Nästa artikel
Provkörning: Hyundai Ioniq Hybrid (2016)
Provkörning

Provkörning: Hyundai Ioniq Hybrid (2016)

Publicerad 25 september 2016
Med Ioniq-satsningen är Hyundai den enda biltillverkare som kan erbjuda hybrider, elbilar och vätgasteknik.
Med rapp dubbelkopplingslåda vill Hyundai Ioniq vara ett körglatt hybridalternativ – men räcker det för att slå Toyota Prius?
Många har känt sig kallade, ingen har lyckats. Genom åren har vi sett flera hybridmodeller som försökt utmana Toyota Prius. De flesta har kommit och försvunnit så som Honda Insight och VW Jetta Hybrid. I höst kommer en ny Prius-utmanare – denna gång från Korea.

Hyundai har tagit fram en mellanklassmodell som är utvecklad för att drivas helt, eller delvis, på el. Namnet är Ioniq och den kommer som elbil, laddhybrid samt vanlig hybrid.
 
Vi kör hybridmodellen och på papperet är detta den tuffaste Prius-utmanaren hittills. Medan Toyota förlitar sig på beprövade nickelmetall-batterier är Hyundai pionjär i bilbranschen med batterier av litiumjon-polymer, som ger högre energieffektivitet och lägre vikt.

Batteripaketet på 1,6 kWh är placerat under baksätet och inskränker inte på lastutrymmet. Ioniq sväljer 443 liter bagage under hatthyllan. Prius tar 343 liter.

Drivlinan delas med Kia Niro (provkörd i förra numret) vilket betyder en 1,6-liters bensinmotor på 105 hästar, som får stöd av en elmotor på 44 hästkrafter. Total maxeffekt är 141 hästkrafter – 19 mer än i Prius.

Hyundai säger uttryckligen att Ioniq ska utmana dagens hybridmodeller med mer körglädje och därför har Hyundai satsat på en snabbväxlande dubbelkopplingslåda till sin hybridbil istället för en steglös CVT-låda som Toyota använder.

Fördelen är att föraren slipper lyssna på en högvarvande bensinmotor under acceleration och den underliga ”gummibandskänslan”, där varvtalet inte följer hastighetsförändringen, försvinner.   
 
Körmässigt är det stor skillnad mellan Ioniq och Prius, tack vare de vitt skilda växellådskoncepten. Ioniq känns faktiskt som en helt vanlig bil. Motorvarvet blir aldrig påtagligt. Inte ens vid kraftfull acceleration på motorvägen gör bensinmotorn något väsen av sig.

Men någon körglädje i klassisk mening är det inte frågan om. Styrning har en avdomnad vägkänsla, precis som många andra Hyundaiprodukter, och chassit bjuder på sävlig understyrning under press. Körupplevelsen är inget som sticker ut, varken negativt eller positivt. Om något känns Ioniq påfallande vanlig.

Det gäller även förarergonomi och design. Man finner sig snabbt tillrätta bakom ratten, oavsett vilken bil man kört tidigare.
 
Förbrukningsmässigt är Ioniq inte
lika snål som Prius. Hyundai uppger en deklarerad förbrukning på 3,4 l/100 km medan Toyota utlovar 3,0 och  indikationerna från provkörningen säger att Prius är det snålaste alternativet även i verkliga förhållanden. Körbarheten på el är högre i Toyotamodellen.

Ioniqs fördel är istället att den ger en låg förbrukning i kombination med en traditionell körupplevelse.

Vad som är viktigast mellan förbrukning och körupplevelse är en smaksak – eller en fråga om bostadsadress. Toyotas steglösa CVT-låda är oslagbar som smidig citybil i tät trafikmiljö. Hyundais dubbelkopplingslåda ger märkbara växelbyten och kan lida av fördröjd betänketid i vissa situationer.

Ioniqs installation med en avslappnat arbetande bensinmotor kommer mer till sin rätt i högre hastigheter på landet eller i stadens ytterkanter. Det ger Ioniq en egen nisch som kan locka nya kunder till att välja en hybridbil i vårt glesbefolkade land.

Speciellt då Hyundai Ioniq Hybrid är 25 000 kronor billigare än Toyota Prius.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Ioniq Hybrid?
Hyundai Ioniq Hybrid

Pris, från kr: Cirka 250 000.

Modell: Femdörrars halvkombi.

Säljstart: Oktober.

Mått, cm: L 447/B 182/H 145.

Tjänstevikt, kg: 1 445.

Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor med Atkinsoncykel. Volym 1 580 cm3. Effekt 105 hk. Vridmoment 147 Nm. Elmotor: Permanent synkron. Effekt 44 hk. Vridmoment 170 Nm. Total maxeffekt 141 hk. Max vridmoment 265 Nm.

Batteri: Litiumjon-polymer, 1,56 kWh.

Kraftöverföring: Sexstegad dubbelkopplingslåda. Framhjulsdrift.

Prestanda: Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,8 s.

Deklarerad förbrukning: 3,4 l/100 km.

CO2-utsläpp: 79 g/km.

Konkurrenter: Toyota Prius.

Plus: Traditionellt körintryck, snål, dragkrok finns.

Minus: Inte lika snål som Prius.



Vad nytt? Allt. Nyutvecklad grund-arkitektur och drivlina.

För vem? Pendlare utanför innerstaden.   

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-09-25 15:57
Vidstige

Maxlasten för Ioniq är vad jag förstått 500 kg. Prius bara 300 kg. Kan vara bra att känna till.

#9 • Uppdaterat: 2016-09-25 19:12
saabnisse

Jag tror nog att i tätortstrafik är Toyotas CVT- lösning kanske det bästa alternativet som finns, men åker man mer landsväg är den ju inte lika kul.
Men det är säkert en vanesak, själv föredrar jag en momentomvandlarautomat eller DCT eftersom min körning är 90% landsväg.
Det här är nog ändå en bil som kommer att passa väldigt många även om konkurrensen kommer att bli stenhård. Det kommer att hända mycket snart, ingen tillverkare har råd att fortsätta i gamla banor.
Märkligt att Toyota klarat sig så länge med Prius?

#a • Uppdaterat: 2016-09-25 19:59
Pi

Trots viss likhet med Prius är den avsevärt vassare i formgivningen - både utvändigt och inte minst invändigt.
Gissar att den liksom KIa Niro får dra 1300 kg och där är ju skillnaden avsevärd - och användbarheten ökar mycket för många av oss. Verkar dock bli lite dyrare än Niro men det visar sig väl när prislistan är officiell och det framgår vilken utrustning som ingår. Dock verkar det vara fotmanövrerad handbroms även på denna - synd att dom inte moderniserat och satt på elhandbroms med Autohold på en i övrigt modern och säkert lättkörd bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.