märks knappt av och med stopp/start kvalar motoralternativet in under miljöbilsgränsen, precis som 1,4-litersdieseln. Bränsleåtgången under testperioden uppgick till 5,4 l/100 km. Noterbart är att syskonbilen Kia Venga inte kan fås med den starkare motorn.
Men som vanligt när det gäller dieselbilar måste man noga överväga om den dyrare dieselmotorn verkligen är en bra affär. Prispåslaget jämfört med en lika stor bensinare är i det här fallet 20 000 kronor och för att köra in det glappet krävs många, många mil under däcken.
Hur som helst har ix20 en lite högre kaross med behändiga yttermått och förvånansvärt stora utrymmen inuti, utan känslan av klumpig skåpbil. Man sitter högt och har bra blick över trafiken och de bakre platserna har smidiga insteg, gott om rum för benen och ett plant golv utan kardantunnel.
Mittplatsen är dock i smalaste laget och takhöjden bak tillåter inte alltför långa passagerare, med reservation för att glastaket inkräktar några centimeter. Om baksätet fälls blir lastgolvet näst intill slätt. Provbilen är dessutom utrustad med det mesta, bland annat med smidig anslutning för telefon och musikspelare via Bluetooth, AUX och USB.
Motorn knattrar något osofistikerat vid gaspådrag, men stör inte vid jämn fart. Värre är bullret från vägen. Trots att provbilen rullar på vinterdäck dånar det rejält i kupén. Hyundai ix20 sägs vara bättre isolerad än Kia Venga, men när det gäller däckbuller har koreanerna fortfarande en del att jobba med. Fjädringen är däremot bekväm och komforten i förarstolen hög.
Tittar man på registreringssiffror för årets första tre månader ser man att ix20 nästan halverat sin försäljning jämfört med samma period i fjol.
På Hyundai misstänker man att återförsäljarna fokuserat på nya i30 och i40 och att ix20 hamnat i bakgrunden. Det är synd, ix20 är en kompetent och smart bil.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai ix20?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Hyundai ix20 1.6 CRDiBetyg
Pris, från kr: 194 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Högbyggd flexbil med fem dörrar.
Mått, cm: L 410/B 177/H 160.
Tjänstevikt, kg: 1 356.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym: 1 582 cm3. Max effekt: 115 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment: 260 Nm vid 1 900–2 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda.
Prestanda: 0–100 km/tim: 11,5 s. Toppfart: 182 km/tim.
Förbrukning: 4,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 117 g/km.
Konkurrenter: Kia Venga, Opel Meriva, Toyota Verso-S, Citroën C3 Picasso med flera.
Plus: Väldisponerad kaross, hög sittställning, femårig garanti.
Minus: Dyrt dieselpåslag, skymmande A-stolpar, däckbuller.
Vad nytt? En för modellen ny dieselmotor.
För vem? Den som vill sitta högt och ha gott om utrymme i en kompakt bil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Betala så mycket för en så liten bil. Lägger man på 30.000 kr får man en Mercedes B-klass. Då får man bättre utrymmen, högre säkerhet och en komfortablare bil. Man får helt enkelt en premiumbil i kompaktsegmentet för bara 30.000 kr extra. Jag skulle aldrig i livet köpa en liten Hyundai för att spara 30.000 kr. Aldrig!
Håller med Thommys, nästan 200.000 för en småbil. Då köper jag hellre en begagnad mellanklassbil och för de pengarna blir det en verkligt lätt begagnad mellanklassare.
195 lakan?
Jeesus, är inte Koreanernas enda försäljningsargument det låga priset?
Gissar att den blir väldigt sällsynt här hemma..
Ja Koreanerna blir dyrare, men om du jämför med V40 har den bra pris och jag tror inte att den är dom där tusenlapparna sämre och dom här premiumbilarna BMW, Mercedes, Audi och Volvo är absolut inte värda dom där extrapengarna.
Kurrewi, den är ju en mindre bil.
Nej Ford!
Det fanns en tid när koreanerna köpte sig in på marknaden genom att bygga enkla bilar som kunde säljas till konsumentvänliga priser!
Idag så är det nog mer en kombination av pris kvalitet o garantier som får många av oss som vill köpa ny bil med egna pengar att välja kia hyundai!
ix20en som testades är ju också den dyraste varianten!
finns att köpa i enklare utförande från ca 145000!!
Nja, själv finner jag inga övriga fördelar med koreanerna annat än priset. Om det försvinner lär kunderna också bli färre.
pris kvalitet garanti är nog svaret på hyundai kias framgångar. Ska man stå för kostnaden för sitt bilinehav privat så är nog garantin en viktig faktor.
Kanske därför dom växer så det knakar bra pris o bra garantier! inte undra på att både toyota o vw uttrycker hyundai som ett stort hot mot dem!
Folk förstår inte att man betalar för garantierna ändå. Antingen via service eller på inköpspriset. Med tanke på vad denna kostar så skulle man kunna ha väldigt lång garanti.
Klart man betalar för garantierna på inköpspriset men det är många som betalar för sina bilproblem på maskinskadeförsäkringen med!
5 års garanti är väl inte så illa o väljer man kia får man 7 år medans volvo o många andra inte vågar ge mer än 2 år!!
O du jes har du problem med att se dessa bilar skaffa ögonbindel för dom blir bara fler o fler :-)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.